تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۶
۰
کد مطلب : ۲۰۷۵۱

اعزام ۱۲ هزار زائر ایرانی به مدینه با میانگین ۲ دقیقه تأخیر

اعزام ۱۲ هزار زائر ایرانی به مدینه با میانگین ۲ دقیقه تأخیر
ناصر خدرنژاد، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت امروز سه‌شنبه ۱۸ شهریور ماه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران به تشریح روند اعزام زائران بیت‌الله‌الحرام پرداخت و عنوان کرد: در حال حاضر پروازهای مدینه قبل در حال انجام است وآخرین گروه زائران ایرانی نیز روز ششم مهر ماه وارد فرودگاه جده می‌شوند.

انجام ۳۳ درصد اعزام زائران ایران به حج از فرودگاه امام خمینی(ره)
وی با اشاره به اینکه از فرودگاه امام خمینی (ره) حدود ۳۳ درصد پروازهای زائران به عربستان صورت می‌گیرد، گفت: در حال حاضر روزی دو تا سه پرواز از ایران به مدینه صورت می‌گیرد اما در زمان پیک اعزام‌ها روزانه چهار پرواز به عربستان خواهیم داشت.

خدرنژاد در پاسخ به این سؤال که ایا امکانات فرودگاه امام خمینی(ره) که در سال جاری برای اولین بار میزبان حجاج است، به صورت مطلوب پاسخ‌گوی نیاز زائران است، گفت: آماده‌سازی فرودگاه امام روند خوبی را پشت‌سرگذاشت، البته اشکالات کوچکی در آن وجود دارد مانند کم بودن صندلی‌ها در سالن که امیدواریم به کمک مسئولان این فرودگاه رفع شود، تاکنون نیز در پروازهای رفت از این فرودگاه مشکل حادی بروز نکرده است.

صدور بیش از ۴۰ هزار ویزا برای حجاج ایرانی
وی در خصوص روند صدور ویزا و تعداد ویزاهای صادر شده نیز اعلام کرد: تا کنون بیش از ۴۰ هزار ویزا برای زائران ایرانی حج صادر شده است و براورد ما این است که تا فردا و پس فردا تمامی ویزاها صادر شود.
معان حج و عمره سازمان حج و زیارت افزود: روند صدور ویزا در ابتدا کند بود که دلیل آن تغییر سیستم و دستگاه‌های صدور ویزا از سوی دولت عربستان بود. این دستگاه‌های جدید گذرنامه زائران را به طور کامل اسکن می‌کند، ما بهترین دستگاه‌ها را برای سازمان حج و زیارت خریداری کردیم اما دستگاه‌هایی که در کنسولگری‌های عربستان تهیه شده بود کیفیت پایین‌تری داشت، سیستم جدید نیز مشکل‌دار بود و مشکلاتی در خصوص صدور ویزا ایجاد کرد.

مجبور شدیم پاسپورت برخی از زائران را عوض کنیم
خدرنژاد همچنین گفت: مشکلات به نحوی بود که حتی مجبور شدیم با همکاری اداره گذرنامه، پاسپورت برخی از زائران را عوض کنیم؛ البته تاکنون ۲۰ تا ۳۰ نفر از زائران ویزا صادر نشده است که در حال رفع مشکل این زائران نیز هستیم.

وی اعلام کرد: تاکنون ۱۲ هزار زائر ایرانی عازم مدینه شده‌اند و میانگین تأخیر زائران دو دقیقه بوده است و تأخیر حادی نداشته‌ایم.

نمی‌دانیم که آیا هفته بعد باید تصمیم جدیدی در خصوص اعزام‌ها به عتبات بگیریم یا خیر
خدرنژاد در خصوص وضعیت اعزام زائران به عتبات عالیات نیز گفت: وضعیت عتبات عالیات متغییر است به نحوی که همین اکنون که در خصوص عتبات صحبت می‌کنیم نمی‌دانیم که آیا هفته بعد باید تصمیم جدیدی در خصوص اعزام‌ها به عتبات بگیریم یا خیر.

وی ادامه داد: اگر اعزام‌های زمینی به عتبات عالیات آغاز شود، سفر به کاظمین از سر گرفته شود و پرواز به فرودگاه بغداد نیز اماکن‌پذیر شود، شرایط اعزام‌ها کاملاً تفاوت خواهد کرد.
معاون سازمان حج و زیارت تصریح کرد: ما برنامه‌ریزی‌های خود را به نحوی انجام داده‌ایم که امیدواریم مراسم اربعین امسال پرشکوه‌تر از سال گذشته انجام شود و برای مراسم عرفه نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

به دفاتر زیارتی در سراسر کشور اجازه ثبت‌نام برای سفر اربعین داده شد
وی افزود: اگر سفرهای زمینی به عراق آغاز شود، برنامه‌ریزی در خصوص اربعین به این نحو است که به کلیه دفاتر زیارتی در شهرستان‌ها اجازه ثبت‌نام اربعین داده می‌شود تا از مرکز استان تا لب مرز ثبت‌نام اعزام به عراق داشته باشند تا بدین نحو تمام کارهای مربوط به صدور ویزا و ... در شهرستان‌ها انجام شود و هیچ‌گونه کاری برای لب مرز باقی نماند.

هشدار؛ فقط به دفاتر مجاز زیارتی اعتماد کنید
خدرنژاد با هشدار نسبت به اینکه از همین اکنون برخی افراد سودجو در حال ثبت‌نام برای سفر اربعین هستند، از مردم خواست فقط به دفاتر مجاز زیارتی اعتماد کنند.
وی با اشاره به اینکه تعداد زائران در مراسم عرفه کربلا کمتر از اربعین خواهد بود، گفت: برای مراسم عرفه در داخل عراق خدمات هتل‌ها، حمل‌ و نقل، تغذیه و ... برای زائران برنامه‌ریزی شده است.

معاون سازمان حج و زیارت در پاسخ به این سؤال که سال گذشته دولت عراق اجازه صدور ویزای لب مرز را به زائران داد و همین مسئله موجب شلوغی بسیار زیاد مرز و معطلی چند روزه زائران پشت مرزها شد، گفت: مشکل این است که برخی از زائران در دقایق آخر تصمیم به تشرف می‌گیرند، امسال ما با همکاری دولت عراق تعداد زیادی ویزا برای اربعین درخواست کرده‌ایم و حتی اگر قرار شد ویزا لب مرز صادر شود (که امیدواریم این اتفاق نیفتد) تمهیداتی اندیشیده‌ایم که زائران لب مرز معطل نشوند.

وی در پایان در خصوص آغاز سفرهای زمینی عتبات عالیات، گفت: دولت عراق با آغاز این سفرها مخالفتی ندارد اما مسئولان امنیتی ایران برای آغاز این سفرها احتیاط می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما