تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۰۲
۰
کد مطلب : ۱۵۴۹۲

«اسلم‌بن عمر» ستاره‌اي از کربلا

«اسلم‌بن عمر» ستاره‌اي از کربلا
ايران‌زمين: محمد‌رضا سنگري، نويسنده و پژوهشگر در مراسم آغاز بكار چهارمين سوگواره عاشورايى كه با عنوان «نيايش در كربلا» در كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان قزوين گفت: در واقعه كربلا از همه تيپ‌هاى اجتماعى و سنين حضور داشتند.

وى در ادامه با اشاره به روح و عصاره كربلا افزود: در روز عاشورا امام حسين‌(ع) نماز ظهر را با اصحاب خود خواندند و نخستين شهيد نماز حبيب‌بن مظاهر بود، با توجه به اينكه در روز عاشورا ۵:۳۸ دقيقه آفتاب غروب كرده، شهادت آن حضرت ساعت چهار يا ۴.۵ بوده است و طبق گفته شيخ جعفر شوشتري، امام حسين‌(ع) نماز عصر خود را وقتي از اسب افتاد، آغاز كرد و آخرين سجده را نيز در قتلگاه بجا آورد و سلام نماز را نيز بر سر نيزه گفت.

وي تصريح كرد: امام حسين‌(ع) اين محبوب‌ترين چهره عالم، علاوه بر عشق به نماز، نيايش، دعا، استغفار و خواندن قرآن را دوست داشت به طوريكه شب عاشورا صداي قرائت قرآن از خيمه‌ها شنيده‌ مي‌شد.

سنگري با اعلام اينكه هر‌كس از قرآن فاصله گيرد همنشين شيطان مي‌شود، گفت: اگر در كربلا ۶۲ خيمه برپا بود، من اينجا را نيز شصت و سومين خيمه كربلا مي‌دانم و هيچ شهري مستحق‌تر از قزوين براي پرداختن به كربلا نيست زيرا ستاره‌اي از كربلا از اين شهر بوده و اين شهر اسلم‌بن عمر را به عنوان تقديم كرده است.

وي تأكيد كرد: ان‌شاءالله استان قزوين پايتخت عاشورايي ايران شود و خواهشمنديم به اين موضوع پرداخته شود و استانداري قزوين برنامه‌ريزي كند كه مكاني در قزوين به نام اسلم‌بن عمر نامگذاري شود و اين جايگاه بيشتر تبيين شود.

سنگري اظهار كرد: كربلا متعلق متعلق به انسانيت است و تقاضا دارم كه زمينه كارهاي پژوهشي در خصوص عاشورا به تدريج فراهم شود و در قزوين نيز زمينه‌اي فراهم شود كه يك كتابخانه يا بانك اطلاعاتي تخصصي با تمام امكانات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري فراهم شود.

اين نويسنده و پژوهشگر در ادامه با اشاره به سه حادثه بزرگ ظهور، رجعت و قيام و ارتباط اين سه حادثه با امام حسين‌(ع) توضيح داد: محور ظهور امام حسين‌(ع) است زيرا وقتي حضرت مهدي‌(عج) ظهور مي‌كند مي‌خواهد عدالت را برپا كند، كاري كه امام حسين براي آن قيام كرد، دومين حادثه رجعت است كه نخستين كسي كه بازمي‌گردد امام حسين‌(ع) است.

وي گفت: آخرين و بزرگ‌ترين حادثه قيامت است كه در قيامت خداوند به همه دستور سكوت مي‌دهد و مي‌فرمايد همه سرهايشان را به پايين بيافكنند و سپس حضرت فاطمه‌(س) وارد مي‌شود كه پيراهن خون‌آلوده امام حسين‌(ع) را به دست گرفته است و خداوند مي‌فرمايد فاطمه به قلب قيامت نگاه كن و حضرت فاطمه، امام حسين‌(ع) را در قلب قيامت مشاهده مي‌كند.

سنگري تصريح كرد: ما بايد بيش از براي امام حسين‌(ع) كار كنيم، امامي كه همه هستي‌اش را به خدا داد و هركس براي او كار كند خدا با اوست و ان‌شاءالله بيش از اين به مكتب و فرهنگ امام حسين‌(ع) خدمت كنيم.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما