تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۱۱
۰
کد مطلب : ۱۵۴۶۵

هشت داستان مهدی آذریزدی درباره سیدالشهداء(ع)

هشت داستان مهدی آذریزدی درباره سیدالشهداء(ع)
فرهنگ: «مهدی آذریزدی درباره‌ امام حسین‌(ع) هشت قصه روایت کرده است.»

نادر دریابان در یادداشتی در این‌باره نوشته است: «استاد مهدی آذریزدی مانند هر شیعه امیرالمؤمنین علی‌(ع) ارادت خود را به حسین‌(ع)، امام آزادگی و شرافت، با برشمردن محبت او و برادرش حسن بن ‌علی‌(ع) در دل‌ پیغمبر‌(ص) آغاز می‌کند. پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران که در کارنامه‌ خود دو اثر ماندگار قصه‌های چهارده معصوم و قرآن را به یادگار گذاشته است، در معرفی سومین ستاره‌ آسمان امامت و ولایت که خونش تضمین‌کننده‌ دین جدش شد، هشت قصه روایت می‌کند.

او داستان حسین‌(ع) را از روایت عزیزی در جان پیامبر خاتم آغاز می‌کند و با معرفی مروت و جوانمردی آن امام همام ادامه می‌دهد. بخش پنجم کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» با قصه‌ عزیزان پیغمبر‌(ص) آغاز می‌شود و پایان این قصه، حدیث جاوید پیامبر(ص) است که هر کس آنان را دوست بدارد، مرا دوست داشته و هر کس ایشان (امام حسین‌(ع) و امام حسن‌(ع)) را دشمن دارد، مرا دشمن داشته است. هفت داستان دیگر این بخش عبارت‌اند از: رخت عید، ‌آشتی و دلجویی، بنیاد مهر، حق و حقدار، ‌دستاویز بخشش، جواب متناسب و پیاده در سفر حج که بازگویی فرازهایی از سیره‌ی زندگی امام حسین‌(ع) را با زبان قصه دارد.

آذریزدی تیزهوشی و زمان‌سنجی حضرت سیدالشهدا و همراهی با جانبان حق و مظلومین را به خوبی در این قصه‌ها روایت می‌کند و کودکان و نوجوانان را با تصویری درست از آن امام همام به مرتبه‌ی درک واقعه‌ی کربلا می‌کشاند.

استاد آذریزدی که خود در حسینیه دفن است و خاطره مؤذن بودن در دوران کودکی را با حلاوت یاد می‌کند، برای هشت قصه از سیره‌ امام حسین‌(ع) از منابعی همچون: اعلام الوری، ‌جلاء العیون، منتهی الآمال، ‌خطبه‌های نماز جمعه تهران، ‌عین الحیوة، صلح امام حسن، عظمت حسینی، تاریخ عمادزاده و ارشاد مفید سود جسته است. در برخی از این قصه‌ها به نقل‌های مختلف تاریخی از یک خبر یا حدیث در مورد امام حسین‌(ع) نیز پرداخته است.»
مرجع : خبرآنلاين
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما