تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۵
۰
کد مطلب : ۲۱۲۷۵

اختتامیه سومین جشنواره علمی، پژوهشی، دانشجویی حوزه غدیر، امامت و ولایت برگزار شد

اختتامیه سومین جشنواره علمی، پژوهشی، دانشجویی حوزه غدیر، امامت و ولایت برگزار شد
حسین ظریف‌منش، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر در اختتامیه سومین جشنواره علمی، پژوهشی، دانشجویی در حوزه غدیر، امامت و ولایت گفت: امامت و ولایت به عنوان استمرار رسالت پیامبر و راه نجات و سعادت بشریت و امر الهی برای چگونگی مدیریت جامعه و اداره حکومت‌ها و تنظیم مناسبت‌های اجتماعی و سیاسی و در نهایت برای اینکه راه را گم نکنیم و در صراط مستقیم الهی حرکت کنیم است.

وی افزود: غدیر یک حقیقت درخشان است که نه‌تنها به عنوان یک رویداد مسلم مورد اذعان و اتفاق همه فرق اسلامی و دانشمندان شیعه و سنی و تاریخ‌دانان است و باید مورد توجه باشد، بلکه از این جهت که نیاز دیروز، امروز و فردای بشریت است مهم است و صرفا توصیف و تبلیغ یک واقعه تاریخی و تحلیل آن نیست.

ظریف‌منش تصریح کرد: حقیقت غدیر را سه دسته در طول تاریخ با مجاهدت، جان‌فشانی و ایثار حفظ کردند. دسته اول دانشمندان و عالمان شیعه که با مجاهدت و تلاش توانستند این هدیه الهی را حفظ کنند و دسته دوم هنرمندان بودند که با بیان شیوا و استفاده از هنر این ودیعه را به ما رساندند.

وی افزود: دسته سوم مردمی بودند که با ایثار جان و مالشان و با حماسه‌آفرینی غدیر را حفظ کردند و ما در این زمان با توجه به نیاز فوق‌العاده‌ای که به غدیر داریم در هر سه زمینه باید با مشارکت دستگاه‌های مختلف و مردم تلاش وسیعی را انجام دهیم. در رابطه با بعد علمی در طول ۳ سال گذشته مجموعه‌ای از همایش‌های علمی، نشست‌های مختلف و برنامه‌های فرهنگی و معرفت‌افزا را در دانشگاه‌ها داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه همایش‌های علمی اکثرا توسط اساتید حوزه و دانشگاه و با استقبال فوق‌العاده‌ای که به آن شد برگزار شده گفت: هیچ جایی نشد که ما نام غدیر را مطرح کنیم و با کوچک‌ترین تردید، ابهام و یا سستی روبرو شویم.

ظریف‌منش هدف از برگزاری جشنواره تقدیر از آثار دانشجویی در حوزه غدیر را تولید ادبیات علمی متناسب با نیازهای روز و زمینه‌سازی برای توسعه فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشجویان در حوزه غدیر ، امامت و ولایت و نیز در رابطه با فضایل و آموزه‌های امیرالمومنین(ع) دانست.

ظریف‌منش با بیان اینکه تلاش علمی در حوزه غدیر با سه رویکرد می‌تواند انجام شود، گفت: یکی از این رویکردها بررسی علمی خود واقعه غدیر و زمینه‌ها و پیامدهای مبارک آن است که هر چند توسط علمای بزرگی مانند علامه امینی انجام شده است اما باز هم نیازمند کار پژوهشی و تحلیلی اسنادی است وهمان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید مسئله غدیر با تکیه برمنطق قوی واستنادات قطعی شیعه و با کارهای پژوهشی تبیین شود.

رویکرد دوم تبیین فلسفه غدیرو آموزه‌های علوی است که جامعه ما برای حرکت به سوی جامعه‌ای علوی و ولایی به آن نیاز دارد. و این دومین محوری است که باید مورد توجه اندیشمندان قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت آموزه‌های غدیر و علوی برای سبک زندگی فردی و اجتماعی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: اگر حقیقت غدیر در دستگاه‌های اجرایی ما وارد شود سیستم اداری ما را متحول خواهد کرد. اما رسالت اصلی ما این است که در رابطه فلسفه غدیر باید با کار علمی از مرزهای جغرافیایی خارج شویم

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر اظهار کرد: آموزه‌های علوی و تبیین فلسفه غدیر در دو گزاره «حکومت چگونه باید باشد» و «حاکم چه کسی باید باشد» تعریف می‌شود و پاسخ به این دو سوال نیاز دیروز، امروز و فردای همه جوامع انسانی است. امروزه با توجه به پیروزی‌های انقلاب اسلامی که حکومتی مبتنی بر غدیر است همه دنیای استکبار فلسفه غدیر را نشانه رفته‌اند ومستکبران که متوجه شدند نمی‌توانند با هجوم تبلیغاتی مسلمانان را از هدفشان دور کنند با دلارهای نفتی و طراحی سرویس‌های اطلاعاتی غربی علاوه بر شبهه‌افکنی و اهانت به مسلمات و مقدسات شیعه، تکفیری‌ها را سازماندهی و مسلح و حمایت کردند تا مانع از شنیدن پیام امامت و ولایت از سوی جهان تشنه آموزه‌های علوی شوند.

ظریف‌منش تصریح کرد: حجم عظیم اهانت‌ها وجنگ تبلیغاتی و فرهنگی که علیه ما صورت می‌گیرد با کار علمی و مجاهدت اندیشمندان و محققین باید پاسخ داده شود البته بسیاری از شبهات نخ‌نما است و در موارد بسیاری علمای اسلام در گذشته پاسخ آن‌ها را داده‌اند اما امروز باید با زبان جدید پاسخ این حرکت را دهیم.

وی در پایان ضمن اعلام موافقت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تشکیل کانون‌های غدیر در دانشگاه‌ها و برگزاری کارگاه‌های امامت و غدیرشناسی، دو محور امیرالمومنین(ع) معیار زندگی و آموزه‌های غدیر نیاز امروز بشریت را به عنوان دو موضوع پژوهشی سال آینده جشنواره اعلام کرد.

مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما