تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۰۸
۰
کد مطلب : ۱۵۶۰۲

تشريح مشكلات و مخاطرات زایران انفرادي عتبات عاليات

تشريح مشكلات و مخاطرات زایران انفرادي عتبات عاليات
جامعه: مديركل بين‌الملل و راهبري امور زيارتي سازمان حج و زيارت ضمن درخواست براي پرهيز از سفر انفرادي به عتبات عاليات در آستانه اربعين حسيني، مشكلات و مخاطرات سفر‌هاي انفرادي به عتبات عاليات را تشريح كرد.

حجت‌الاسلام مهدي شهسواري درباره سفر زائران به صورت انفرادي به عتبات عاليات با بيان اينكه ايجاد محدوديت براي سفر اين دسته از زائران بر عهده پليس گذرنامه و مهاجرت است، اظهار داشت: توصيه سازمان حج‌ و زيارت به عنوان متولي اعزام زائران به عتبات عاليات اين است كه زائران حتما در قالب كاروان‌هاي سازمان حج و زيارت اقدام به تشرف به عتبات ‌عاليات كنند و از سفر انفرادي خودداري كنند.

وي در توضيح چرايي اين مسئله تصریح كرد: به واسطه سفرهاي انفرادي زائران به عتبات عاليات، مشكلات عديده‌اي براي آنها ايجاد مي‌شود و به خاطر حوادثي كه گاها در اين سفر رخ مي‌دهد، كسي نمي‌تواند مسئوليت همه جانبه زائران انفرادي را بپذيرد.

مديركل بين‌الملل و راهبري امور زيارتي سازمان حج و زيارت تصريح كرد: اگر حادثه‌اي رخ دهد، اين دسته از زائران به واسطه اينكه بيمه نيستند و مدير خاصي نيز ندارند مشكلات عديده‌اي براي آنها ايجاد مي‌شود.

حجت‌الاسلام شهسواري يادآور شد: هر چند كه اگر حادثه‌اي در عراق براي زائران ايراني رخ دهد سازمان حج و زيارت از طريق «شمسا» كه در عراق مستقر است، وارد عمل مي‌شود و تلاش خود را براي كمك به اين دسته از زائران نيز انجام مي‌دهد اما اين زائران عموما در عراق بي‌سرپرست هستند و گاهي حتي مديران آنها اين زائران را به امان خدا رها مي‌كنند و مي‌روند.

مديركل امور بين‌الملل و راهبري امور زيارتي سازمان حج و زيارت افزود: در بحث تداركات، اسكان، تغذيه، تامين امنيت، بهداشت و ... زائران انفرادي واقعا در مضيقه هستند اما با بروز مشكل به هر حال به خاطر اينكه زائر ايراني محسوب مي‌شوند، سازمان حج و زيارت مي‌تواند پيگير كارهاي ضروري آنها شود ولي بايد دقت داشت كه ارائه بعضي از خدمات تابع قرارداد است و تا زماني كه بطور مثال زائري بيمه نباشد كاري از دست سازمان حج و زيارت نيز برنمي‌آيد.

وي در خصوص سهميه اعزام زائران در ايام اربعين حسيني گفت: سازمان حج و زيارت به ميزاني كه كشور عراق ظرفيت پذيرايي از زائران ايراني و ارائه خدمات به آنها را داشته باشد زائر به عتبات اعزام مي‌كند.

حجت‌الاسلام شهسواري تصريح كرد: ظرفيت سازمان حج و زيارت روزانه ۱۰۶ اتوبوس معادل حدود ۴ هزار نفر است اما در ايام معمول، اين تعداد به حد‌ نصاب نمي‌رسد چرا كه برخي به دلايل مختلف سفر خود را لغو مي‌كنند و با ظرفيت كمتري اعزام‌ها انجام مي‌شود.

مديركل بين‌الملل و راهبري امور زيارتي سازمان حج و زيارت در خاتمه افزود: اما در ايام خاصي مانند اربعين حسيني ظرفيت اعزام سازمان حج و زيارت به نهايت حد خود مي‌رسد و هيچ ظرفيت خالي باقي نمي‌ماند.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما