تاریخ انتشار
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۵
۰
کد مطلب : ۱۸۸۴۴

گفتمان اولیه واقعه کربلا تاریخی بوده است

گفتمان اولیه واقعه کربلا تاریخی بوده است
معصوم میرابوالقاسمی پنجشنبه شب در نشست علمی تحول گفتمان در گزارش واقعه کربلا تا قرن دهم هجری که در سالن همایش انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد، پایان‌نامه دکترای خود را در این زمینه مرتبط با وقایع عاشورا دانست و اظهار کرد: این اثر نسبت به آثار دیگر در زمینه واقعه کربلا دارای تفاوت‌هایی است.

وی افزود: در بیشتر آثار مرتبط با واقعه کربلا صحت واقعه مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است در صورتی‌که در این پایان‌نامه سیر تحول گفتمانی و توجه ویژه به مهم‌ترین آنها یعنی گفتمان تاریخی در گزارش واقعه کربلا مورد تحلیل بوده است.

عضو هیئت علمی بنیاد دایرةالمعارف بزرگ اسلامی با اشاره به اینکه در این بررسی از کهن‌ترین آثار در این زمینه استفاده شده است، اضافه کرد: آثار مرتبط با کربلا از قرن چهار تا ۱۰ ارزیابی شد که در نهایت ۴۰۰ کتاب برای نوشتن این پایان‌نامه مورد مطالعه قرار گرفت.

وی تصریح کرد: از نظر کمیتی، موضوعات تاریخ اسلام کم مورد بررسی قرار گرفته و این خلأ در آن وجود داشته که در پایان‌نامه مذکور سعی بر پرداختن به واقعه کربلا از این منظر بوده است.

میرابوالقاسمی خاطرنشان کرد: برای تحلیل عاشورا با رویکرد گفتمان نیاز به مطالعات میان رشته‌ای بود که این کار با زیاد بودن بانک اطلاعاتی که وجود داشت کار را سخت می‌کرد.

وی با بیان اینکه در تحلیل‌ها این نتیجه به دست آمد که در ابتدا گفتمان تاریخی در این زمینه وجود داشت اما به تدریج این نوع نگرش به گفتمان عاطفی تغییر جهت داده است، گفت: به همین دلیل وقتی بعضی از آثار را مورد مطالعه قرار می‌دهیم گویی در زمان و مکان خاصی این واقعه رخ نداده و بعد تاریخی آن کمرنگ شده است.
مرجع : خبرگزاری فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما