کد مطلب : ۱۵۲۱۴
دستهای خالی سينمای ايران از واقعه عاشورا
روز واقعه» و فیلم در حال تولید«روز رستاخیز» تنها سهم سینمای ایران از واقعه عاشورا هستند.
سینمای ایران در طول ۳۱ سال حیاتش در بعد از انقلاب اسلامی تنها در فیلم «روز واقعه» به حادثه عظیم عاشورا پرداخته است و اخیرا نیز فیلم «روز رستاخیز» با این موضوع در حال ساخت است.
آثار دیگری هم در سینمای ایران بودهاند كه به صورت غیرمستقیم در قالب توسل، لوكیشن و یا مصادف بودن با ایام محرم به این واقعه توجه داشته اند.
فیلم «افق» به كارگردانی زندهیاد رسول ملاقلیپور از جمله این آثار است كه در صحنهای از آن شاهد عزاداری رزمندگان هستیم.
همچنین جمال شورجه در فیلم «شب دهم» زمان روایت داستانش را در دهه محرم قرار داده است.
مهدی و ناصر هاشمی هم در فیلم «بالهای سپید» به سراغ یك شبیهخوان رفتند و موضوع آن را دستمایه تنها ساخته سینمایی شان قرار دادند.
«دستهای خالی» ابوالقاسم طالبی هم این پرداخت در قالب معجزهای در پایان فیلم نشان داده میشود و در «دلشكسته» اولین ساخته علی رویینتن هم باز در فینال فیلم شاهد تحول شخصیت اصلی در مراسم عزاداری امام حسین(ع) هستیم.
اما «عصر روز دهم» كه خبر ساخت آن اولین بار از سوی زندهیاد «رسول ملاقلیپور» مطرح شد و حتی تحقیقاتی نیز برای نگارش فیلمنامه در كربلا انجام داد، اولین و تنها فیلمی است كه بخشی از داستانش در كربلای امروز روایت میشود و در آنجا فیلمبرداری شده است.
این فیلم كه سرانجام توسط مجتبی راعی مقابل دوربین رفت، صحنه اصلیاش در ظهر عاشورا و هنگام عزاداری مخصوص (تواریج) در بینالحرمین فیلمبرداری شده است.
«روز واقعه» به كارگردانی «شهرام اسدی» با فیلمنامهای از بهرام بیضایی تنها فیلم تولیدشده در سینمای ایران است كه موضوعش در حواشی واقعه عاشورا اتفاق میافتد.
این فیلم ماجرای عبدا... جوان نصرانی تازه مسلمانشدهای است كه در روز عروسی خود با راحله ندایی میشنود كه «كیست كه مرا یاری كند؟» عبدا... پس از شنیدن آن صدا منقلب شده و مجلس عروسی را ترك میكند و به جستوجوی صدا بر میآید. آن هم در حالی كه برادران متعصب راحله ترك مجلس عروسی را توهینی به خود دانسته و در پیاش روان میشوند. عبدا... در طول مسیرش با اتفاقاتی روبهرو میشود و به نشانههایی برمیخورد كه نشاندهنده این است كه امام حسین (ع) میدانسته او در جستوجوی صدایی كه به یاریاش میطلبد میرود. عبدا... به تاخت بیابانها را طی میكند و خود را به صحرای كربلا میرساند. منتهی وقتی به كربلا میرسد كه عصر عاشورا است.
فیلم «روز رستاخیز» به كارگردانی احمدرضا درویش كه نسبت به «روز واقعه» مستقیمتر به حادثه عاشورا میپردازد، بعد از سالها تحقیق و مطالعه در زمینههای تاریخی و هنری و همچنین دوسال پیشتولید سرانجام در اربعین گذشته مقابل دوربین رفت و تا ماه آینده فیلمبرداریاش به پایان خواهد رسید.
داستان این فیلم درباره واقعه عاشورا است كه با روایت داستان بكیر فرزند حربن ابن یزید ریاحی آغاز میشود و به قیام امام حسین(ع) و متن حوادث واقعه عاشورا میرسد. این فیلم مقطع زمانی مرگ معاویه تا قیام امام حسین (ع) و شهادت آن حضرت را در بر میگیرد.
«سینمای ایران در طول ۳۱ سال حیاتش در بعد از انقلاب اسلامی تنها در فیلم «روز واقعه» به حادثه عظیم عاشورا پرداخته است و اخیرا نیز فیلم «روز رستاخیز» با این موضوع در حال ساخت است.
آثار دیگری هم در سینمای ایران بودهاند كه به صورت غیرمستقیم در قالب توسل، لوكیشن و یا مصادف بودن با ایام محرم به این واقعه توجه داشته اند.
فیلم «افق» به كارگردانی زندهیاد رسول ملاقلیپور از جمله این آثار است كه در صحنهای از آن شاهد عزاداری رزمندگان هستیم.
همچنین جمال شورجه در فیلم «شب دهم» زمان روایت داستانش را در دهه محرم قرار داده است.
مهدی و ناصر هاشمی هم در فیلم «بالهای سپید» به سراغ یك شبیهخوان رفتند و موضوع آن را دستمایه تنها ساخته سینمایی شان قرار دادند.
«دستهای خالی» ابوالقاسم طالبی هم این پرداخت در قالب معجزهای در پایان فیلم نشان داده میشود و در «دلشكسته» اولین ساخته علی رویینتن هم باز در فینال فیلم شاهد تحول شخصیت اصلی در مراسم عزاداری امام حسین(ع) هستیم.
اما «عصر روز دهم» كه خبر ساخت آن اولین بار از سوی زندهیاد «رسول ملاقلیپور» مطرح شد و حتی تحقیقاتی نیز برای نگارش فیلمنامه در كربلا انجام داد، اولین و تنها فیلمی است كه بخشی از داستانش در كربلای امروز روایت میشود و در آنجا فیلمبرداری شده است.
این فیلم كه سرانجام توسط مجتبی راعی مقابل دوربین رفت، صحنه اصلیاش در ظهر عاشورا و هنگام عزاداری مخصوص (تواریج) در بینالحرمین فیلمبرداری شده است.
«روز واقعه» به كارگردانی «شهرام اسدی» با فیلمنامهای از بهرام بیضایی تنها فیلم تولیدشده در سینمای ایران است كه موضوعش در حواشی واقعه عاشورا اتفاق میافتد.
این فیلم ماجرای عبدا... جوان نصرانی تازه مسلمانشدهای است كه در روز عروسی خود با راحله ندایی میشنود كه «كیست كه مرا یاری كند؟» عبدا... پس از شنیدن آن صدا منقلب شده و مجلس عروسی را ترك میكند و به جستوجوی صدا بر میآید. آن هم در حالی كه برادران متعصب راحله ترك مجلس عروسی را توهینی به خود دانسته و در پیاش روان میشوند. عبدا... در طول مسیرش با اتفاقاتی روبهرو میشود و به نشانههایی برمیخورد كه نشاندهنده این است كه امام حسین (ع) میدانسته او در جستوجوی صدایی كه به یاریاش میطلبد میرود. عبدا... به تاخت بیابانها را طی میكند و خود را به صحرای كربلا میرساند. منتهی وقتی به كربلا میرسد كه عصر عاشورا است.
فیلم «روز رستاخیز» به كارگردانی احمدرضا درویش كه نسبت به «روز واقعه» مستقیمتر به حادثه عاشورا میپردازد، بعد از سالها تحقیق و مطالعه در زمینههای تاریخی و هنری و همچنین دوسال پیشتولید سرانجام در اربعین گذشته مقابل دوربین رفت و تا ماه آینده فیلمبرداریاش به پایان خواهد رسید.
داستان این فیلم درباره واقعه عاشورا است كه با روایت داستان بكیر فرزند حربن ابن یزید ریاحی آغاز میشود و به قیام امام حسین(ع) و متن حوادث واقعه عاشورا میرسد. این فیلم مقطع زمانی مرگ معاویه تا قیام امام حسین (ع) و شهادت آن حضرت را در بر میگیرد.
مرجع : خبرگزاری ايسنا