تاریخ انتشار
چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۳
۰
کد مطلب : ۲۰۵۸۳

«زینب، فریاد فرمند» روایت یک مسیحی از عظمت‌های واقعه کربلا است

«زینب، فریاد فرمند» روایت یک مسیحی از عظمت‌های واقعه کربلا است
سیدحسن میرکریمی، مدیر انتشارات بین‌الملل، درباره کتاب «زینب، فریاد فرمند» گفت: آنتوان بارا (نویسنده این کتاب) یک مسیحی سوری‌الاصل بوده و مقیم کویت است و در گذشته کتابی درباره امام حسین(ع) نوشته است. البته وی تأکید می‌کند که من منظر یک مسیحی معتقد به آئین مسیحیت به این موضوع نگاه می‌کنم و مسلمان نیستم.

وی افزود: افراد بسیاری در نخستین برخورد با این نویسنده این سؤال را مطرح می‌کنند که چرا مسلمان نمی‌شوید؟ البته وی قصد اهانت به اسلام و مذهب شیعه را ندارد و می‌گوید که من امام حسین(ع) را انسان بزرگی می‌دانم که همه ادیان بشری باید به وی تأسی کنند و همواره بر این جمله تأکید دارد که اگر امام حسین(ع) از ما بود، بر هر کوی و برزن منبری می‌ساختیم و تبلیغ می‌کردیم، اما مسلمانان را چه می‌شود که بر امام خود می‌شورند.

میرکریمی با بیان اینکه من نمی‌خواهم بر این موضوع صحه بگذارم، اما وی تأکید می‌کند که یک مسیحی معتقد است، ادامه داد: وی امام حسین(ع) را الگویی برای تمام بشریت می‌داند و این مسیر را دنبال کرده است. همچنین می‌گوید؛ امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) فراتر از هر آئین و دینی هستند و جامعه انسانی باید از این بزرگان دین اسلام درس‌های زیادی بیاموزد.

مدیر انتشارات بین‌الملل درباره کتاب پیشین آنتوان بارا گفت: کتابی که این نویسنده درباره امام حسین(ع) نوشته، مقایسه‌ای میان حضرت مسیح(ع) و امام حسین(ع) است. همچنین به آیات قرآن و روایات تاریخی نیز استناد کرده است. که در رابطه با نگارش این کتاب سلفی‌های کویت، وی را به دادگاه کشیدند و تهمت به خود و تحریف تاریخ را به وی اتهام زدند و با توجه به اینکه این دادگاه چند سالی طول کشید و در نسخه عربی نیز به آن اشاره شده است، این نویسنده در دادگاه این گونه برائت می‌کند که آنچه در این کتاب آمده به منابع اهل سنت استناد شده و از منابع شیعی استفاده نشده است و در روایات واقعه کربلا آنچه گفته شده از کتاب‌های شماست.

وی ادامه داد: این نویسنده مسیحی، در کتاب امام حسین(ع) خود معتقد است؛ شروع اسلام نبوی و استمرارش حسینی است و در کتاب زینب(س) نیز معتقد است واقعه عاشورا شروعش حسینی و استمرارش زینبی است. در واقع کتاب دوم مکمل کتاب نخست این نویسنده است و در فصل هفتم نیز به مقایسه حضرت زینب(س) و حضرت مریم(س) پرداخته است.

میرکریمی در ادامه گفت: کتاب «زینب، فریاد فرمند» که به تازگی ترجمه و منتشر شده است، یک نوع روایت تاریخی است و ادبیاتی فاخر دارد که درصدد اثبات تاریخ نیست، بلکه عظمت‌های واقعه کربلا و استنادات قرآنی را در آن بیان می‌کند و خواننده زمانی که این کتاب را می‌خواند، دچار هیجان می‌شود، چرا که سبک نگارش آن به صورت رمان و داستان تاریخی است، هر چند نمی‌توان آن را رمان تلقی کرد.

وی تصریح کرد: آنچه به این کتاب بها می‌دهد این است که نویسنده از جایگاه خود به عنوان یک مسیحی به موضوع می‌نگرد و زمانی که یک مسیحی وارد این موضوع می‌شود، همان موضوع تقریب مذاهبی که به دنبال آن هستیم و این پاسخی از آن سو هست.

مدیر انتشارات بین‌الملل یادآور شد: این نویسنده مصرّ بود که این کتاب در ایران چاپ شود و ما نیز در این زمینه سرمایه‌گذاری کردیم.

گفتنی است، کتاب «زینب فریاد فرمند» نوشته آنتوان بارا، دهم شهریور در تالار سوره حوزه هنری رونمایی می‌شود.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما