تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۲
۰
کد مطلب : ۱۸۰۶۴

شب دوم فاطمیه در هیئت ریحانه الحسین برگزار شد

شب دوم فاطمیه در هیئت ریحانه الحسین برگزار شد
مراسم دومین شب عزاداری حضرت فاطمه زهرا(س) با حضور جمع زیادی از شیفتگان اهل بیت(ع) در حسینیه هیئت ریحانه الحسین(س) برگزار شد.
در این مراسم حجت الاسلام سید عباس موسوی مطلق سخنرانی کرد و در ادامه حاج سید مجید بنی فاطمه، حاج سعید حدادیان ، حاج احد قدمی و کربلایی محمد حسین حدادیان به روضه خوانی و مداحی پرداختند.



نکته هایی از سخنرانی حجت الاسلام سید عباس موسوی مطلق:

*تشرفاتی که به محضر امام زمان(عج) صورت می گیرد برخی منفعت اش شخصی است و یا از روی اضطرار بوده است؛ که در این مواقع امام زمان(عج) بر اساس قاعده لطف بر خود فرض می دانند سوای اینکه فرد چه عقیده و تفکری دارد از آن ها دستگیری کنند.

ولی گاهی این تشرفات از روی رغبت و شوق افراد بوده و نتیجه آن بسیار پربار و حاوی نکته ها و درس های بسیاری است. نظیر تشرفات سید بن طاووس، محمدبن مهزیار، سید بحرالعلوم، حاج علی بغدادی و مرحوم آیت الله نجفی مرعشی.
* در یکی از تشرفات بسیار شیرین و پربار آیت الله نجفی مرعشی ، امام زمان(عج) به نکته هایی تأکید داشتند که از جملۀ آن "حفظ و تدبر در دو خطبه بسیار مهم" است.
*وصیت نامۀ بزرگان چکیده عمر بابرکت ایشان است. حاوی نکاتی لطیف و پرمغز؛ یکی از بهترین این وصیت نامه ها مربوط به وصیت نامۀ آیت الله مرعشی نجفی است که از بهترین قسمت های آن سفارشاتی است که امام زمان به ایشان فرموده بودند و ایشان در قالب وصیت نامه و سفارش به پسرشان آن ها را بیان نمونده اند. که در واقع خطاب شان به همه مردم و مسلمانان است.
*آن دو خطبه مهمی که مورد سفارش و تأکید امام زمان بوده است عبارت اند از:
۱- خطبۀ عمه جانشان حضرت زینب(س) در مجلس یزید ملعون

۲- یکی از خطبه های امام علی(ع) در نهج البلاغه به نام خطبۀ "شقشقیه"
* خطبۀ شقشقیه بلندترین خطبۀ نهج البلاغه است که از این جهت که در وسط ایراد خطبه ها فردی از حضرت پرسشی کرد و پاسخ گرفت، شقشقیه نام گرفت.



*ویژگی خطبه های ائمۀ معصومین(ع):

اولاً: کوتاه و مختصر هستند. که البته برخی هم که مقداری طولانی هستند به نسبت بقیه خطبه هاست و زیاد هم طولانی نیستند...نظیر خطبۀ الغدیر که از بلندترین خطبه ها است و یا خطبۀ پرمغز و زیبای حضرت زهرا(س) که به اشتباه به "فدکیه" معروف شده! چرا که حضرت در این خطبۀ پربار در دفاع از ولایت و امامت برآمده اند حال آنکه نام خطبه را به یکی از مطالبات ایشان که تازه آن هم در راستای امامت و دفاع از ولایت بوده است، منتسب کرده اند!

ثانیاً: از هر فرصت و موقعیتی برای ایراد خطبه و سخنرانی و بیان مضامین بلند استفاده می کردند. برای مثال امام علی(ع) خطبه شقشقیه را در حالیکه بر روی اسب سوار بودند، ایراد کردند.

ثالثاً: خطبه ها عموماً و معمولاً بدون "بسم الله" آغاز شده است که این خود از نظر اهل معنا دارای لطیفه است.
از این جهت که خداوند متعال با نام ائمۀ اطهار آغاز نموده و نفرموده "بالله" بلکه فرموده "بسم الله" که حضرات معصومین(ع) اسماء الله هستند. و از این جهت ادب می کردند و با اینکه خود سفارش میکردند به بسم الله در آغاز هر کاری، ولی خود ابتدای خطبه هایشان را با حمد و ثنای الهی آغاز میکردند.

*ما به نهج البلاغه جفا کرده ایم! باید مثل همانکه امام خمینی فرمود(ره) مفتخر به نهج البلاغه باشیم و آن را بخوانیم و در آن تدبر کنیم



برای دریافت فایل صوتی مراسم کلیک کنید.

حاج سعید حدادیان_شجر وحی را ثمر حسن است... (روضه) دریافت

حاج سعید حدادیان_ای که میگی به روضه خون...(روضه) دریافت

حاج سید مجید بنی فاطمه_دستی که صورته مادرمان را...(روضه) دریافت

حاج سید مجید بنی فاطمه_اگه میشه نفس بزن...(زمینه) دریافت

حاج سید مجید بنی فاطمه_خون جگر افتاده بود...(واحد) دریافت

حاج احد قدمی_یگانه بانوی اعظمی...(واحد) دریافت

حاج سید مجید بنی فاطمه،کربلایی محمدحسین حدادیان_ظهر عاشورا حرم ...(واحد) دریافت

حاج سید مجید بنی فاطمه_یک گل میان علقمه فتاده... دریافت

کربلایی محمد حسین حدادیان_الهی که با عشق آشنا باشم...(شور) دریافت

حاج احد قدمی_به فدای حرمت جونم...(شور) دریافت
مرجع : عقیق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما