تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۰۰
۰
کد مطلب : ۱۴۸۳۸

حماسه آرش کمانگیر تعزیه می‌شود

حماسه آرش کمانگیر تعزیه می‌شود
فرهنگ: نشست خبری نخستين جشنواره «تئاتر حقيقت» صبح روز دوشنبه ۲۴ آبان برگزار شد.

اين جشنواره با محوريت قرار دادن زندگی ائمه اطهار(ع) و قصص قرآنی برگزار می‌شود.

همچنین نمايشنامه‌های برگزيده اين جشنواره در قالب كتاب منتشر خواهد شد. در عین حال، یکی از اجراهای این جشنواره، اجرای حماسه آرش کمانگیر به شکل تعزیه خواهد بود.

اين نشست با حضور علی موذنی، دبير جشنواره، مهدي حاجيان، مدير دبيرخانه جشنواره‌ها و عظيم موسوی، مدير بخش مجالس شبيه‌خوانی جشنواره در سالن كنفرانس تئاترشهر برگزار شد.

در ابتدا موذنی درباره تشكيل جشنواره تئاتر حقيقت توضيح داد و افزود: در سال‌های گذشته جشنواره‌هايی با مضامين و رويكرد مذهبی از جمله رضوی، عاشوراييان و عدالت و اميد برگزار شده است. ولی هميشه اين توقع وجود داشت چرا درباره ائمه اطهار(ع) جشنواره ويژه برگزار نمی‌شود.

وی ادامه داد: طی بررسی‌ها به اين نتيجه رسيديم که تك تك موضوعات از اين دست در يك جشنواره جمع شود.

موذنی افزود: نخستين جشنواره تئاتر حقيقت در چهار بخش «صحنه‌ای»، «مجالس شبيه‌خوانی»، «نمايش‌های ميدانی و آيين‌های نمايشی» و «توليد متون و نمايشنامه‌خوانی» برنامه‌ريزی شده است.

در بخش «صحنه‌ای» ۲۱ اثر برای صحنه انتخاب شده است. تاجبخش فنائيان،‌ محمدباقر قهرمانی و علی موذنی هيئت انتخاب آثار تهران را بر عهده داشتند.

بخش «مجالس شبيه‌خوانی» در فراخوان به دو قسمت «نوآوران و نوجوانان» و «پيشكسوتان» تقسيم شده است. سيدعظيم موسوی و محمدحسين ناصربخت، داوران اين بخش، ۶ اثر در بخش تعزيه‌خوانان و نوآوران و ۴ اثر ديگر در بخش پيشكسوتان را انتخاب كردند. اجرای مجالس تعزيه در محوطه تئاترشهر و تكيه تالار محراب خواهد بود.

در بخش «نمايش‌های ميدانی و آيين‌های نمايشی» از بين آثار رسيده به دبيرخانه ۹ اثر توسط حسين راضی،‌ محمود فرهنگ و سيد عظيم موسوی انتخاب شده است.

در بخش «توليد متون و نمايشنامه‌خوانی» ۱۷ اثر از تهران و ۵۱ اثر از شهرستان به دبيرخانه مي‌ر‌‌سد. هيئت انتخاب اين بخش عبدالحی شماسی،‌ محمدرضا الوند و سيدعظيم موسوی، ۱۱ اثر را از ۶۸ متن در بخش نمايشنامه‌خوانی پذيرفته‌اند كه ۵ متن از تهران و ۶ اثر آن از شهرستان است.

در ادامه حاجيان توضيح داد: آثار انتخاب شده در بخش نمايشنامه‌خوانی در تئاترشهر خوانش می‌شود. در بخش توليد متون پس از بررسی‌های انجام شده نمايشنامه‌های «سلمان پاك محمدی و اندلس زير تيغ برهنه» نوشته ابوالفضل ورمرزيار، «حكايت دختری كه خاتون مغربی را ديد» نوشته سيروس همت و «اين روبان سياه بر قاب دنيا است» اثر محمد مساوات برای انتشار انتخاب شده و روند چاپ اين متون همچنان ادامه دارد.

موسوی، ديگر سخنران اين نشست درباره بخش مجالس شبيه‌خوانی گفت: اميدوارم با تداوم اين كار تمام آيين‌های سراسر ايران را جمع‌آوری كنيم تا پژوهشگران بدانند به عنوان نمونه در يزد چند آيين وجود دارد و آيين‌هاي اجرانشده را نیز به صحنه آوريم.

وی گفت: زمينه‌های مختلفی در تعزيه وجود دارد كه می‌تواند منجر به نمايش شود. به عنوان نمونه در اين جشنواره «آرش كمانگير» به شيوه تعزيه اجرا خواهد شد. از اين دسته اجراهای در جشنواره ديده می‌شود كه همراه با نوآوری در تمام عناصر اجرا است.

نخستين جشنواره تئاتر حقيقت ۲۸ آبان تا ۳ آذر در تهران و ۱۲ شهرستان برگزار می‌شود.
مرجع : خبرگزاری کتاب
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما