تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ تير ۱۳۸۷ ساعت ۱۸:۵۸
۰
کد مطلب : ۲۱۳۰
به همت رسول نجفیان؛

نوحه نواهای عاشورایی ایران منتشر می شود

نوحه نواهای عاشورایی ایران منتشر می شود
به گزارش خیمه، «رسول نجفيان» خواننده و آهنگساز گفت: در حال حاضر مشغول ضبط مجموعه دستاوردهای 15 سال پژوهش خود در روستاهای ايران، در قالب نوحه‌نواهای عاشورايی هستم.

وی درباره محل پژوهش خود توضيح داد: اين نغمه‌ها از جای‌جای ايران و استان‌هايی مانند خراسان، گيلان، مازندران، آذربايجان، خوزستان، سيستان و بلوچستان و ... گردآوری شده و علاوه بر اين، لالايی‌های مادران، شاهنامه‌خوانی‌ها و مثنوی‌خوانی‌ها را نيز شامل می‌شود.

اين بازيگر و كارگردان تئاتر در ادامه تشريح كرد: مجموعه نوحه‌نواهای عاشورايی را با يك گروه 70 نفره نوازندگان، گروه كر و دستياران ضبط می‌كنم و شركت پخش‌كننده آن احتمالا خصوصی است كه انتشار آلبوم را در اوايل مهرماه انجام خواند داد.

نجفيان در توضيح زمان آماده‌شدن اثر گفت: اين نغمه‌ها با تصوير و فيلم همراه خواهد بود يعنی برای هر نوا معادل تصويری نيز ساخته خواهد شد بنابراين سه ماه را برای موسيقی و حدود دوماه را برای تصوير اختصاص داده‌ام كه تا مهرماه طول خواهد كشيد.

وی درباره دسته‌بندی موضوعی اثر خود تبيين كرد: اين دسته‌بندی تاريخی است و در ابتدا با روايت يك پيرزن از سختی‌های سفر كربلا آغاز شده و با اجرای چاووشی‌خوان‌ها به كربلا می‌رسد. فصل‌های بعدی نيز از جمله حسين به كربلا سفر می‌كند، ماجرای شب تاسوعا، بعدازظهر عاشورا، اسيران، خرابه‌های شام، مجلس يزيد و ... است.

نجفيان تأكيد كرد: هيچ پديده‌ای در جهان هستی پايدار نمی‌ماند مگر اينكه تكيه‌گاه و ريشه داشته‌باشد. بخشی از هويت ملی ما نيز در موسيقی نهفته است كه اگر حفظ نشود به بی‌هويتی، ابتذال و تخريب می‌رسد. 

اين آهنگساز در گفت و گو با ایکنا افزود: بر دانشجويان و محققان واجب است كه با استفاده از اين داشته‌ها و نغمه‌های روستايی ارزش‌های نهفته آن را معرفی كرده و جهانی كنند. آثار بزرگان موسيقی جهان مانند موتزارت، بتهون و چايكوفسكی نيز با استفاده از تم‌های روستايی و محلی خلق شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما