تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۵
۰
کد مطلب : ۲۱۷۱۴

مداح باید از آسیب پذیری جوانان در جامعه جلوگیری کند

مداح باید از آسیب پذیری جوانان در جامعه جلوگیری کند
مهدی نذری مداح بیرجندی گفت: فعالیت ذاکری برای اهل بیت(ع) را به طور رسمی از سال ۱۳۶۴ آغاز کردم که ابتدا در بیرجند و پس از آن در شهرهای تهران، مشهد و زاهدان بوده است.

وی افزود: در زمان تحصیلم در مرکز تربیت معلم شهید خورشیدی مشهد در سال های ۱۳۶۰ و ۱۳۶۱ اولین مداحی خود را انجام دادم که به صورت قطعی و در خصوص ادعیه و نوحه های آقای آهنگران در آن زمان بود و پس از آن در سال ۱۳۶۴نیز آغاز به کار کردم.

مداح بیرجندی تصریح کرد: از کودکی درهیئت صاحب الزمانی بیرجند نوحه خوانی کردم و در حال حاضر مداح اهل بیت(ع) در همین شهر و هیئت هستم.

عشق به اهل بیت چراغ هدایت راه زندگی است
نذری بیان کرد: خدمت به اهل بیت(ع) بسیار ارزشمند بوده و هرچه را در زندگانیم بدست آورده ام از این خدمت است که در زندگانیم تأثی بسزایی داشته و دارد.
وی اظهار کرد: در بین شهدای راه کربلا نسبت به حضرت زینب(س) ارادت خاصی دارم و برای مصائب آن حضرت گریه کرده و غمگینم و غالبا در انجام نوحه خوانی برای این حضرت از خود بی خود می شوم چراکه ایشان از کودکی از فرق شکافته پدر و مرگ مادرشان سختی های بسیار تحمل کرده و براسارتش صبوری کردند که من شیفته صبر و استقامتشان در راه دین هستم.

مداح بیرجندی در خصوص ویژگی های یک نوحه مطلوب اظهار داشت: مداح باید فعالیتش بروز باشد و براساس اشعار مطلوب، پرمغز و دلنشین برای مخاطبان بوده و این ویژگی ها را سرلوحه فعالیتش در آن خصوص قراردهد.
نذری ادامه داد: نوحه شب عاشورا را در چند سال پیش انجام دادم که درخصوص حضرت زینب(س) بود و برایم بسیار دلچسب بوده است.
وی اظهار داشت: مداحی در واقع عشق به اهل بیت(ع) است و یک مداح باید اخلاص، از خود گذشتگی، وقت شناسی و آشنایی به احکام و عقاید دینی داشته باشد.

جوانان در مداحی تقلید کورکورانه نداشته باشند
مداح بیرجندی با اشاره به مشکلات مداحی در عزاداری ها گفت: بیشترین و در واقع اصلی ترین مشکل مداحی تقلید کردن است و جوانان باید از نوارهای مذهبی موجود در بازار استفاده نکرده و تقلید کورکورانه نداشته باشند بلکه باید با دل سوخته مداحی کنند و از مداحی های مذهبی مداحان کشوری استفاده کرده تا نوحه سرایی مطلوبی را در عزاداری ها انجام دهد.
نذری بیان کرد: حضرت سید الشهدا(ع) حرارتی را درقلب های مسلمین ایجاد می کند که هیچ گاه تکراری نمی شود و مردم با این عشق هرساله به عزاداری برای شهدای راه کربلا می پردازند بطوریکه انگار محرم، تاسوعا و عاشورا هرسال اتفاق میفتد و هم چنین روضه سیدالشهدا(ع) نیز کهنگی نداشته و ندارد.

وی افزود: از بین شهدای راه کربلا به حضرت ابوالفضل(ع) ارادت ویژه ای دارم و البته هریک از ائمه(ع) دارای جایگاه برتری خود نیز هستند.
مداح بیرجندی خاطر نشان کرد: جوانان برای یادگیری فعالیت مداحی باید قدرت بیان و صدایی مطلوب داشته و زیر نظر استادان این هنر را فراگرفته و با بهره گیری صحیح دراین حوزه و همچنین استعداد و پشتکار خود می توانند مداحی خوب در جامعه باشند و فعایت مداحی را آن گونه که باید صحیح و جامع انجام دهند.
نذری بیان کرد: نوحه های قبل از انقلاب در زمان خود داری مطالب و اشعاری مذهبی بوده و پس از انقلاب و در واقع در جامعه امروز باید ببینیم جوانان به چه نوع آهنگ ها و اشعار مذهبی گرایش دارندلذا باید جذاب و بروز باشد.

مداح باید از آسیب پذیری جوانان در جامعه جلوگیری کند
وی خاطر نشان کرد: جوانان با گرایش و علاقه پیداکردن به فعالیت مداحی می توانند وارد این حوزه شوند و یک مداح خوب باید به گونه ای مداحی کند تا باعث جذب این قشر به این فعالیت شوندو از آسیب پذیری آن ها در جامعه به نوعی جلوگیری بعمل آید.
مداح بیرجندی یادآورشد: اکنون در هیئت گازاری ،رضوی و صاحب الزمانی فعالیت مداحی را در چند سبک گوناگون انجام می دهم.
مرجع : خاورستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما