تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۵۵
۰
کد مطلب : ۱۶۸۵۳
در تالار وحدت؛

۳۰۰ هنرمند خوشنويس از افطار تا سحر قرآن را کتابت کردند

۳۰۰ هنرمند خوشنويس از افطار تا سحر قرآن را کتابت کردند
هم‌زمان با ماه رمضان و ولادت امام حسن مجتبي (ع) كتاب آسماني مسلمانان را ۳۰۰ هنرمند خوشنويس در بازه زماني افطار تا سحر كتابت كردند، در برنامه‌ريزي‌ها، هنرمندان خوشنويس به ۳۰ گروه ۱۰ نفره تقسيم شده و قرآن كريم ۵۰۰ صفحه‌اي را با الگوي خطي زنده‌ياد سيدحسين ميرخاني به سبك نستعليق خلق كردند.

سرآغاز اين فعاليت با قلم استاد علي علي و با نوشتن سوره حمد آغاز شد و در ادامه هنرمندان هر يك بين يك تا سه صفحه را كتابت كردند.

استاد علي‌ علي معتقد است که كتابت قرآن در يك شب با كيفيت بالا عملي نيست؛ اما اين نوع عملكرد موجب زبدگي خوشنويسان مي‌شود؛ اگر چه به هنرمندان فرصت داده مي‌شود تا نوشته‌هاي با كيفيت‌تري را ارائه دهند. روحانيت و معنويت از محسنات يك محفل قرآني است و نبايد آن ناديده گرفته شود؛ زيرا تأثيراتي را بر ديگر رشته‌ها نيز مي‌گذارد.

وي در ادامه گفت: «از نوشتن سوره حمد لذت بردم هر چند خودم را در حدي نمي‌دانم كه بخواهم آغازگر اين رويداد مهم باشم؛ اگر چه در اين برنامه‌ محدوديت زمان از كيفيت آثار كاسته بود؛ اما هنرمندان آنچنان با حرارت به خوشنويسي قرآن پرداخته بودند كه اين كمبود محسوس نبود.»

مسعود عظيمي يكي از هنرمندان حاضر در مورد كتابت قرآن گفت: «امشب هنرمندان خوشنويس استان تهران دست‌به‌دست يكديگر داده‌اند تا قرآن كريم و اين كلام الهي را كتابت كنند.»

وي معتقد است رويدادهاي اين چنيني به نفع هنر خوشنويسي ايران است.

به گفته عظيمي نگارش قرآن وظيفه‌اي است كه بايد آن را به نحو احسن انجام دهيم، همچنين الگوي خطي استاد حسين ميرخاني يك شاهكار هنري است و در واقع مرجعي بهتر از خط نستعليق استاد ميرخاني براي نگارش قرآن وجود ندارد.

در اين مراسم معاونت هنري وزارت ارشاد وعده تأسيس مجمع كتابت قرآن را داد كه اين كار از نگاه خوشنويسان حاضر بسيار مناسب و تأثيرگذار محسوب شد.

كتابت قرآن تا پاسي از شب به طول انجاميد، قرار است اين اثر ماندگار به مدت دو ماه در تالار وحدت نگهداري شود؛ سپس به برج آزادي انتقال يابد و در آخر به عنوان اثري ماندگار در موزه هنرهاي معاصر نگه‌داري شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما