تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۳
۰
کد مطلب : ۱۸۵۰۱

اجرای نقالی به مناسبت شب میلاد حضرت علی(ع) در برج میلاد

اجرای نقالی به مناسبت شب میلاد حضرت علی(ع) در برج میلاد
ابوالفضل ورمرزیار، پیشکسوت هنر نقالی و پرده‌خوانی با اعلام این خبر گفت: عصر امروز ساعت ۱۹ به دعوت شبکه ۵ سیما در مجموعه برنامه جشن میلاد حضرت علی(ع) که در برج میلاد برگزار می‌شود به نقالی داستان دینی خواهم پرداخت.

وی با اشاره به اینکه این برنامه به طور مستقیم روی آنتن شبکه ۵ سیما نیز خواهد رفت گفت: در این نقالی به داستان شکاف دیوار خانه کعبه و ورود فاطمه بنت اسد به منظور تولد حضرت علی(ع) خواهم پرداخت که در اصل برداشتی از منظومه «حمله حیدری» که شاعری گمنام به نام فاضل خراسانی است.

ورمرزیار تصریح کرد: در اجرای مجالس نقالی و پرده‌خوانی دینی متأسفانه از متون ارزشمندی که اغلب به شیوه شاهنامه فردوسی نگارش شده‌اند کمتر استفاده شده است که از آن جمله می‌توان به منظومه راجوی کرمانی، آزاد کشمیری و عماد‌العلما اشاره کنم که البته قدیمی‌ترین آنها «علی‌نامه» اما در دوره قاجاریه سرودن این منظومه‌ها بسیار باب شد که بیشتر دربردارنده شرح جنگاوری حضرت علی(ع) بودند.

این نقال و پرده‌خوان دینی گفت: همچنین فردا صبح یعنی روز عید میلاد مولای متقیان، ساعت ۹ در برنامه «حرف حساب» شبکه اول سیما نیز به اجرای نقالی خواهم پرداخت که هم اشاره به ماجرای تولد آن حضرت دارد و هم با استفاده از اشعاری به موضوع فتح خیبر خواهم پرداخت.

وی گفت: در اجرای فردا صبح از رسانه ملی به اشعار شاعران متأخر استناد خواهم کرد و شاید برایتان جالب باشد که مثلاً نیما یوشیج نیز در وصف علی(ع) اشعاری با این مطلع دارد که «گفتی ثنای شاه ولایت نکرده‌ام / بیرون ز حد ستایش و ثنا علی است».

ورمرزیار با اشاره به اینکه متأسفانه ادبیات منظوم شیعی مورد غفلت واقع شده‌اند و باید برای احیا و پرداختن به آنها اهتمام ویژه‌ای از سوی هنرمندان و سمئولان فرهنگی صورت گیرد گفت: در جریان نمایشگاه کتاب نقلی را در رابطه با ماجرای فتح خیبر حضرت امیر(ع) اجرا کردم و در کمال ناباوری با پرسش دانشجویان مقاطع دکترای ادبیات فارسی مواجه شدم که از این منظومه‌ها و شاعران آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند که این واقعاً جای تأسف دارد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما