تاریخ انتشار
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۲۵
۰
کد مطلب : ۱۵۱۶۳

برای سامان دادن «تعزيه» چشم‌انتظار كمك‌های مردمی هستيم

برای سامان دادن «تعزيه» چشم‌انتظار كمك‌های مردمی هستيم
فرهنگ: داود فتحعلی‌بیگی با اظهار تاسف از مشكلات گوناگون هنر تعزیه در ایران گفت: در كشور ما بسیاری از وعده‌ها در زمینه‌ی امور فرهنگی هنری با تغییر مدیریت‌ها به دست فراموشی سپرده می‌شود و همه چیز به افراد بستگی دارد.

این كارگردان تئاتر و كارشناس نمایش‌های آیینی سنتی با بیان این مطلب ادامه داد: پیش از این قرار بود مكان ثابتی برای فعالیت دفتر تئاتر تعزیه اختصاص داده شود و با وجود پیگیری‌هایی كه انجام دادیم هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم، به گونه‌ای كه امروز دیگر به دنبال كمك‌های اعضا و حمایت‌های مردمی هستیم.

این عضو هیات مدیره انجمن تعزیه ایران یادآور شد: در دوره‌ مدیریت مجید سرسنگی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ایشان وعده داده بود تا مكان ثابتی برای فعالیت‌های انجمن تعزیه به این انجمن اختصاص داده شود، اما بعد از رفتن ایشان این وعده به جایی نرسید.

فتحعلی‌بیگی با اشاره به ضرورت تعریف مكانی ثابت برای فعالیت‌های انجمن تعزیه توضیح داد: به هر حال انجمن هم یكسری ارباب‌رجوع دارد و هم می‌خواهد فعالیت‌های فرهنگی هنری اعم از اجرای تعزیه و آموزش شبیه‌خوانی انجام بدهد. چرا كه تمام این فعالیت‌ها جزو اهداف انجمن بود اما تا جای ثابتی نداشته باشیم سر و سامان دادن به این فعالیت‌ها با دشواری روبه‌روست.

او با تاكید بر ضرورت جذب حمایت‌های دولتی متذكر شد: كمك‌های نهادهای دولتی می‌تواند بسیار كارساز باشد. امیدوارم اگر مسوولین ما تعزیه را به عنوان یكی از هنرهایی كه در مذهب و باورهای اعتقادی ما ریشه دارد، قبول دارند بیش از این نسبت به این هنر احساس مسوولیت كنند، به ویژه با توجه به اینكه این هنر ثبت جهانی شده است.

فتحعلی بیگی در پایان درباره اجرای مستمر تعزیه در سكوی داخلی تالار «محراب» هم تصریح كرد: پیش از این یكی دو نفر علاقمند بودند و می‌خواستند چنین برنامه‌ای را اجرا كنند، اما همچنان كه توضیح دادم، با تغییر مدیریت‌ها بسیاری از مسائل یا فراموش می‌شود یا مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما