تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۲۴
۰
کد مطلب : ۱۶۴۳۴

موزه موراويان مجموعه کشف‌شده هنر اسلامي را به نمايش مي‌گذارد

موزه موراويان مجموعه کشف‌شده هنر اسلامي را به نمايش مي‌گذارد
موزه موراویان در کشور جمهوري چک در پراگ است، دومین موزه بزرگ اين کشور است که مجموعه‌ای از اشیای هنر اسلامی را که به تازگی در مخزن این موزه کشف شده به نمایش گذاشته است.

موزه موراویان مثل بیشتر موزه‌ها دارای یک بخش پنهان در مخزن خود است که حتی طبقه‌بندی و ساماندهی نیز نشده است، این موزه چندین ساختمان دارد و مجموعه‌هایی از هنرهای قدیمی تا معاصر از هنرمندان بین‌المللی و محلی را شامل مي‌شود.

از مورخان هنری چک به نام سابیان دوراکووا در طول پنج سال گذشته  مجموعه‌های هنر اسلامی در مخزن این موزه را بررسی کرده است و در نتیجه، نمایشگاهی با عنوان «افسانه‌هایی از هزار و یک شب» را که در حال حاضر در بخش هنرهای کاربردی این موزه به نمایش قرار دارد برگزار کرده است؛ اين نمایشگاه تا روز ۳۱ ژوئیه (نهم مردادماه) ادامه دارد.

دوراکووا اظهار داشت: «پس از کشف اين مخزن تصور کردم، نهایت ۲۰۰ شی در این مکان نگهداری می‌شده است؛ اما تا پایان تحقیقات، تعداد این اشیا ۴۵۰ اعلام شد و در نهایت ۲۴۰ شی از این مجموعه به نمایش عمومی درآمد.»

اختصاص بخش هنرهای کاربردی به این نمایشگاه به این علت است که اشیای به نمایش گذاشته‌شده اغلب به استفاده روزمره مرتبط هستند و به عبارت دیگر هنرهای کاربردی هستند که بخشی از آن از طریق بازارهای زمان عثمانی به جمهوری چک وارد شده است.

نمایشگاه «افسانه‌هایی از هزار و یک شب» با مجموعه قالی‌هایی که قديمي‌ترين آنها متعلق به قرن هفدهم است و در سطح جهان به هنر اسلامی شهرت دارند، آغاز می‌شود.

قدیمی‌ترین شی این مجموعه یک سری کاشی قرن سیزدهم از شهر کاشان ایران است که مخاطب می‌تواند با دیدن آن مهارت و هنر افرادی را که چنین ظرافتی را خلق کرده‌اند، تحسین کند.

همه مجموعه هنر اسلامی در این نمایشگاه با پس‌زمینه سیاه ارائه شده تا رنگ‌های اصلی به کار رفته در این آثار هنری خود را به خوبی نشان دهند. این مجموعه از پشت شیشه‌هایی به نمایش گذاشته شده‌اند که از نورپردازی مناسبی برخوردارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما