تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۲۳
۰
کد مطلب : ۱۳۹۶۹

کنسرت سمفونی «ظهور» در حوزه هنری اجرا می‌شود

کنسرت سمفونی «ظهور» در حوزه هنری اجرا می‌شود
فرهنگ: مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر «نوای صلح» توضیح داد: پس از پایان جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، سه متن در اختیار داشتیم که بر روی آنها کار کنیم؛ «هملت» اثر شکسپیر، «کوروش کبیر» و «ظهور»؛ از آن جا که «هملت» جنبه دراماتیک بالایی داشته و دشوار بود و شرایط اجرای «کوروش کبیر» نیز در آن زمان مهیا نبود؛ من و داریوش نصیری تصمیم گرفتیم بر روی متن «ظهور» متمرکز شویم.

وی افزود: پیش تولید کار که در واقع بحث تحقیق و نگارش متن بود، از اسفند ۸۹ توسط داریوش نصیری و تیم همراه آغاز و در کنار آن موسیقی نیز ساخته شد، تمرینات اعضای ارکستر از خرداد ماه سال جاری آغاز و طی ۲۷ جلسه انجام شد.

به گزارش حوزه هنری، این آهنگساز در ادامه خاطرنشان کرد: در این سمفونی، ارکستر بزرگ زهی شامل ویولن، ویولا، ویلن سل، فولوت، ابوا، پیانو، سه تار، قانون و گروه کوبه‌ای به سرپرستی احسان تارخ با سازهای دف، دهل، تاس و تاسوره و دوخواننده من را همراهی می‌کنند.

وی با بیان این که آهنگسازی و رهبری این ارکستر را خود به عهده دارد، افزود: داریوش نصیری روایت کننده این سمفونی است و در سه قطعه تولد، غیبت و انتظار اجرا می‌شود، موضوع سمفونی «ظهور» در رابطه با زندگی حضرت ولی‌عصر است و به پیش از تولد امام زمان (عج) و ازدواج نرجس خاتون با امام حسن عسگری (ع) تا زمان غیبت امام زمان (عج) است.

وجدانی خاطرنشان کرد: کل اعضای سمفونی «ظهور» ۵۰ نفر هستند که ۳۸ نفر آنها روی صحنه و باقی در پشت صحنه فعالیت دارند. مشاور هنری اجرا مجید لطیفی سرشت است و اتابک نادری مدیریت تولید اثر، سوسن سلامت مولتی مدیا ، عاطفه جعفری طراح لباس ارکستر این سمفونی هستند.

وی درباره ساختار این سمفونی گفت: سعی کردیم هارمونی را در این موسیقی رعایت کنیم اما با توانایی ارکستر جوان این سمفونی را نوشتم و اگر آن را برای ارکستر سمفونی ایران می‌نوشتم تفاوت بسیاری با این سمفونی می‌کرد.

رهبر ارکستر نوای صلح با بیان اینکه ساخت سمفونی «ظهور» کاملا به صورت خود جوش انجام شده است، اظهار کرد: تلاش‌هایی برای جلب حمایت و کمک مالی انجام شد ولی موافقتی حاصل نشد و کار به صورت کاملا خودجوش تولید شد البته مدیریت تماشاخانه سنگلج به لحاظ در اختیار گذاشتن مکان تمرین، کمک‌های زیادی به ارکستر کردند؛ هر وقت فشار کار زیاد می‌شد فقط توکل می‌کردیم به صاحب اثر که او خود ما را یاری رساند تا اینکه موفق به ساخت آن شدیم.

وی به اجرای اول سمفونی «ظهور» در ۴ مرداد ماه همزمان با شب میلاد امام زمان (عج) در تالار وحدت اشاره کرد و گفت: استقبال از این سمفونی در تالار وحدت بسیار پرشور بود به طوری که هر سه طبقه تالار حتی بیش از گنجایش، پذیرای مهمانان و علاقه‌مندان بودند.

علاوه بر استقبال فراوان مردم، مهمانان ویژه‌ای مانند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری وزارت ارشاد، بابک رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی، علی ترابی رئیس دفتر موسیقی ارشاد، احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران و همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس نیز حضور داشتند.

وجدانی سال گذشته سمفونی «خرمشهر» را در تالار رودکی تهران به اجرا گذاشت و بعد از «ظهور» نیز سمفونی دیگری می‌سازد که به گفته خود، طرح آن را در ذهن دارد اما فعلا درباره آن صحبتی نمی‌کند.

آهنگساز و رهبر ارکستر سمفونی «ظهور» در پایان گفت: برای اجرای این سمفونی در دیگر شهرستان‌های کشور تا کنون مذاکراتی با مدیرکل موسیقی خراسان رضوی صورت گرفته ولی هنوز نتایج آن قطعی نشده است.

مهدی وجدانی موسیقی را به صورت آکادمیک آموخته است و هم اکنون سه آلبوم «تاریكی زیبا»، «اشك‌هایی از بهشت» و «جاده‌های بارانی» موسیقی بی‌كلام وی در بازار موجود است. «جاده های بارانی» جزء یکی از پرفروش‌ترین آلبوم‌ها بوده است.

عمده‌ترین فعالیت‌های وی در زمینه ساخت موسیقی متن فیلم و تئاتر است. موسیقی متن نمایش‌های «بوبوک»، «شهادت پیوتر اوهه» و «ماریا پیندا» و فیلم‌های «نامه» و «سائل» از جمله کارهای وی بوده است.

کنسرت سمفونی «ظهور» قرار است ۱۴ مرداد ماه سال جاری از ساعت ۱۹ در محل تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما