تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۳۱
۰
کد مطلب : ۱۵۰۸۷

سوگواره عاشورایی «با کاروان نیزه» در تبریز برگزار می‌شود

سوگواره عاشورایی «با کاروان نیزه» در تبریز برگزار می‌شود
ایران‌زمین: سوگواره عاشورایی «با کاروان نیزه» با هدف تجدید بیعت با نهضت خونین امام حسین(ع) در تبریز برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز، حسین نجفی، مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری آذربایجان شرقی گفت: نخستین سوگواره عاشورایی «با کاروان نیزه» به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز برگزار می‌شود.

وی افزود: این سازمان در راستای انجام رسالت معنوی و دینی خود در تجدید بیعت با نهضت خونین امام حسین‌(ع) اقدام به برگزاری سوگواره ای با نام «با کاروان نیزه» کرده است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز در این زمینه اعلام داشت: این سوگواره به مدت هفت روز از ۱۸ تا ۲۴ آذر ماه (همزمان با ایام محرم الحرام سال ۱۴۳۱) از ساعت ۱۷:۳۰ در تالار فتح خیبر تبریز میزبان عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین‌(ع) و ۷۲ ستاره نیزه‌نشان دشت کربلا خواهد بود.

نجفی همچنین از حضور وعاظ برجسته و پیرغلامان حضرت سید الشهدا(ع) در این برنامه خبر داد و افزود: طبق برنامه‌ریزی و زمانبندی انجام یافته برای این سوگواره چهره‌های شاخص ادبیات مرثیه، مداحان برجسته و وعاظ منتخب تبریز و استان در این برنامه به ذکر رشادت‌های سپاهیان اسلام پرداخته و مصیبت‌های دشت خونین کربلا را برای عزاداران بازگو خواهند کرد.

وی اضافه کرد: در این سوگواره اجرای نمایش «با کاروان نیزه» توسط گروه نمایش کتل تبریز به کارگردانی یعقوب صدیق جمالی از چهره‌های شاخص هنرهای نمایشی اجرا می‌شود.

همچنین سرپرست حوزه هنری آذربایجان شرقی از برگزاری ششمین سوگواره هنرمندان تجسمی شمال غرب کشور با حضور هنرمندان استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان‌ غربی، اردبیل و زنجان در تبریز خبر داد.

محمد نیک‌نفس با اشاره به برگزاری این سوگواره در روز تاسوعای حسینی در تبریز گفت: برگزاری سوگواره تجسمی «۷۲ بغض بوم» در طی سال‌های اخیر یکی از اقدامات خداپسندانه حوزه هنری آذربایجان شرقی بوده است.

وی افزود: این جشنواره هنر عاشورایی قالب هنری پر ارزشی است که تولید آثار مختلف هنری با مضمون ظلم‌ستیزی و عدالت خواهی را در پی دارد.

مسئول حوزه هنری آذربایجان شرقی با اشاره به جایگاه قیام ابا عبدالله الحسین(ع) در فرهنگ مردم ایران اسلامی، قیام عاشورا را از منظر هنر و به ویژه هنرهای تجسمی قابل تأمل و تدبر ارزیابی کرد.

نیک‌نفس عمق پیام عاشورا را به اندازه تاریخ بشری دانست و گفت: خلق آثار نقاشی، تصویرسازی و خوشنویسی با محوریت عاشورای حسینی موجب رونق هنرهای تجسمی در گستره اسلام و تشیع خواهد شد.

وی با اعلام اینکه کار ثبت نام از علاقمندان به شرکت در این سوگواره آغاز شده است، اظهار داشت: تاکنون هنرمندان بسیاری از شمال‌غرب کشور برای حضور در این همایش اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی همچنین تصریح کرد: این همایش از صبح تاسوعا تا شب تاسوعا در محل مجموعه فرهنگی هنری سینما قدس برگزار می‌شود و در روز عاشورا نیز نمایشگاه خیابانی از آثار تولیدی حد فاصل چهارراه شریعتی تا مصلی امام خمینی(ره) برای بازدید عزاداران حسینی برگزار می‌شود.

نیک‌نفس هنرمندان شرکت کننده در این همایش را در رشته‌های نقاشی، گرافیک، خوشنویسی، حجم، نگارگری و نقاشی و خط اعلام کرد.

وی افزود: همایش «۷۲ بغض بوم» با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی، انجمن خوشنویسان تبریز، صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی و خبرگزاری مهر در تاریخ ۲۴ آذر ماه سال‌جاری برگزار می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما