تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۰
۰
کد مطلب : ۲۲۳۴۵

سوگواره هفت شب، هفت تعزيه در دامغان اجرا می‌شود

سوگواره هفت شب، هفت تعزيه  در دامغان اجرا می‌شود
محمد طالبی رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دامغان اظهار داشت: هفت گروه برتر تعزیه در شهرستان دامغان هفت مجلس تعزیه را از اربعین حسینی تا ۲۸ صفر در محل تالار منوچهری دامغانی اجرا می كنند.

وی تصریح كرد: برای پنجمین سال متوالی و به دنبال استقبال مردم علاقمند به هنرهای آئینی به ویژه تعزیه خوانی سوگواره هفت شب، هفت تعزیه با مشاركت گروه های شبیه خوانی این شهرستان و به مناسبت ایام اربعین حسینی و ماه صفر برگزار می شود.

وی اضافه كرد: طی سال های اخیر سوگواره ها و مجموعه مجالس شبیه خوانی با حضور گروه های مختلف شهری و روستایی شهرستان دامغان و حداقل در دو نوبت در ایام محرم و صفر برپا شده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دامغان افزود: تعزیه سیدالشهدا در روستاهای رومنان، شوكت آباد و كوشكو، روستای قاسم آباد، مخلصین معصومین (ع)، عالمی ها، برادران مربی، انصار الحسین (ع) و شهیدان اكبرپور روستای عباس آباد برگزار می شود كه در سوگواره هفت شب، هفت تعزیه در محل تالار منوچهری دامغانی به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

طالبی، تعزیه حضرت عباس، عشاق وهب، شهادت حر، حضرت شاهچراغ، دوطفلان مسلم(ع) و شهادت امام رضا (ع) را از جمله تعزیه هایی بیان كرد كه در این سوگواره اجرا می شود.

وی افزود: علاوه بر برگزاری این سوگواره از ۱۵ آذر به مدت چهار شب نیز مجلس تعزیه خوانی ویژه خواهران از سوی گروه هنری ریحانه به سرپرستی و كارگردانی زهرا حدادیان با عنوان منزل خورشید در محل تالار منوچهری دامغانی برگزار شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دامغان با اشاره به استقبال شایان توجه بانوان از این برنامه معنوی اظهار داشت: گروه ریحانه وابسته به بسیج هنرمندان شهرستان است كه برای نخستین بار اجرای شبیه خوانی هنری ویژه خواهران را روی صحنه برده است.

طالبی در خاتمه با تاكید بر نقش برگزاری مجالس مذهبی و معنوی بالاخص هنر متعالی و سنتی شبیه خوانی در تبیین و ترویج گفتمان الهی عاشورا و فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه گفت: رعایت شان و جایگاه اهل بیت (ع)، توجه و عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص سوگواره ها و هنرهای آئینی، جلوگیری از ورود تحریفات و خرافه به این مجالس و اصلاح نسخه های تعزیه بر اساس اسناد تاریخی و مقاتل معتبر از مواری بوده كه در اجرای سوگواره ها شبیه خوانی همواره مورد توجه این اداره قرار دارد.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما