تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۲
۰
کد مطلب : ۲۱۴۵۱

ویژه‌برنامه‌های محرم سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران تشریح شد

ویژه‌برنامه‌های محرم سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران تشریح شد
نشست خبری تشریح برنامه‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ویژه ماه محرم، پیش از ظهر سه‌شنبه ۶ آبان با حضور سیدغلامرضا میرحسینی؛ معاون فرهنگی و امیر عبدالحسینی؛ معاون هنری این سازمان در محل کنفرانس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست سیدغلامرضا میرحسینی به تشریح ویژه‌برنامه‌های محرم معاونت فرهنگی این سازمان پرداخت و گفت: مجموعه‌ای از برنامه‌های فرهنگی را طبق سنوات گذشته و با رویکرد دسترسی به اهداف ارزشی و از پیش تعیین شده سازمان به شکل عادی و ویژه در دستور کار داریم و با توجه به اهمیت ماه محرم و جایگاه ارزشی که آن دارد لذا طبیعتاً نگاه ویژه‌ای به آن شده است.

وی گفت: برنامه‌های عادی و روتین این معاونت در محلات، فرهنگسراها و سرای محلات و... شامل تبلیغات محیطی و الصاق آرایه‌های و نشان‌ها و المان‌های ارزشی با مضوع محرم و شهادت امام‌حسین(ع) است اما به شکل ویژه و در محیط فرهنگسراها به برگزاری برنامه‌هایی خواهیم پرداخت که به آنها اشاره خواهم کرد.

میرحسینی تصریح کرد: «پرده عشاق» نام یکی از این ویژه‌برنامه‌هاست که با نگاه تجلیل و تکریم از عزیزانی که در مراسم محرم خدماتی را عرضه می‌کند برگزار می‌شود؛ تجلیل مادحین، وعاظ و سخنرانان و خدمتگزارانی که در هیئات مذهبی و در دستگاه امام‌حسین(ع) خدمت می‌کنند هدف از برگزاری این برنامه است.

«پرده عشاق» برای نخستین‌بار از خدام هیئات عزای حسینی تجلیل می‌کند
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ادامه داد: این برای نخستین‌بار است که در امور فرهنگی عاشورایی به موضوعی مغفول مانده یعنی تجلیل از گروهی از افراد که در هیئات و حسینیه‌ها گمنام به خدمت رسانی مشغول هستند می‌پردازیم که خوشبختانه ستادی هم برای آن تشکیل شده است، افراد مورد نظر شناسایی شده و این مراسم را در دهه سوم محرم احتمالاً ۲۴ یا ۲۵ محرم برگزار خواهیم کرد.

میرحسینی گفت: «نوگلان حسینی» دیگر برنامه معاونت فرهنگی سازمان به مناسبت ایام محرم است که ویژه پسران برگزار می‌شود و در آن رویکرد رقابت میان نوحه‌خوانان، مداحان و شاعران آئینی مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان است که با مشارکت سازمان دانش آموزی در حال برگزاری آن هستیم، ثبت نام برای این برنامه تا ۲۰ آبان ادامه دارد و مقرر شد در ماه صفر جوایزی به برگزیدگان از جمله کمک‌هزینه حج عمره، زیارت عتبات عالیات و مشهد مقدس اهدا شود.

تعزیه‌خوانی در ۵ فرهنگسرای تهران در دهه اول و دوم محرم
وی افزود: تعزیه‌خوانی در فرهنگسراها در دهه اول و دوم محرم از دیگر برنامه‌های معاونت فرهنگی است که ۵ فرهنگسرا را برای برگزاری این برنامه در نظر گرفته‌ایم به این شکل که در دهه اول فرهنگسرای ارسباران و شفق به اجرای تعزیه توسط گروه های حرفه ای تعزیه خوان اختصاص پیدا کرده اند و از دهه دوم نیز این برنامه در فرهنگسراهای ارزی، هنگام و خاوران پیگیری می شود که زمان برگزاری مجالس تعزیه پس از نماز مغرب و عشاء است.

میرحسینی تأکید کرد: «برآستان اشک» عنوان ویژه‌برنامه دیگر این معاونت به مناسبت ایام سوگواری محرم است که با حضور شاعران آئینی و ادیبانی که در عرصه شعر عاشورایی و آئینی نام‌آشنا هستند برگزار می‌شود که زمان این برنامه دهه دوم محرم و مکان آن فرهنگسرای اندیشه خواهد بود ضمن آن که در فرهنگسرای شهر نیز در دهه اول محرم تا عاشورا ویژه‌برنامه «کربلاخوانی» را در حال برگزاری هستیم که کار نوآورانه‌ای است که در آن روایت واقعه عظیم عاشورا از حرکت کاروان حسینی از مدینه تا روز عاشورا براساس کتاب‌های مشهور مقاتل با استفاده از افکت‌های صوتی، دکور و نورپردازی ویژه توسط راوی بیان می‌شود.

خطاطی و شعار‌نویسی عاشورایی رایگان روی خودروها
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گفت: خطاطی و شعارنویسی عاشورایی روی خودروها به عنوان یک اقدام ویژه و خودجوش که در سالهای گذشته توسط مردم و دلسوختگان حسینی به انجام می‌رسید در این ایام در مناطق گوناگون و در قالب برپایی پایگاه‌هایی برای علاقه‌مندان به شکل رایگان به انجام می‌رسد که البته ما شعار محوری را برای محرم و صفر امسال در نظر داریم که عبارت«احب‌الله من احب حسینا» است.

وی گفت: از آنجا که امام‌حسین(ع) در مقاطع گوناگون زندگی مبارکشان حتی در شرایط اضطراری همچون روزهای منتهی به واقعه عاشورا هیچگاه قرائت قرآن و راز و نیاز با خداوند را فراموش نمی‌کردند لذا برنامه دیگری نیز ویژه این ایام در نظر گرفته‌ایم که جمع خوانی قرآن است به این شکل که افراد علاقه‌مند با مراجعه به پایگاه‌های مورد نظر و ثبت‌نام تنها مسئولیت قرائت یک صفحه از قرآن کریم را براساس کارتی که برای آنها صادر می‌شود و به نیت سلامتی امام‌زمان(عج) به عهده می‌گیرند.

میرحسینی با اشاره به اینکه برای اربعین و دهه آخر صفر نیز برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده است ادامه داد: در فرهنگشرای اشراق نیز با استفاده از گروه‌های دانش‌آموزی و مردم واقعه عاشورا را با استفاده از المان‌ها و عناصر هنری و ماکت به شکلی متفاوت روایت می‌کنیم.

توزیع محصولات فرهنگی و هنری عاشورایی در سطح شهر با تخفیف ویژه
وی در پایان سخنان خود گفت: از ۸ تا ۱۰ محرم هم که معمولاً حرکت دسته‌جات عزاداری به اوج خود می‌رسد، این معاونت ضمن پذیرایی از عزاداران جایگاه‌هایی را نیز به منظور عرضه محصولات فرهنگی و هنری تولیدی سازمان و سایر شرکت‌ها و مؤسسات در نظر گرفته است که با تخفیف ویژه به فروش می‌رسد.

در ادامه این نشست امیر عبدالحسینی، معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به ایراد سخن پرداخت و گفت: وقتی از مضامین و مناسبت‌های مذهبی سخن به میان می‌آید نقش هنرمندان در عرصه‌های مختلف در آن به شکلی پررنگ دیده می‌شود؛ نمونه‌های فاخر چاپ سنگی، خیالی‌نگاری و تصویرسازی که روایتگر صحنه‌هایی از واقعه کربلاست، مصداق این مدعاست.

عبدالحسینی گفت: از زمان آغاز مسئولیت حجت‌الاسلام شهاب مرادی بر سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران تأکید و اصرار ایشان رویکرد به سوی کار حرفه‌ای بوده است، مجموعه آثاری که با دعوت از هنرمدان صاحبنام در عرصه‌های گوناگون هنری خلق و ارائه شوند با این فرض مجموعه فعالیت‌های هنری در منطق ۲۲ گانه تهران به مناسبت این ایام در حال برگزاری است و یا در آینده نزدیک برگزار می شود که به تعدادی از آنها اشاره می‌کنم.

برپایی نمایشگاه «دشت گریان» تا ۲۸ آبان
وی در ادامه گفت: نمایشگاه تصویرسازی «دشت گریان» که از ۲ آبان در نگارخانه لاله دایر شده است یکی از این برنامه‌هاست که تا ۲۸ آبان نیز برپا خواهد ماند و در آن آثار ۳۰ تصویرگر برجسته کشور با موضوع عاشورا در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار گرفته است؛ این اقدامی بی‌سابقه در حوزه تجسمی با موضوع عاشوراست چرا که در این زمینه یا به تصاویر آرشیوی بسنده می‌کردیم و یا عمده فعالیت ما تاکنون حول موضوع پوسترسازی با موضوع عاشورا خلاصه شده است.

عبدالحسینی تصریح کرد: نمایشگاه عکس عاشورایی در عکاسخانه شهر برپا می‌شود که مجموعه عکس‌های به نمایش درآمده در آن در دو بخش یکی عزاداری دوره قاجار و بخش دیگر آثاری از سوگواره عکس عاشورا تا ۳۰ آبان به نمایش درخواهد آمد.

معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گفت: با همکاری اداره کل روابط عمومی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران سوگواره عکس دسته‌جمعی هیئات عزاداری را برگزار می‌کنیم و در توضیح این بخش باید بگویم که متأسفانه سنتی که از قدیم‌الایام در هیئت‌های عزاداری مروسم بوده که در حال حاضر منسوخ شده است و آن اینکه پس از پایان برگزاری هر ساله فعالیت هیئت‌ها اعضای هیئت با همراه نشان و پرچم تکیه خود عکس دسته‌جمعی می‌گرفتند که به عنوان سندی معتبر مطرح بوده است و ما قصد داریم این برنامه را در دو بخش آرشیوی و عکس‌های دسته‌جمعی هیئات در محرم سال جاری برگزار کنیم.

برپایی نمایشگاه کتیبه‌های عاشورایی در زیرگذر چهار راه ولی‌عصر(عج)
عبدالحسینی در ادامه گفت: نمایشگاهی تحت عنوان کتیبه‌های عاشورایی را در زیرگذر چهار راه ولی‌عصر(عج) برپا خواهیم کرد که براساس آرشیو آثار علی شیرازی که توسط سازمان خریداری و اصل آنها در موزه امام‌علی(ع) نگهداری می‌شود‌، نسخه کپی آن تهیه شده که در زیرگذر برای عموم مردم به نمایش درخواهد آمد.

وی افزود: نمایشنامه «عاشوراییان» نیز توسط محمدرضا کوهستانی به نگارش درآمده است که به زودی در قالب یک مجلد منتشر می‌‌شود که امیدواریم در آینده نزدیک در یکی از رویدادهای تئاتری سازمان تولید و به اجرا درآید در ضمن در دهه سوم محرم کتاب «از سنگ ناله خیزد» نوشته مصطفی فاطمیان که گزیده غزل‌های عاشورایی است و مقدمه آن را محمدعلی مجاهدی و محمدرضا سنگری نوشته است رونمایی خواهد شد.

آلبوم کربلاخوانی «دوشنبه؛ کربلا» در مرحله میکس نهایی است
عبدالحسینی تأکید کرد: آلبوم موسیقی کربلاخوانی با عنوان «دوشنبه؛ کربلا» که توسط دولتمند خالف، خواننده معروف تاجیکی و براساس اشعار بیدل دهلوی، حافظ، مولانا و... خوانده شده است در مراحل میکس نهایی است که به زودی برای انتشار در اختیار معاونت فرهنگی قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه رویکرد نقالی و تعزیه خوانی در معاونت هنری جدی و با استفاده از گروه های صاحب‌نام دنبال می‌شود گفت: دو رویداد معاونت هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ویژه اربعین در نظر گرفته شده است که یکی برپایی نمایشگاه «عکس اربعین» است که در آن عکس‌های عکاسانی که سال گذشته در اربعین حسینی به کربلا سفر کرده‌اند به نمایش درخواهد آمد و دیگری «روز چهلم» نام دارد که در آن در حوزه هنر ترکیبی متشکل از تجسمی، کودک و نوجوان، ادبیات فیلم و سینما به اجرای برنامه خواهیم پرداخت.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما