تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۲
۰
کد مطلب : ۲۲۳۲۲

پیروی از امام حسین(ع) عاشوراها، اربعین‌ها و کربلاهای مکرری را رقم می زند

پیروی از امام حسین(ع) عاشوراها، اربعین‌ها و کربلاهای مکرری را رقم می زند
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری، نویسنده و مدیرعامل مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی با بیان اینکه پیروی از امام حسین(ع) می‌تواند عاشوراها، اربعین‌ها و کربلاهای مکرری را رقم بزند، گفت: اگر این نگاه به وجود بیاید و تمام بیانات و رفتارهای امام حسین(ع) مورد توجه قرار گیرد، هر انسان مسلمان و آزاده‌ای، حتی غیر مسلمان می‌تواند به امام حسین(ع) اقتدا کند.

وی افزود: با پیروی از آن امام، می‌توان مقابل ظلم، پستی، پلیدی و فساد همیشه ایستادگی کرد، به این معنا که قدم در راهی بگذاریم که پیشوا و مقتدای آن راه امام حسین(ع) است.

بندگی خدا حقیقت زندگی امام حسین(ع) است
این نویسنده کتاب‌های عاشورایی با اشاره به حقیقت واقعه کربلا، اظهار کرد: حقیقت کربلا و عاشورا نه فقط در آن چند روز که واقعه اتفاق افتاد، بلکه در کل زندگی امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) بندگی خداست. این بندگی در جلوه‌ها و جنبه‌های مختلف ظهور و بروزهای متفاوت دارد. از فداکاری تا صبر و ایثار همه جلوه‌های متعدد این حقیقت است و طبیعتاً هر کدام از اینها برای یک بخشی از زندگی ما و عرصه‌ای از عرصه‌های زندگی ما می‌تواند درس باشد.

حجت‌الاسلام زائری در پاسخ به این سؤال که امام حسین(ع) در ظاهر شکست خورد، چگونه با شکست، اسلام زنده شد، عنوان کرد: یکی از درس‌های بزرگ عاشورا همین است که خود امام حسین(ع) فرمودند: «إِنِّیْ لا أَرَیَ الْمَوْتَ إِلَّا سَعَادَةً وَالحَیاةَ مَعَ الظّالِمِینَ إِلّا بَرَما»، نگاه عمیق‌تر به هستی و نگاه عمیق‌تر به زندگی انسان در واقع معنایش این است که از نگاه ظاهری عبور کنیم. در نگاه ظاهری امام حسین(ع) شکست خورده، فرزندانش به اسیری رفته‌اند و خودش و یارانش به شهادت رسیدند؛ اما حقیقت این است که نور هدایت امام حسین(ع) و نور نجات‌بخشی به همان مظلومیت و شکست ظاهری است چون عزت حقیقی را دارند.

وی با بیان اینکه انسان‌ها در همه تاریخ نسبت به حقیقت وفادار هستند، اظهار کرد: به همین دلیل است که بعد از قرن‌ها گاندی، رهبر استقلال هند می‌گوید من به امام حسین(ع) اقتدا کردم. همینطور نویسندگان، اندیشمندان و نخبگان بسیاری امروز می‌بینید که نسبت به مقام سیدالشهدا(ع) ادای احترام می‌کنند.

بی‌بنیادی ظلم و ستم، سنت الهی است
مدیرعامل مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی عنوان کرد: در حقیقت آن چیزی که خداوند خواسته باقی بماند و در مقابل همه توطئه‌ها و تهدیدها روزبه‌روز درخشش بیشتری داشته باشد، در واقع حقانیت امام حسین(ع) و یارانشان است. بنی امیه فکر می‌کردند با شهادت امام حسین(ع) در واقع هر گونه مقاومت و ایستادگی را سرکوب کرده‌اند؛ لیکن بعد از آن، بنیان ستم نتوانست پایدار بماند و این سنت الهی است که ستم و ظلم در نهایت ماندگار نیست.

وی با اشاره به انحرافات در آیین‌های عزاداری گفت: در مورد انحرافات با دو حوزه مواجه هستیم؛ یک حوزه که وظیفه عمومی است. همه نخبگان، علما و اندیشمندان وظیفه روشنگری دارند همانطور که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: « إذا ظهرت البدع فی أمتی، فلیُظهر العالم علمه»، به این معنا هیچ نهاد و شخصیت حقیقی و حقوقی خاصی مسئولیت انحصاری ندارد. همه کسانی که آگاه هستند، همه مؤمنین و دانشمندان، عالمان، فرهیختگان و فرزانگان وظیفه دارند در مقابل انحرافات، بدعت‌ها، کژی‎ها و ناراستی ها ایستادگی و روشنگری کنند و مردم را آگاه کنند؛ اما به یک معنای دیگر نهادهای خاصی مثل حوزه‌های علمیه و دستگاه‌هایی مثل سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و امثال اینها طبیعتاً مسئولیت جدی‌تری دارند که از طریق رسانه ملی، نهادهای فرهنگی و دستگاه‌های فرهنگی در واقع روشنی، آگاهی و بیداری بیشتری ایجاد کنند و در مقابل انحرافات بایستند.

حجت‌الاسلام زائری با بیان اینکه در ایام دهه محرم و اربعین، یک موتور محرکه‌ای از عاطفه، احساس، هیجان و شور وجود دارد، گفت: این شور و هیجان می‌تواند جریانی از بصیرت، فهم و آگاهی در حوزه معارف دین ایجاد کند و در واقع این جریان می‌تواند مردم را آگاه کند. علاوه بر آن در طول سال و در مناسبت‌های مختلف دیگر این جریان می‌تواند ادامه پیدا کند، در واقع این ایام خاص یک فرصت استثنائی است که شاید در طول سال پیش نیاید. اعتقاد و باور مردم، دلبستگی عمومی مردم، تعلق خاطر عاطفی مردم و حضورشان در مجالس امام حسین(ع) یک فرصت استثنائی و طلایی است که هیچ وقت دیگر و هیچ جای دیگر به‌وجود نمی‌آید.

وی اظهار کرد: در روایات ما و در دستورات اهل بیت(ع) تأکید شده که بیشترین تمرکز بر ایام عاشورا، محرم و اربعین باشد. عزاداری به معنای یک آیین و یک مناسک سنتی منحصر به این ایام است. در روزهای دیگر سال هم مناسبت‌های شاد داریم که باید ایام شادی و فرح باشد و هم مناسبت‌های عادی که لزوماً به معنای عزاداری و غم نیست؛ اما برای آگاهی، بصیرت، تعلیم، تعلم و معرفت‌افزایی می‌توانیم فرصت‌ها را ایجاد کنیم. تقویت مجالس، تقویت حضور مردم در حسینیه‌ها و هیئت‌ها، تقویت ارتباط دینی مردم برای حفظ این ارتباط فرصت ایجاد می‌کند و لزوماً معنایش به معنای غم، غصه، اندوه، ماتم و مصیبت نیست.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما