تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۶
۰
کد مطلب : ۱۸۲۶۱

مقام حضرت زهرا، محصول فنای تام ایشان است

مقام حضرت زهرا، محصول فنای تام ایشان است
مراسم جشن میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها با سخنرانی حاج علی قربانی مولودی خوانی حاج موسی رضایی و حاج محسن عرب خالقی در هیئت عشاق الحسین علیه السلام برگزار شد.

در ادامه گزیده ای از سخنرانی حاج علی قربانی را می خوانید:

پیامبر اکرم(ص) روایتی معرفتی نقل کرده اند که فریقین آن را نقل کرده و قبول دارند و بسیار مهم است. این رویات احتیاج به مقدمه دارد. مقدمه اول اینکه اهل معرفت فرمودند که هر انسانی می تواند ۲ تولد داشته باشد. جناب عیسی (ع) فرمودند که اگر کسی ۲تولد نداشته باشد، ملکوت آسمان ها و زمین را نمی تواند درک کند. از این روایت شریفه اهل معرفت این مطلب را استنباط کرده اند.

یک تولد مادی است که همه داریم و همه به این عالم آمدیم. مهم آن تولد دوم است که تعبیر می کنند به حیات یا تولد معنوی که الزامی نیست. به این معنا نیست که هر کسی که پا به عالم نهاد این تولد دوم را هم داشته باشد.

به تعبیر روایت کسی ممکن است که در این عالم بیاید و پیر شود اما هنوز متولد نشده باشد و به تعبیر روایت نطفه و علقه از دنیا رود اما از طرفی کسی ممکن است متولد شود و یک روز زنده باشد در این عالم، حیات و زندگی معنویش ۱ روز یا ۱ ساعت بیشتر نباشد. برخی ۲ روز یا بیشتر و برخی ممکن است متولد نشده از دنیا بروند.

آنچه که برای انسان مهم است، آن حیات معنوی است که چه اندازه بتوانیم از آن بهره ببریم. هر کسی را که می خواهید بشناسید ببینید محل لذت و علاقه اش کجاست.

اما مقدمه دیگر اینکه این عالم سیری دارد و اینکه بخواهد سیرش تکمیل شود را به مقام فنا تعبیر کرده اند که مقامی است که سالک فانی در خدا می شود. خود مقام فنا را گفته اند که ۲ مرحله دارد. اول آنکه به قرب نوافل تعبیر شده است. که در روایات آمده است که خداوند می گوید بنده من به جایی می رسد که منِ خدا چشم و گوش او میشوم.

آنچه که ظاهر است، عبد است اما آنچه که در باطن است، خود خداست. در این مقام، عبد مقداری حرکت می کند و بالا می رود و مقدار زیادی هم خداوند خودش را تنزّل می دهد و در کنار بنده اش قرار می گیرد. و این مرحله اول فنا است. اما در این مرحله هنوز سالک فانی تام نشده است.

مقام دیگر مقام قرب فرائض است که بالا تر است و آنجاییست که خداوند می شود ظاهر و عبد می شود باطن! اینجا فناء تام صورت می گیرد.

اما روایت می فرماید: خداوند تابع غضب حضرت زهرا(س) است. و خداوند راضی است از آنکه حضرت زهرا(س) از او راضی است. و این روایت نبوی اشاره به فنای تام حضرت زهرا(س) دارد.

در ادامه مادحین اهل بیت به مدیحه سرایی در مدح جضرت زهرا سلام الله علیها پرداختند:

از تو هر چند که دورند همه

طالب فیض حضورند همه

نذر کردم به بلایم بکشی

عاشقان تو صبورند همه

به کسی غیر خدا رو نزدی

اهل توحید غیورند همه

دیدن ذات خدا ممکن نیست

این چنین نیست که کورند همه

نیستی پیش من اما هستی

غیبها عین حضورند همه

به گذرگاه نباید دل بست

همه در حال عبورند همه

دختران رحمت دنیا هستند

پس چرا زنده به گورند همه

آخر جادهی سالک زهراست

عارفان در پی نورند همه
مرجع : وارث
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما