تاریخ انتشار
شنبه ۴ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۴۰
۰
کد مطلب : ۱۵۳۶۱

دیدگاه‌های اهل سنت در خصوص شهادت امام حسین‌ (ع) بررسی شد

دیدگاه‌های اهل سنت در خصوص شهادت امام حسین‌ (ع) بررسی شد
فرهنگ: سی‌ودومین نشست از سلسله نشست‌های عاشوراپژوهی چهل منزل تا اربعین با عنوان «دیدگاه‌های اهل سنت در خصوص شهادت امام حسین‌ (ع)» در سالن همایش انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود طباطبائی‌نژاد از اساتید حوزه در این نشست در سخنانی با تشریح علل پذیرش دعوت کوفیان از سوی سیدالشهداء‌‌(ع) اظهار کرد: امام حسین‌(ع) در حالی به سوی کوفه عزیمت کرد که همه او را از رفتن به کوفه منع کرده بودند و حرف‌های بیشتر این افراد با این محور بود که اهل کوفه قابل اطمینان نیستند اما این امام بزرگوار علی‌رغم تمام این توصیه‌ها به سمت کوفه رفتند.

وی با اشاره به دیدگاه اهل سنت در خصوص شهادت امام حسین‌‌(ع) ادامه داد: بسیاری از اهل سنت ضمن احترام به امام حسین‌‌(ع) و شهادت ایشان، حاکمان ظالم و یزید را محکوم می‌کنند اما به نوعی حرکت این امام بزرگوار را که حرف خیرخواهان و صحابه را گوش نکردند و نوعی اعتماد بیش از حد به کوفیان داشتند را اشتباه می‌دانند در حالی که در واقعیت چنین نیست.

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به دلایل امام حسین‌‌(ع) برای حرکت به سوی کوفه تصریح کرد: امام‌(ع) در آن شرایط بیعت با یزید را به مصلحت اسلام ندیده و از طرفی حکومت نیز بر این بیعت تاکید داشت؛ لذا باید در یک مکانی بین جبهه حق و باطل درگیری پیش می‌آمد که در شرایط آن زمان مکانی مناسب‌تر از کوفه برای این امر نبود.

حجت‌الاسلام‌ طباطبایی‌نژاد افزود: صرف نظر از امور غیبی، روایات متعددی بالغ بر ۱۳۰ مورد بیان می‌کند که امام حسین (ع) از شهادت خود اطلاع داشتند و در آن شرایط مکانی مناسب‌تر از کوفه برای رویارویی جبهه حق و باطل نبود. از طرف دیگر مردم کوفه نیز به صورت خود جوش نامه‌های فراوانی به امام حسین‌(ع) ارسال و ایشان را دعوت کردند.

نشست‌های عاشوراپژوهی چهل منزل تا اربعين هر پنج‌شنبه‌ از ساعت ۱۵:۳۰ در قم، بلوار جمهوری، كوچه شماره ۲، ساختمان انجمن‌های علمی حوزه برگزار می‌شود.

همچنين، كليه علاقه‌مندان به مباحث عاشوراپژوهی می‌توانند در اين نشست‌ها شركت كنند و برای كسب اطلاعات بيشتر با شماره ۷۷۵۱۴۲۳-۰۲۵۱ تماس بگيرند.

علاقه‌مندان برای اطلاع از سخنرانان آينده اين نشست‌ها و خلاصه‌نشست‌های گذشته به پايگاه اينترنتی ۴۰manzel.com مراجعه كنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما