کد مطلب : ۱۷۲۶۶
تهمورس پورناظری: متأسفانه به موسیقی مذهبی توجه نمیشود
وی ادامه داد: «هنر اسلامی در زمینه موسیقی به پیش و پس از اسلام در ایران تقسیم میشود؛ زیرا پس از اسلام شاهد رواج نوعی خاص از موسیقی و معماری در ایران بودیم. موسیقی ایرانی پس از اسلام دچار تغییرات زیادی نشد؛ زیرا موسیقی ایران را آیینها و معنویات تشکیل میداد؛ اما در دوره قاجار به دلیل محدودیتهای موجود در موسیقی، نوعی از موسیق درباری شکل گرفت.»
این آهنگساز اظهار کرد: «موسیقی درباری دوران قاجار، موسیقی فلسفی و با شأنی بود و به هیچ وجه تشابهی با تعاریف موسیقیهای مبتذل درباری ندارد؛ اما این نوع از موسیقی پشتوانه مذهبی و آیینی نداشت.»
وی در ارتباط با موسیقی اسلامی گفت: «موسیقی اسلامی به شکل «باید» وجود ندارد؛ زیرا زمانی ما میتوانستیم از موسیقی اسلامی صحبت کنیم که یک نوع از موسیقی در همه کشورهای اسلامی وجود داشت؛ اما این امر وجود ندارد و ما تنها یک نوع موسیقی داریم که پس از ورود اسلام به ایران، اسلامی و ایرانی شده است.»
پورناظری موسیقی موجود در مجالس تعزیه را بیانگر عواطف و احساسات اسلامی موجود در موسیقی دانست و افزود: «موسیقی به کار گرفته شده در مجالس تعزیه تغییر شکل یافته سوگواریهای اسلامی است که به بیان مجالس سوگواری تشییع میپردازد.»
وی ادامه داد: «موسیقی تعزیه بسیار عمیق و عجیب است؛ اما متأسفانه توجه باید به ترویج و احیای نوع از موسیقی به شکل باید صورت نگرفته است و در تلویزیون و رادیوی ما نیز به شکل باید به این نوع از موسیقی غنی پرداخت، نمیشود.»
آهنگساز گروه «شمس» تصریح کرد: «نغمههای موجود در موسیقی نیز دچار تهاجم فرهنگی شده است. من خود دورهای در موسیقی موجود در تعزیه تحقیق داشتم و متوجه شدم که موسیقی به کار گرفته شده در تعزیه درجه یک و بسیار تأثیرگذار است و تأثیرگذاری آن فقط منوط به ملل مسلمان نمیشود؛ بلکه با افراد مختلف در سایر ملل نیز ارتباط برقرار میکند.»
پورناظری در پایان گفت: «متأسفانه به شکل باید به موسیقی سنتی و ایرانی ما «تعزیه» پرداخت و توجه صورت نمیگیرد و از ابزارهای خاص این نوع از موسیقی نیز در اجرای قطعات تعزیه استفاده نمیشود.»
نخستین جشنواره هنرهای اسلامی «طواف تا ولایت» از ۱۶ تا ۲۴ آبان و در بازه زمانی اعیاد قربان و غدیر به دبیری دکتر «شهرام گیلآبادی» در تهران برگزار میشود؛ مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا ۱۵ مهر سال جاری است.