تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۲
۰
کد مطلب : ۱۸۲۷۱

نخستین بانک پوسترهای مذهبی رونمایی شد

نخستین بانک پوسترهای مذهبی رونمایی شد
مراسم رونمایی از نخستین بانک پوسترهای مذهبی و نشست خبری چهارمین دوسالانه ملی پوستر طلوع با محوریت امام عصر(عج)، با حضور سعید کردی، دبیر اجرایی و مسعود نجابتی، دبیر هنری جشنواره طلوع امروز، ۳۱ فروردین در مرکز مشارکت‌های اجتماعی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران برگزار شد.

سعید کردی در این نشست با اشاره به دوره‌های گذشته جشنواره طلوع گفت: از سال ۸۷ زمانی که تصمیم به کاری برای امام زمان(عج)، گرفتیم صحبتی از پوستر نبود و صحبت از کار تجسمی بود. بعد از آن به دلیل تلفیق چند هنر در کار پوستر تصمیم بر آن شد که این جشنواره در قالب پوستر برگزار شود.

وی در ادامه افزود: دوره اول آن سال ۸۷ و سال ۸۹ دوره دوم و در سال۹۱ دوره سوم از این جشنواره برگزار شد. امسال نیز با برگزاری چهارمین دوسالانه جشنواره طلوع یک اتفاق جالب افتاد و آن هم موفقیت بخش خصوصی در برگزاری چهارمین دوره این جشنواره است.

دبیر اجرایی جشنواره طلوع تصریح کرد: بخش خصوصی در این جشنواره‌ها باید هزینه‌ها را از منابع دولتی تأمین کند و این اتفاق برای ما بسیار دشوار بود که بتوانیم نظر مدیران را جلب کنیم که در نهایت دوسالانه را برگزار کنیم .

کردی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین و اصلی‌ترین خروجی که این جشنواره‌ها داشته‌‌اند یک کتاب از آثار شرکت‌کننده در این جشنواره بوده است که در اختیار مخاطبان قرار گرفت. چهارمین دوره از دوسالانه ملی پوستر مذهبی طلوع با همکاری سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران و دبیرخانه کانون فرهنگی ـ هنری مساجد تهران توانسته است این جشنواره را برگزار کند.

وی با اشاره به برخی از اهداف جشنواره چهارم، دوسالانه طلوع گفت: بهره‌مندی از زبان هنرمندانه در خلق آثار موضوعی و ادای دین هنرمندان به حضرت مهدی(عج)، استفاده از آثار خلق‌شده در فضا‌های شهری و ایام شعبانیه، شناسایی و استعدادیابی هنرمندان جوان و تکریم پدیدآورندگان آثار هنری با موضوع مهدویت و کمک به انتشار گسترده این آثار و تکمیل بانک اطلاعات هنرمندان در فضای مجازی از اهداف دوسالانه چهارم است.

وی ادامه داد: همچنین سازمان زیباسازی شهرداری تهران این وعده را هم داده است و تفاهم‌نامه‌ای هم امضا شده است که بین دو تا چهار نمایشگاه خیابانی از آثار منتخب جشنواره داشته باشم که رونمایی خواهد شد.

کردی در رابطه با جوایز این جشنواره هم گفت: این جشنواره در دو بخش پوستر که بخش اصلی و بخش تصویرسازی این جشنواره برگزار می‌شود. جوایز هم به ترتیب مبلغ سه میلیون تومان به همراه تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و دو میلیون تومان به همراه تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و یک میلیون تومان، به همراه تندیس جشنواره و دیپلم افتخار برای نفر اول تا سوم در نظر گرفته شده است. همچنین به پنج نفر برگزیده در هر بخش هم مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به همراه دیپلم افتخار داده خواهد شد.

وی در آئین رونمایی از سایت بانک پوستر مذهبی با اشاره به اهداف راه‌اندازی آن گفت: مبحث راه‌اندازی بانک پوستر مذهبی در فضای مجازی از آن جا به ذهن ما رسید که دسترسی ارگان‌ها و مردم به این پوسترها بسیار محدود بود و بعد از آن تصمیم بر آن گرفتیم که این پوستر‌ها را از خاک خوردن بیرون آورده و در فضای مجازی برای علاقه‌مندان و دیگر مؤسسات قرار دهیم.

دبیر اجرائی جشنواره طلوع افزود: یکی از کارهایی که باعث می‌شود پوسترهای مذهبی از خاک خوردن و بی‌استفاده بودن خارج شوند برگزاری نمایشگاه‌های محیطی است. راه دیگر هم که باید در فضای مجازی اتفاق می‌افتاد، هم در مورد جشنواره طلوع و دیگر جشنواره‌ها این بود که یک بانک و مجموعه‌ای جامع از پوسترهای مذهبی تأسیس شود که اطلاعات کافی از پوستر و معرفی پوستر را در این بانک به نمایش بگذارد.

کردی تصریح کرد: افرادی که می‌خواهند از این پوسترها استفاده کنند هم می‌توانند با مراجعه به سایت آنها را دریافت کنند. ‌ پوسترها در معرض عموم قرار خواهد گرفت و با یک تماس پوستر مورد نظر خودش را در اختیار داشته باشند.

وی با اشاره به برخی از اهداف راه‌اندازی این سایت گفت: این سایت به این دلیل بانک نامیده می‌شود که محل سرمایه‌گذاری خواهد بود و ما از همه پوسترسازها و هنرمندان بخش پوستر دعوت می‌کنیم که آثار خودشان را در این سایت قرار داده و در این بانک سرمایه‌گذاری کنند. به این معنی که با فرستادن یک یا پوستر با توجه به رزومه‌های خودشان وارد بانک شده و آثار خوشان را به فروش می‌رساند.

وی خاطرنشان کرد: در این سایت قرار است یک بازار پوستر مجازی هم راه‌اندازی کنیم که افرادی که می‌خواهند از کارهای فرهنگی و فاخر استفاده کنند قرار خواهد داد. از اهداف راه‌اندازی این سایت هم می‌توان به بهره‌مندی از بیان و زبان هنرمندانه در خلق آثار مذهبی، ادای دین هنرمندان به پیامبر اسلام و ائمه معصوم(ع) با خلق پوسترهای فاخر و معرفی پوستر به‌ عنوان یک کالای فرهنگی اشاره کرد.

دبیر اجرائی گفت: بعد از راه‌اندازی این سایت و قرار گرفتن آثار پوستر مذهبی، یک اثر از تمامی پوستر‌های ارسال‌ شده به‌عنوان پوستر سال مشخص شود. در حال حاضر ۳۲۰ پوستر در این سایت قرار دارد که دسترسی و ثبت‌نام آن در حال حاضر تنها برای هنرمندان میسر است که علت آن هم کامل نشدن آثار است، اما کاربران اینترنت می‌توانند به سایت مراجعه کرده و آثار ارسالی را مشاهده کنند.

وی ادامه داد: در این سایت آخرین اخبار از جشنواره‌ها و ارسالی‌ها قرار دارد که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی www.expo.tolu.org از امکانات آن استفاده کنند. گفتنی است در این مراسم مسعود نجابتی، دبیر هنری جشنواره هم سخنانی را پیرامون آثار و چگونگی آنها بیان کرد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما