تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۰۱
۰
کد مطلب : ۱۴۴۳۷

۷۰۰ هيئت مذهبی هيچ سهمی از بودجه فرهنگی استان ايلام ندارد

۷۰۰ هيئت مذهبی هيچ سهمی از بودجه فرهنگی استان ايلام ندارد
ایران‌زمین: رییس شورای هیئات مذهبی استان ایلام گفت: شورای هیئات مذهبی استان با ۷۰۰ هیئت زیرمجموعه، هیچ‌گونه سهمی از بودجه فرهنگی استان ندارد.

جواد نوری، در جریان بازدید از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دفتر ایلام، با بیان این مطلب، اظهار كرد: بیش از ۷۰۰ هیئت مذهبی مجوزدار در سطح استان وجود دارد كه در قالب ۸ شورای هیئات مذهبی در ۸ شهرستان استان استقرار دارند كه این هیئت‌ها از اثرگذارترین مولفه‌های گسترش فرهنگ دینی و اسلامی در جامعه امروز هستند.

وی با بیان اینكه با توجه به گستردگی كار هیئت‌های مذهبی، اداره كل تبلیغات اسلامی استان نمی‌تواند به طور كامل جوابگوی نیاز آنها باشد، افزود: چون بودجه كافی و لازم از كل اعتبارات فرهنگی استان برای گسترش فعالیت‌های هیات‌های مذهبی در نظر گرفته نمی‌شود، این هیئت‌ها مورد كم‌لطفی مسئولان قرار گرفته‌اند.

نوری، حضور هیئت‌های مذهبی در هر منطقه را برای اجرای كارهای فرهنگی در آن منطقه لازم و ضروری اعلام و عنوان كرد: متاسفانه نه تنها در بودجه فرهنگی استان بلكه از بودجه در نظر گرفته شده از دور سوم سفر هیئت دولت به استان برای هیئت‌های مذهبی، ما بی‌بهره هستیم و بودجه‌ای به ما ابلاغ كرده‌اند كه به اعتبار آن برنامه‌های زیربنایی خود را شروع كنیم.

عضو شورای هیات مذهبی كشور تصریح كرد: كل بودجه فرهنگی استان ایلام ۱۷.۵ میلیارد تومان است كه در دور سوم سفر هیئت دولت به استان ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیز مصوب شد كه در مجموع از این ۴۷.۵ میلیارد تومان تا این لحظه هیچ‌گونه بودجه‌ای به هیئات مذهبی استان اختصاص نیافته است كه این خود جای بسی تفكر و تامل دارد.

وی با اشاره به اینكه در دور سوم سفر هیئت دولت به استان، توسعه و ساماندهی فعالیت‌های دینی، توسعه مكان‌های دینی و كمك به هیئات مذهبی، كمك،‌ توسعه و غنی‌سازی فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی در اماكن و محافل و هیئت‌های مذهبی استان، كمك به هیئت‌های مذهبی در راستای زنده نگه‌داشتن نام و یاد اهل بیت(ع) از جمله مصوبات كارگروه فرهنگ و هنر هستند، تصریح كرد: مضاف بر این، حدود ۸ ماه پیش كه استاندار جدید ایلام با شعار فرهنگی وارد استان شد، ولی متاسفانه با توجه به مكاتباتی كه با دفتر ریاست جمهوری انجام شد، بعد از ۳ هفته جواب نامه ریاست جمهوری ما ارسال شد كه دستور مساعدت به هیئت‌های مذهبی استان را عنایت كردند ولی دفتر استاندار ایلام هنوز جوابی برای ما ارسال نكرده است.

رییس كمیسیون آموزش و پژوهش هیئت مذهبی كشور، بزرگترین مراكز مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن در جامعه امروز را، هیئت‌های مذهبی دانست و گفت: آرزو به دل مانده‌ایم كه در سالی كه به عنوان همت مضاعف و كار مضاعف نامگذاری شده در راستای انجام فعالیت‌های فرهنگی در استان، حتی یك‌بار به كارگروه فرهنگی استان دعوت شویم در حالی كه سال رو به اتمام است كه با این اوصاف هیئت‌های مذهبی استان ذره‌ای از فعالیت‌های خود نكاسته‌اند.

نوری در خصوص وضعیت فرهنگی استان تاكید كرد: وضعیت فرهنگی فعلی استان، وضعیت قابل تعریفی نیست. چرا كه آیا متولیان فرهنگی در استان تاكنون بودجه‌ای در این راستا دریافت كرده‌اند یا خیر؟ در حالی كه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در هیئت‌های مذهبی استان از بعضی از دستگاه‌های متولی غنی‌تر است و ما با توجه با اقدامات شروع شده، امیدواریم اتفاقات فرهنگی خاصی در استان بیفتد و ما به عنوان بزرگترین تشكل مردمی، مطالبه‌كننده و پیگیر امور هستیم.

وی ابراز امیدواری كرد: با توجه به نگاه فرهنگی كه دولت در كشور و استان ایلام دارد، با كمك نیروهای متخصص مركز و استان، ضمن مهار آسیب‌های اجتماعی، در جهت روند نزولی آسیب‌ها، اقدام شایسته انجام شود كه در این جهت هیئت‌های مذهبی آماده كمك هستند.

رییس شورای هیئات مذهبی استان ایلام در ادامه گفت: حمایت‌های خیرین و مردم برای كمك به هیئت‌های مذهبی در صورتی كه مسئولان استان حتی به اندازه یك خیر كمك نكرده‌اند، ستودنی است.

عضو شورای هیئات مذهبی كشور با بیان اینكه ۳۵ هزار هیات مذهبی ثبت‌شده در كشور داریم، عنوان كرد: بزرگترین معضل و آسیب در بحث هیئت‌های مذهبی، عدم آموزش و برگزاری كارگاه‌های تخصصی جهت مسئولان هیئت‌های مذهبی است كه این امر بدون بودجه لازم امكان‌پذیر نیست و باید در دستور كار مسئولان و متولیان فرهنگی كشور و استان قرار بگیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما