تاریخ انتشار
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۲۸
۰
کد مطلب : ۱۵۱۵۸

کتاب «اصول صحیح عزاداری» منتشر شد

کتاب «اصول صحیح عزاداری» منتشر شد
فرهنگ: کتاب اصول صحیح عزاداری همزمان با فرا رسیدن ماه محرم به همت معاونت فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور منتشر شد.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و مراجع تقلید بر حفظ و احیای شعائر اسلامی به‌ویژه در عزاداری سالار شهیدان امام حسین(ع) و در آستانه ماه محرم‌الحرام این کتاب توسط معاونت فرهنگی امور مساجد آماده و جهت استفاده منتشر شده است.

در این کتاب روش‌های صحیح عزاداری برگرفته از فتاوای مراجع تقلید و چکیده‌ای از مطالب و دیدگاه‌ها و مباحث استاد شهید مرتضی مطهری بیان شده است.

نظرات رهبری و مراجع درباره عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع)،‌ نظرات علمای شیعه درباره تعزیه،‌ پیام های عاشورا و خطر تحریف از دیدگاه شهید مرتضی مطهری و بایدها و نبایدها در عزاداری امام حسین(ع) از مهمترین مباحث طرح شده در این کتاب است.

قمه زنی، ‌حمل علم،‌ ترویج و نصب شمایل ائمه اطهار(ع)،‌ بی‌اعتنایی به شان جلسات عزاداری،‌ بکار‌گیری موسیقی‌های نامناسب،‌ روضه‌های ساختگی،‌ زبان حال گوینده و سراینده،‌ تعبیرات غلو آمیز،‌خرافات،‌ عدم آ‌شنایی با فقه عزاداری،‌ ترویج عرفان‌های کاذب،‌ بی‌توجهی به جنبه‌های حماسی واقعه عاشورا،‌ بی‌توجهی و یا کم توجهی به حقوق مردم در عزاداری،‌ غفلت از مصالح جهان اسلام، از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در فصل بایدها و نبایدهای عزاداری امام حسین(ع) است.

در بخش نظرات علمای شیعه درباره تعزیه نیز در کتاب اصول صحیح عزاداری آمده است: از دیدگاه اسلام عزاداری و سوگواری اهل بیت(ع) می‌تواند در قالب‌های مختلف محقق شود و البته این تا زمانی است که قالب‌ها به اصل پیام و محتوا آسیب و لطمه‌ای وارد نکند،‌ بلکه به بهترین نحو پیام را در ذهن و جان مخاطب جای دهد.

در فصل دیگری از این کتاب همچنین نظرات مراجع تقلید و مقام معظم رهبری در خصوص حکم مداحی‌های جدید و شیوه‌های عزاداری آمده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما