تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۵
۰
کد مطلب : ۲۱۰۵۴

توجه به محتوای دینی و استفاده از معارف حسینی؛ ضرورت مداحی

توجه به محتوای دینی و استفاده از معارف حسینی؛ ضرورت مداحی
حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن حسن‌زاده، امام جمعه موقت اهواز با اشاره به برگزاری دوازدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی به میزبانی استان خوزستان اظهار کرد: تجلیل از پیرغلامان حسینی و خادمان حضرت سیدالشهدا(ع) سنتی حسنه است که در چند سال اخیر اجرا می‌شود و توفیق برگزاری آن نیز در سال جاری نصیب این استان شد.

وی عنوان کرد: با توجه به سابقه استان خوزستان در خدمت به آستان مقدس حسینی، مکتب قرآن، ‌پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع)، بسیار جای خوشبختی در این میزبانی است.

حسن‌زاده با بیان اینکه نام شعرای خوزستانی بسیاری در تاریخ همچون دعبل خزاعی در تاریخ به ثبت رسیده که در ترویج فرهنگ اهل‌بیت(ع) و قرآن کریم نقش داشته‌اند، گفت: از دیگر سو خوزستان مشهد شهدای بزرگ دوران هشت ساله دفاع مقدس بوده که باید به نقش شعرا و حماسه‌سرایان این دوران که سمبل آنها صادق آهنگران است و نام وی در حماسه‌سرایی تاریخ دفاع مقدس ماندگار شده است، توجه داشت.

اهمیت محتوا و شکل در مداحی

معاون پژوهشی دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) اهواز تصریح کرد: خوزستان نقشی ممتاز در تاریخ و دوران معاصر در ترویج مبانی اهل‌بیت(ع) به عهده داشته است. در زمینه شیوه عزاداری و سبک مداحی آنچه دارای اهمیت است از دو منظر محتوا و شکل قالب‌بندی می‌شود. امید است این اجلاس کمک کند تا شعرای آیینی محتوای اشعار خود را با توجه به غنای وقایع به ویژه در واقعه امام حسین(ع) ارتقا دهند و علاوه برآن، قالب و شکل آن را نیز به صورت زیبایی ارائه دهند و از دیگر منظر آموزش‌های مطلوب و مفیدی را به مخاطبان خود ارائه دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که مداحان چگونه می‌توانند تبدیل به مبلغان دینی شوند، توضیح داد: اگر در اشعار، محتوای ارزشمندی که در قیام امام حسین(ع) و دیگر معارف دینی وجود دارد، رعایت کنند، این امر محقق می‌شود. قطعاً مداحان و نوحه‌سرایان با رعایت محتوا به همراهی صوت زیبا می‌توانند بهترین مبلغان برای قیام امام حسین(ع) و معارف دینی باشند.

ضرورت بهره‌مندی از معارف دینی در مداحی

حسن‌زاده ضمن تقدیر از افراد دست‌اندرکار در امر مداحی تأکید کرد: جای کار بسیاری در بهره‌مندی از مفاهیم بلند دینی و حسینی در مداحی‌ها و نوحه‌سرایی‌ها وجود دارد. سابقه دوران دفاع مقدس نشان داد که رزمندگان با این محتوا از نظر شور و احساس و عواطف و معرفت در سطح بالایی قرار داشتند.

پرهیز از مطالب غیرواقعی در مداحی‌ها

وی با بیان اینکه توانایی‌های لازم برای بهره‌مندی از این محتوا و ارتقا آن در مداحی‌ها وجود دارد، گفت: در این میان لازم است به تعبیر استاد شهید مطهری از تحریفات در این عرصه جلوگیری شود و از بیان وقایعی که در کربلا وجود نداشته و یا حداقل وقوع آنها برای ما محرز نشده خودداری شود.

امام جمعه اهواز در پایان خاطرنشان کرد: حضور مداحان خارجی در این اجلاس در صورت آشنایی رو در رو و مشاهده تأثیر اشعار حماسی در عملکرد رزمندگان با حضور این مداحان در مناطق عملیاتی مثمرثمر است.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما