تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۷
۰
کد مطلب : ۲۱۲۹۳

اهدای خون جایگزین قمه‌زنی شود/ فعالیت ۵۰ هزار مبلغ دینی در محرم

اهدای خون جایگزین قمه‌زنی شود/ فعالیت ۵۰ هزار مبلغ دینی در محرم
نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین حسین روحانی‌نژاد، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی، پیش از ظهر امروز در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: بزرگترین مراسم مذهبی‌مان در دهه محرم برگزار می‌شود و همه کشور و آحاد مردم با همه سلایق، مذاهب و ادیان در این دهه به سوگ حضرت سیدالشهداء و یاران باوفای‌شان می‌نشینند.

وی ادامه داد: مراسم عزاداری امسال متفاوت از سنوات گذشته خواهد بود چراکه استکبار جهانی و قدرت‌های جهانی که با اسلام در تعارض هستند، به دنبال ایجاد تفرقه میان مذاهب اسلامی هستند و با ایجاد گروه‌های تکفیری و پشتیبانی از آنها در کشورهای اسلامی همچون عراق، سوریه و لبنان سعی در ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی هستند.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: ما باید برای ایجاد انسجام و همبستگی میان مسلمانان جهان تلاش کنیم و مانع از تفرقه و نفاق میان مذاهب شویم و در نهایت آنها را به وحدت دعوت کنیم.

وی بیان کرد: هیئات مذهبی و علاقمندان دینی در سراسر جهان باید تلاش کنند تا دشمن از بستر این هیئات و عزاداری‌ها سوءاستفاده نکنند بلکه این مجموعه‌ها زمینه‌ای برای همبستگی میان مسلمانان باشد. البته تدابیر امنیتی در مراسم‌ها در هر نقطه باید اتخاذ شود تا گروه‌های معاند با نفوذ و رخنه مرتکب جنایاتی نشوند.

حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد اظهار کرد: به منظور اثربخشی هیئات مذهبی در تعالم دینی، بیش از یک هزار همایش در ۱۴ نقطه از کشور برای مبلغان، مسئولان هیئات مذهبی و مداحان برگزار شد.

فعالیت ۸۱ هزار هیئات مذهبی و بیش از ۶۰ هزار مسجد
وی افزود: ۸۱ هزار هیئات مذهبی در سراسر کشور همگام با بیش از ۶۰ هزار مسجد آماده برگزاری مراسم سوگواری سالار شهیدان امام حسین(ع) هستند.
معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: هیئات مذهبی طبیعی است که نیازمند مبلغان دینی و سخنرانان باشند، به همین دلیل حوزه‌های علمیه این آمادگی را دارند تا مبلغانی را در اختیار سازمان تبلیغات اسلامی قرار دهند. البته هماهنگی لازم با حوزه‌های علمیه قم، مشهد، اصفهان، دفتر تبلیغات اسلامی دینی قم و سازمان اوقاف و امورخیریه انجام شده است تا مبلغانی به مراکز استان‌ها اعزام کنند.

۵۰ هزار مبلغ دینی برای مراسم‌های ماه محرم
وی ادامه داد: روستاها و شهرستان‌هایی که نیازمند مبلغ هستند، می‌توانند به سازمان تبلیغات اسلامی مراجعه کنند تا سازمان مبلغانی را در اختیارشان قرار دهند. پیش‌بینی می‌شود که در ۸۱ هزار هیئات مذهبی و بیش از ۶۰ هزار مسجد، ۵۰ هزار مبلغ دینی، مراسم‌ها را تحت پوشش قرار دهند.
حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد با اشاره به تأمین تغذیه فکری، فرهنگی و محتوایی مراسم‌های عزاداری گفت: کتاب «ره‌توشه پیام محراب» ویژه مبلغان، مجله «خیمه» ویژه هیئات مذهبی و کتاب‌های نوحه به زبان‌های عربی، فارسی و آذری برای مداحان تدارک دیده شده است که به میزان هیئات مذهبی سراسر کشور که در کانون مداحان عضویت دارند، در اختیار شبکه مداحان قرار خواهد گرفت.
وی بیان کرد: استان‌های سراسر کشور نشست‌های ادبی و کنگره‌های شعر عاشورایی را مستمر یا به صورت دوسال یکبار برگزار خواهند کرد و نتایج کنگره را تحت عنوان محتوا در اختیار مبلغان و مداحان قرار می‌دهند.
معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: از میان ۸۱ هزار هیئات مذهبی، ۲۱ هزار و ۹۵۵ هیئات مذهبی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آن به صورت مستند در اختیار داریم.

حمایت از ۵۷۰ باب مسجد نمونه
وی افزود: برخی از مساجد کشور که نسبت به دیگر مساجد به لحاظ الگویی از برنامه‌های فرهنگی مناسبی برخوردار هستند، مورد شناسایی قرار داده‌ایم تا از آنها حمایت‌های لازم را داشته باشیم. ۵۷۰ باب مسجد در این باره برای حمایت شناسایی شده است.
حجت‌الاسلام روحا‌نی‌نژاد اظهار کرد: تقدیر از ۱۰ هزار مبلغ فرهنگی در طول سال از برنامه‌های سازمان است که در ایام محرم و رمضان به صورت ویژه‌تری از آنها تقدیر و تحت پوشش قرار می‌دهیم.
وی بیان کرد: در ارزیابی‌ها از هیئات مذهبی نتایجی حاصل شده است که بر اساس آن بیش از ۵۱.۶۲ درصد از عزاداری‌ها در مساجد، ۲۵.۷۰ درصد در حسینیه‌ها، ۱۱.۸۷ در تکایا، ۸.۷۸ در منازل و ۵.۶۷ در بقاع متبرکه برگزار شده است.
معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: ۵۱.۶۲ درصد عزاداری در مساجد نشان از اثربخشی سیاست‌گذاری در هدایت هیئات مذهبی به سمت مسجد بوده است. زمانی که هیئات در مساجد عزاداری می‌کنند، محتوای فرهنگی مناسبی از طریق وعظ، خطابه، تفسیر قرآن دراختیار عزاداران قرار می‌گیرد.
وی یادآور شد: در ارزیابی محتوای عزاداری‌ها نتایجی حاصل شد که بر مبنای آن ۹۴.۳۶ درصد محتوای عزاداری‌ها، محتوای قرآنی بود. به هرحال امام حسین(ع) در شب عاشورا زمانی را برای نماز و قرآن از دشمن در اختیار گرفتند و مشغول شدند. همین درصد نشان از گسترش فرهنگ قرآن و عاشورایی بود.

به شدت با کمبود مبلغ روبرو هستیم
حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد اظهار کرد: ۶۲.۹ درصد از محتوای هیئات مذهبی سخنرانی بود. متأسفانه این رقم کم است و ما شدیدا با کمبود مبلغ در سراسر کشور روبرو هستیم و امیدواریم این خلأ توسط حوزه‌های علمیه با برنامه‌ریزی مناسبی مرتفع شود.
وی بیان کرد: ۵۶.۶۶ درصد از محتوای عزاداری‌ها مناجات‌نامه و زیارتنامه بود. همچنین ۲۹.۷۳ درصد از محتوای عزاداری‌ها به احکام‌گویی اختصاص یافت.
معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: برگزاری مراسم نماز ظهر و عصر و اینکه مراسمی با نماز آغاز و با نماز به پایان برسد، از برنامه‌های‌مان به شمار می‌رود. مراسم روز عاشورا در ظهر نشان از تجلی و جلوه‌ای است که در سراسر کشور و جهان با استقبال بسیاری روبرو شده است. البته باید توجه داشته باشیم که در کشورهای اسلامی مراسم نماز را به پا داریم.
وی بیان کرد: در سال‌های اخیر هیئات مذهبی، مبلغان و مراجع عظام و صاحب‌نظران دینی و فرهنگی توجه ویژه‌ای داشته‌اند تا خرافات را از ساحت مقدس عزاداری‌ها دور‌کنند. به همین دلیل در رابطه با ابزارآلات موسیقی و استفاده از بهره‌مندی شمایل، گزارشات ناچیزی در ا ختیار بود که قابل ذکر نیست.

اهدای خون، جایگزین قمه‌زنی شود
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی‌نژاد اظهار کرد: درباره قمه‌زنی بصیرت خوبی را شاهد هستیم و فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با موضوع قمه‌زنی فراگیر شده است و مراسم قمه‌زنی در ملأ عام را شاهد نیستیم. ما پیشنهاد می‌کنیم که قمه‌زنان به جای قمه‌زدن، خون را به بیماران نیازمند واحدهای خونی، هدیه کنند یعنی اهدای خون جایگزین قمه‌زنی شود.
وی بیان کرد: ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبات مذهبی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده و در ۲۱۴ نقطه کشور شکل گرفته است. از این تعداد ۳۱ ستاد استانی و الباقی شهرستانی است. این ستاد در آستان ماه محرم بیانیه‌ای را صادر‌ کرده‌اند که از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.
معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: سامانه تلفنی شعر نوحه برای کل کشور ۹۰۹۹۰۷۰۲۱۶ و برای استان تهران ۹۰۹۲۳۰۱۶۲۰ درنظر گرفته شده است. علاقمندان می‌توانند با این سامانه ارتباط بگیرند و شعر، صوت و متن مورد نظرشان را دریافت کنند.
حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد اظهار کرد: دوازدهم دی‌ماه سومین دروه انتخابات کانون مداحان در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

شعار مرگ بر آمریکا پس از اقامه نماز ظهر عاشورا
وی با اشاره به همزمانی روز ۱۳ آبان با مراسم عاشورا اظهار کرد: ۱۳ آبان امسال برای اولین بار در انقلاب اسلامی مصادف با روز عاشورا شده است. این روز مصادف با سه موضوع تبعید حضرت امام(ره)، روز دانش‌آموز و روز مبارزه با استکبار است. از همین رو در مراسم نماز ظهر و عصر، شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل در هیئات سرداده خواهد شد و قطعنامه‌ای به همین مناسبت تنظیم و در مراسم‌ها قرائت خوهد شد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما