تاریخ انتشار
شنبه ۳ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۰۰
۰
کد مطلب : ۱۴۳۳۴

ثبت ۵ ميراث ناملموس ايران در يونسكو

ثبت ۵ ميراث ناملموس ايران در يونسكو
فرهنگ: معاون حفظ، احيا و ثبت آثار سازمان ميراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: ۵ اثر ميراث ناملموس ايران در يونسكو تا يك ماه آينده ثبت جهانی می‌شود.

سيد مسعود علويان صدر با اشاره به اينكه تاكنون ۲ اثر «نوروز» و رديف‌های موسيقی از ايران در فهرست ميراث ناملموس جهان به ثبت رسيده است، اعلام كرد: ۵ اثر ديگر از ايران در اجلاس كميته ميراث ناملموس يونسكو كه تا يك ماه آينده در كنيا برگزار می‌شود، به ثبت جهانی خواهد رسيد.

وی اين ۵ اثر ناملموس در آستانه ثبت جهانی را تعزيه، ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای، فرش خراسان، فرش كاشان و موسيقی مقامی بخشی‌های خراسان شمالی معرفی كرد.

معاون حفظ، احيا و ثبت آثار سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری افزود: آئين‌های ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی با شماره ثبت ملی ۹، تعزيه به شماره ثبت ملی ۱۳، موسيقی بخشی‌های خراسان شمالی به شماره ملی ۳۵، مهارت‌های بافت فرش عشايرهای فارس به شماره ملی ۳۷ و مهارت‌های بافت فرش كاشان به شماره ملی ۳۷، آثار تأييد شده از سوی يونسكو برای ثبت در فهرست ميراث معنوی جهان است.

علويان صدر اظهار داشت: بر اساس مصوبه اخير كميته بين‌الدول كنوانسيون پاسداری از ميراث ناملموس يونسكو، ايران به عنوان عضو اصلی اين كميته انتخاب شده و از اين پس با توان بالای اجرايی در اين اجلاس حضور می‌يابد.

ميراث معنوی شامل سنت‌های شفاهی همچون زبان، هنرهای نمايشی مثل موسيقی و رقص و تئاتر، آيين‌ها و رويدادها، دانش و تجارب اجتماعی در رابطه با طبيعت و هستی و همچنين صنايع سنتی می‌شود.

بر اساس نگاه سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری موسيقی و ترانه‌های محلی، زبان و گويش، غذاهای محلی، لباس‌های سنتی، مراسم و مناسك ويژه محلی، مراسم جشن عروسی، اديان، اقوام، جشن‌ها و اعياد ملی و مذهبی، سوگ‌ها و عزاهای عمومي و خصوصی، ورزش‌ها و بازی‌ها و رقص‌های محلی، وجه تسميه، سوغات، طب سنتی از جمله سرفصل‌های ثبت ميراث معنوی هستند كه هر سرفصل شامل ده‌ها و صدها اثر فرهنگی و معنوی می‌شوند.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما