تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۰
۰
کد مطلب : ۱۷۸۷۶

سنت مقتل خوانی باید در جامعه رواج پیدا کند

سنت مقتل خوانی باید در جامعه رواج پیدا کند
آیت الله نجم‌الدین ‌طبسی، استاد حوزه صبح روز ۱۵ اسفندماه در همایش فاطمیه و فرصتهای تبلیغ که در فرهنگسرای اندیشه برگزار می شود، صحبت های خود را با اشاره به کتابی از مرحوم جوینی اینگونه آغاز کرد و گفت: مرحوم جوینی از علمای اهل سنت و شافعی بود، اما کتاب ایشان درباره فضائل فاطمه زهرا(س) است.

وی با اشاره به اینکه ذهبی که از متعصبان اهل سنت است، از مرحوم جوینی به عنوان الامام یاد می کند، افزود: اهل سنت برای کسی که فوق عدالت باشد عنوان الامام را بکار می برند. مرحوم جوینی شیخ خراسان بود، نه خراسان فعلی، منطقه خراسان در آن زمان کشور افغانستان و کشورهای استقلال یافته را شامل می شد و آقای جوینی مرجع شافعی ها در این محدوده بود. ذهبی می‌گوید مرحوم جوینی فارغ التحصیل چند مدرسه از جمله بغداد، شام و حجاز بود و در فن حدیث تخصص ویژه ای داشت.

وی افزود: نباید گفت مرحوم جوینی مسلمان نبوده است که ایشان غازان‌خان مغول را مسلمان کرده بود. ذهبی بارها و بارها از جوینی به عنوان استاد خود یاد کرده و گفته بود پای درس ایشان بزرگ شده است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: روش اهل سنت با روش تکفیری ها و وهابی ها فرق دارد. وهابیها باور نمی کنند که یکی از علمای اهل سنت کتابی در مورد اهل بیت(ع) نوشته باشد؛ چراکه آنها مبنای خود را به ناسزا گفتن به این بزرگواران قرار داده‌اند. هر چند که مرحوم جوینی سنی و شافعی بود، اما در کتابش زیارت جامعه را نقل می کند و از اسم ائمه(ع) به خوبی یاد کرده و ولادت امام حسین(ع) را به طور مسلسل بیان می کند.

حجت الاسلام طبسی گفت: در این کتاب روایات متعددی درباره فضائل حضرت زهرا(س) آورده شده است از جمله اینکه «روزی پیامبر اکرم(ص) نشسته بودند که امام حسن(ع) وارد شد. پیامبر(ص) به محض اینکه نگاهش به ایشان افتاد گریست و گفت فرزندم نزدیکتر بیا و او را روی زانوی راست خود نشاند. حضرت زهرا(س) وارد شد و پیامبر(ص) با دیدن ایشان مجددا گریست و از ایشان خواست در نزدیکیشان بنشیند. علی(ع) وارد شد و پیامبر(ص) گفت برادرم نزدیکتر بیا.»

وی اظهار داشت: اصحاب با دیدن این صحنه به پیامبر(ص) گلایه کرده و پرسیدند چرا جامعه شیعه یکپارچه عزاداری است؟، کمی هم شادی داشته باشیم. پیامبر(ص) در جواب گفت «چند نفری که در نزدیکی من نشسته اند را می بینید؟ من و این چند نفر کریم ترین مخلوقات هستیم و به لحاظ رتبه هیچ مخلوقی به این درجه نمی رسد، تا جایی که روی کره زمین انسان هایی محبوب تر از اینها در نزد من نیست.»

وی ادامه داد: پیامبر(ص) مردم را به سوی این بزرگواران دعوت و از آنها به عنوان کریم ترین مخلوقات یاد می کرد در حالی که آنها به بدترین شکل ممکن با این بزرگواران رفتار و برخوردهای ناشایست خود را نیز پنهان می کردند. در واقع سیاست وهابیها در مخفی کردن این حقایق است تا جایی که ذهبی این موضوع را تصدیق کرده و گفته است اینکه چه اتفاقاتی در این خاندان افتاده است را نباید برای عوام شرح داد این در حالی است که خودشان هر کذب و دروغی که می‌خواهند به شیعه نسبت می دهند.

این استاد حوزه در ادامه تصریح کرد: در واقع به آنها و هر کسی که در نزد پیامبر(ص) عزیز و گرامی بود، ظلم و ستیز کرده و مبنا را در مخالفت با ایشان گذاشتند. در کجای دنیا سراغ دارید در منزل دختری که به تازگی پدر خود را از دست داده را به آتش بکشند. پیامبر(ص) هنگامی که قصد ورود به منزل علی(ع) را داشت تا زمانیکه آیه شریفه را نمی‌خواند، وارد منزل نمی شد، در حالی که آنها با آتش کشیدن درب منزل ستیز خود را به این خاندان به اثبات رساندند.

آیت الله طبسی با اشاره به اینکه سنت مقتل خوانی باید در جامعه رواج پیدا کند، تصریح کرد: اگر آنها فضائل اهل بیت(ع) را مخفی کردند ما دیگر با مخفی کاری اجازه ندهیم که این اتفاق بیفتد جامعه امروز ما باید با فضائل حضرت فاطمه زهرا(س) و اهل بیت(ع) آشنا شده تا به واسطه این بزرگواران جذب شیعه شوند.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما