تاریخ انتشار
شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۸:۳۲
۰
کد مطلب : ۱۵۶۱۴

نخستین همایش منطقه‌ای تعزیه و آیین‌های نمایشی محرم برگزار می‌شود

نخستین همایش منطقه‌ای تعزیه و آیین‌های نمایشی محرم برگزار می‌شود
ایران‌زمین: حجت الاسلام سیدلطف الله سپهر، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران این استان از برگزاری همایش استانی تعزیه و آیین های نمایش محرم در اهواز خبر داد.

وی به حضور ۵ استان همجوار خوزستان در این همایش اشاره کرد و افزود: از شهرهای اهواز، بهبهان، خرمشهر، باغملک، شوش، شوشتر، اندیمشک، اصفهان، شیراز، ایلام، یاسوج و لنده ۳۵ نمایش در بخش های آیینی، صحنه ای و میدانی به دبیرخانه همایش رسیده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خوزستان خاطر نشان کرد: اساس و بنیان منبر و روضه خوانی امام حسین(ع) در ماه صفر بنا نهاده شده است و این ماه مبلغ و احیا کننده روضه‌خوانی در اسلام بود و نخستین روضه‌خوانی و منبرها پس از آمدن اسرای کربلا از واقعه عاشورا در ماه صفربرپاشد که خیانت های دشمنان اسلام و بنی امیه بر ملا شد.

وی افزود: ماه صفر بهترین فرصت تبلیغی و فرهنگی است و باید با برپایی مجالس روضه و منبر در راستای ترویج ارزش های اسلامی، از این ماه و این فرصت ناب بهترین بهره برداری و استفاده را کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه برپایی نمایشگاه کتاب خوزستان که بزرگترین رویداد فرهنگی هر استان به شمار می‌رود، رکورد‌دار ۱۸۰ نمایشگاه کتاب استانی در کشور بود، گفت: بیش از ۵۰ رویداد فرهنگی، ادبی و هنری به صورت منطقه‌ای، استانی و بین‌المللی برای ۲ ماه باقی‌مانده از سال ۸۹ برنامه‌ریزی شده‌است.

وی با بیان اینکه نخستین جشنواره شعر عربی بین‌الثقلین، قرآن و عترت، اسفندماه سال جاری در خوزستان برگزار می‌شود، افزود: فراخوان این جشنواره را وزارت امور خارجه منتشر و رایزنی آن در کشورهای عربی انجام می‌شود.

حجت الاسلام سپهر در ادامه از برگزاری همایش استانی تئاتر و آیین‌های نمایشی محرم در اهواز خبر داد و افزود:‌ از اول بهمن‌ماه همایش تئاتر و آیین‌های نمایشی محرم به صورت منطقه‌ای در خوزستان آغاز به‌کار می‌کند که این همایش در دو بخش میدانی و صحنه‌ای در اهواز برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۲۴ متن در بخش میدانی و ۱۱ متن در بخش صحنه‌ای برای شرکت در این همایش به دبیرخانه ارسال شده است، اظهار داشت: بخش صحنه‌ای همایش در تالار آفتاب و بخش میدانی آن در مصلای و صحن علی بن مهزیار اهوازی برگزار می‌شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تعزیه را هنری فاخر و ماندگار عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: تعزیه برگرفته شده از متن و صحنه‌های جذاب و حماسی عاشورا است و تعزیه برای هنر، فرهنگ و متولیان فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهمیت و ضرورت بسیاری برخوردار است.

وی گفت: باید در حوزه تئاتر آیینی و تعزیه آموزش‌هایی را داشته باشیم تا این فرهنگ از خرافات و تحریف‌ها زداده شود؛ امیدوارم همکاران ما در فرهنگ و ارشاد بتواند موضوع آموزش تئاتر آیینی یا تعزیه را به صورت جدی پی‌گیری کنند. هم‌زمان با برگزاری این همایش بخش آموزشی هم آغاز شود. برای واکسینه کردن تئاتر آیینی باید از وقوع هرگونه خرافات و تحریف در آن جلوگیری و با عاملان برخورد شود.

حجت الاسلام سپهر با بیان اینکه در صورت تبلیغ مناسب قطعا از صحنه‌های سوگواری استقبال خوبی خواهد شد، تصریح کرد: بیشتر آثار منتخب در این همایش از استان خوزستان هستند که این امر نشان‌دهنده پختگی و به‌روز بودن تعزیه در استان است؛ در بخش داوری این همایش از داوران صاحب سبک و اثر استفاده شده که شامل ناصر میاحی، بدرالسادات برنجانی و سعید بهروزی هستند.

وی اظهارداشت: ششمین همایش استانی تعزیه و آیین‌های نمایشی محرم نخستین همایش منطقه‌ای استان خوزستان به شمار می‌رود که وزارت کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کننده آن است؛ البته قرار بود معاونت فرهنگی هم در برگزاری این همایش همکاری داشته باشد. از میان پنج استانی که آثار خود را برای شرکت در این همایش ارسال کردند، تنها آثار ۲ استان پذیرفته شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما