تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۱
۰
کد مطلب : ۲۱۸۰۳

دوخت بیرق سیاه عزای حسینی برای حرم سیدالشهداء(ع)

دوخت بیرق سیاه عزای حسینی برای حرم سیدالشهداء(ع)
امام صادق(ع) در زیارتی سیدالشهداء که به «عَطِیّه» آموختند، فرمودند: «شدت همبستگی و پیوند امام حسین(ع) با خدا به نحوی است که شهادتش همچون ریخته شدن خونی از قبیله خدا می‌ماند که جز با انتقام‌گیری و خونخواهی اولیاء خدا، تقاص نخواهد شد». (مجلسی، بحار الانوار، ج۹۸، ص۱۴۸ و ۱۶۸). امام حسین(ع) ثارالله یعنی خون خدا لقب گرفته و خونخواهانش را لثارات می‌نامند. به همین خاطر پرچم سیدالشهداء(ع) که بر فراز گنبد ملکوتی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است به رنگ سرخ است.

وقتی که پرچم حرمت موج می‌خورد// در او هزار قبله نما موج می‌زند

رنگ سرخ رایة الحسین(ع) نشان می‌دهد که منتقم خون ایشان خداوند متعال است و وعده حتمی الهی است که فردی از جانب خداوند از ذریه رسول خدا(ص) برای خونخواهی ایشان ظهور خواهد کرد و خون مطهر حضرت و یاران بوفایشان هرگز پایمال نخواهد شد. این رنگ سرخ همچون نوای بیدارکننده‌ای برای تمامی دلباختگان سیدالشهداء(ع) است تا همواره به یاد آورند که امامشان با چه مظلومیتی در راه احیای دین به شهادت رسید. یاران حضرت باید همانند آن حضرت همیشه آماده جانفشانی در راه خدا باشند.

عطری که از حوالی پرچم رسیده است// ما را به سمت مجلس آقا کشیده است

سرخی پرچم از زمانی که این پرچم را در روز تاسوعا برافراشتند وجود دارد و تا زمانی که معرکه جنگ با یزید و یزیدصفتان ادامه دارد این پرچم نیز سرخ می‌ماند. تنها در آستانه محرم الحرام رنگ سرخ پرچم سیدالشهدا(ع) نیز رنگ ماتم به خود می‌گیرد و به نشانه عزا و سوگواری با پرچمی به رنگ سیاه تعویض می‌شود تا دو ماه بر فراز این بارگاه ملکوتی به اهتزاز درمی‌آید. البته رنگ سرخ همچنان که در فیلم دوخت آن مشخص است، در قالب نام مقدس حضرت بر رنگ سیاه پرچم طراحی و دوخته می‌شود.
مراسم تعویض پرچم حرم مطهر امام حسین(ع) نیز با حضور خیل سوگواران و عاشقان حضرت در کربلای معلی برگزار می‌شود و همه دلباختگان حضرت با ندای «یا حسین» سر می‌دهند تا این پرچم تعویض شود.

پیراهنی که دوخت برای تو مادرت// ته مانده‌اش برای تو پرچم درست شد

دریافت

وقتش شده که مثل حسینیه‌های اشک// دل را به رنگ پرچم ماه عزا کنیم
یک لحظه هم نمی‌شود آقا دخیل دل// از پرچم سیاه عزای تو وا کنیم
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما