تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۵
۰
کد مطلب : ۲۰۴۶۴
تجلیل از ۱۶ خادم فرهنگ رضوی

تشریح برنامه‌های دوازدهمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع)

تشریح برنامه‌های دوازدهمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع)
سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با حضور در گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی ۲۴ مردادماه، درباره دوازهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) که همزمان با دهه کرامت برگزار خواهد شد، گفت: پس از تشکیل جلسات شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع)، در پاییز سال ۹۲، فراخوان و عناوین برنامه‌های مختلف این جشنواره، ۱۴ آذرماه ۹۲ اعلام شد.

مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع) افزود: پس از اعلام فراخوان دوازدهمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع)، تمامی استان‌ها همکاری خوبی در توزیع فراخوان و اطلاع‌رسانی برنامه‌های مختلف این جشنواره داشتند و در خارج از کشور نیز با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه و... فراخوان جشنواره به سرعت توزیع و کار پذیرش آثار در بخش‌های مختلف آغاز شد.

افزایش چشم‌گیر آثار در دوازدهمین جشنواره امام رضا(ع)
وی با بیان اینکه در دوازدهمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) شاهد افزایش چشم‌گیر آثار در بخش‌های مختلف بوده‌ایم، گفت: تلاش ما در دوازدهمین دوره از جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) این بوده که برنامه‌ها محدود به دهه کرامت نشود، بلکه در طول سال نیز ادامه داشته باشد؛ به همین دلیل هفته‌های فرهنگ رضوی را در استان‌ها پیش‌بینی کردیم.
جعفری ادامه داد: هفته‌های فرهنگ رضوی از سالروز میلاد امام جواد(ع) در استان‌ها آغاز شده و هم‌اکنون نیز به ترتیب در استان‌های سراسر کشور برگزار می‌شود.
وی با اشاره به بخش دانشگاهی دوازدهمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: امسال دانشگاه‌ها مشارکت خوبی در برگزاری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) داشته‌اند و هم‌اکنون که در آستانه فرارسیدن دهه کرامت هستیم، برنامه‌های خوبی در حوزه دانشگاهی با محوریت جشنواره امام رضا(ع) برگزار می‌شود.
مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع) با اشاره به آغاز کار داوری جشنواره‌های مختلف رضوی در استان‌های سراسر کشور، اظهار کرد: بیش از ۷۰۰ نفر از شخصیت‌های علمی، فرهنگی، هنری و... متناسب با تخصصی که دارند، در ۳۱ استان کشور مشغول داوری آثار رسیده به جشنواره‌های مختلف رضوی هستند. جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) پس از پشت سر گذاشتن مراحل داوری آثار، از ششم شهریورماه کلید می‌خورد.

برگزاری برخی از جشنواره‌های رضوی بعد از دهه کرامت
وی در ادامه عنوان کرد: تعدادی از جشنواره‌های رضوی به این دلیل که مورد استقبال خوبی از سوی علاقه‌مندان فرهنگ رضوی قرار گرفته‌اند زمان دریافت آثار را تا اوایل شهریورماه تمدید کرده‌اند و به همین دلیل کار داوری آثار در این جشنوار‌ه‌ها هنوز آغاز نشده است که ممکن است به دلیل فشردگی کار، این جشنواره‌ها بعد از دهه کرامت برگزار شوند.
جعفری درباره واگذاری جشنواره‌های مختلف رضوی به استان‌ها و شرایط واگذاری هر جشنواره گفت: یکی از شروط پذیرش برنامه در استان‌ها تصویب برنامه در شورای فرهنگ عمومی استان است که با توجه به ظرفیت و توانمندی هر استان، برگزاری جشنواره‌ای به آن استان واگذار می‌شود که البته به طور قطع یکی از مولفه‌های پذیرش برنامه در استان‌ها رویکرد بومی است.
وی در این بخش از سخنان خود به شاخه‌های مختلف جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: در این جشنواره ۱۲ شاخه ادبی و فرهنگی داریم که این شاخه‌ها شامل داستان، شعر، مشاعره و... بوده و هر استان برگزاری یکی از این حوزه‌ها را بر عهده می‌گیرد. همچنین هشت استان کشر نیز در شاخه‌های هنری به برگزاری جشنواره می‌پردازند که این شاخه نیز شامل گرایش‌هایی از جمله؛ هنرهای تجسمی، سینما، تئاتر و... است.

برگزاری جشنواره‌های علمی پژوهشی رضوی با کمک دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه
مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع) یادآور شد: هفت استان دیگر نیز در برگزاری جشنواره‌های امام رضا(ع) گرایش‌های علمی و پژوهشی دارند که جشنواره‌های علمی و پژوهشی با کمک دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود. تاکنون مقالات فاخر و کتاب‌های خوبی در حوزه علمی و پژوهشی به جشنواره‌های مختلف رضوی ارسال شده است.
وی ادامه داد: همه استان‌های کشور در حوزه کودک و نوجوان فعال هستند و بسیاری از استان‌ها نیز در حوزه دانشگاه فعال هستند؛ هرچند که جشنواره‌های فرهنگی هنری امام رضا(ع) در استان‌ها و با محوریت استان برگزار می‌شود اما رویکرد تمامی این جشنواره‌ها ملی بوده و حتی برخی از برنامه‌ها نیز رویکرد بین‌المللی دارند.
جعفری در این بخش از سخنان خود با اشاره به جشنواره‌های رضوی در خارج از کشور، گفت: جشنواره‌های فرهنگی هنری امام رضا(ع) در ۲۰۰ نقطه جهان برگزار می‌شود که در آسیا ۲۱ برنامه، در آفریقا ۳۱ برنامه، در آمریکا ۱۵ برنامه و در اروپا پنج برنامه رضوی برگزار می‌شود.

برنامه‌های دهه کرامت از شلمچه آغاز می‌شود
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با بیان اینکه برنامه‌های دهه کرامت و جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) از شلمچه و با به راه افتادن کاروان نمادین آغاز می‌شود، اظهار کرد: یکی از اتفاقات کم‌نظیر که از عنایات امام رضا(ع) است این است که مردم همزمان با آغاز دهه کرامت به صورت خودجوش کاروان نمادینی را از شلمچه خوزستان به منظور استقبال از دهه کرامت به راه میاندازند که این اتفاق به یاد ورود امام رضا(ع) به ایران و در ابتدا شلمچه است. با راه‌اندازی کاروان نمادین امام رضا(ع) مسیر امام رضا(ع) یک بار دیگر بازشناسی می‌شود.
وی درباره حمایت‌ها و تأمین اعتبارات لازم برای جشنواره‌های استانی امام رضا(ع) گفت: حمایت از جشنواره مربوط به همه استان‌ها می‌شود اما به هر حال همه استان‌ها یک آورده دارند و در مجموع بیش از ۳۶۰ تشکل مردمی و دولتی در جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) مشارکت و فعالیت دارند که هر یک از این تشکل‌ها آورده خود را دارند. وزارت ارشاد نیز از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.
جعفری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ثبت ششم ذی‌القعده به عنوان بزرگداشت شاه چراغ(ع) در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران، گفت: طی سال‌هایی که از جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا(ع) گذشت و پس از سفر مقام معظم رهبری به استان فارس مردم فارس تصمیم گرفتند که در بزرگداشت شاه چراغ(ع) برنامه‌هایی را اجرا کنند و همین برنامه‌ها موجب شد تا در نهایت با پی‌گیری مردم فارس روز بزرگداشت حضرت شاه شاه چراغ(ع) در تقویم رسمی کشور به ثبت برسد.
وی یادآور شد: با فاصله چند سال بعد از ثبت بزرگداشت شاه چراغ(ع)، با پی‌گیری‌های سازمان اوقاف و شورای هماهنگی جشنواره‌های دهه کرامت به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین ارباب‌سلیمانی، ر‌وز پنجم ذی‌القعده نیز با عنوان روز تکریم و بزرگداشت امامزادگان در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسید.

دهه کرامت باید با عنوان دهه شادی برای ایرانیان شناخته شود
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) ابراز امیدواری کرد تا مردم همانطور که در عاشورا ایفای نقش می‌کنند در دهه کرامت نیز برای امام رضا(ع) ایفای نقش کنند تا دهه کرامت به عنوان دهه شادی ایرانیان شناخته شود و فعالیت‌های خودجوش مردمی در این دهه اجرا شود.
وی درباره نحوه برگزاری جشنواره‌ها و برگزاری مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: بعد از اینکه جشنواره‌های مختلف رضوی همزمان با دهه کرامت در استان‌ها اجرا شد و منتخبان این جشنواره در هر استان تجلیل شدند نفرات اول تا سوم هر جشنواره برای شرکت در مراسم اختتامیه که در مشهد مقدس برگزار خواهد شد دعوت می‌شود تا علاوه بر پابوسی امام رضا(ع) در اختتامیه جشنواره نیز حضور پیدا کنند.
جعفری ادامه داد: در مراسم اختتامیه جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) که با حضور مقامات عالی رتبه کشوری برگزار می‌شود ۱۶ چهره برجسته رضوی که کار خاصی را در حوزه رضوی انجام داده‌اند نیز معرفی و تجلیل خواهند شد. هشت نفر از چهره‌های برتر رضوی از داخل ایران و هشت نفر دیگر از سایر کشورها هستند که با عنوان خادمان فرهنگ رضوی تجلیل خواهند شد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما