تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۲۴۰۳

«آخرین غزل» از مجموعه شعر انتظار منتشر شد

«آخرین غزل» از مجموعه شعر انتظار منتشر شد
به گزارش روابط عمومی انتشارات فصل پنجم، «آخرین غزل» گزیده شعری است در قالب غزل و در موضوع مهدویت با زیر عنوان «مجموعه شعر حضور و انتظار» که به کوشش رحیم زریان، شاعران پیشکسوت شعر معاصر جمع آوری شده است.

اسم کتاب به خوبی گویای موضوع آن نیز هست. ‌«آخرین غزل» اشاره‌ای است به آخرین موعود و آخرین امام شیعیان و این با مهدوی بودن غزل‌های کتاب ارتباط مستقیم دارد.

این کتاب دارای دو مقدمه از دکتر محمد رضا سنگری و زکریا اخلاقی است که در آنها به نکات خوبی در حوزه شعر مهدوی (عج) و شعر انتظار اشاره شده است.

در میان ژانرهای مذهبی در شعر شاید بیشترین تحول در زمینه شعر مهدویت و انتظار رخ داده تا عرصه‌های دیگر با نگاهی کلی به تاریخچه این نوع از شعر آیینی می‌توان به سیر تحولی و تکاملی پی‌برد و برای دریافت بهتر این موضوع می‌توان به شعرهای عاشورایی از سده‌های اخیر تا کنون مراجعه کرد که جز نوآوری‌هایی جزئی در فرم و معدود در محتوا، تحول چندان و چشم‌گیری نداشته است ولی در شعر مهدوی (عج) و به خصوص پس از حضور جدی شاعران جوان معاصر در این وادی شاهد تغییرات اساسی هم در فرم و هم معنا هستیم.

حضور شاعر و عواطف و احساست او در شعر انتظار امروزه ملموس‌تر و محسوس‌تر شده و این وضعیت باعث نزدیک‌تر شدن شعر به زبان مردم و برقراری ارتباطی بهتری و عینی‌تر بین شعر و مخاطب شعر شده است.

در یک نگاه کلی شعر مهدوی در گذشته بیشتر به مدح اختصاص داشته و کمتر به فضای قبل از ظهور و یا مختصات انتظار و سختی‌های آن پرداخته شده ولی در شعر مهدوی امروز، شاعر تمام قد از لحاظ احساس و تفکر در شعر حضور جدی دارد و مطالباتی مثل؛ عدالت خواهی، اعتراض به وضع موجود، ابراز دلتنگی و درخواست ظهور از موعود از زبان شاعر مطرح می‌شود.

این گونه از نوآوری‌هایی که در فرم، محتوا و نوع لحن در شعر مهدوی امروز رخ داده و نمونه‌هایی از آن ارائه شد باعث تمایز شعری این ژانر نسبت به شعرهایی شده که در سده‌های پیش و یا حتی در نیم قرن اخیر سروده شده.

بارزترین وجه تمایز شعر مهدوی امروز و شهر مهدویِ قبل از تحول‌هایی که گفته شد، نمود روشن‌تر و قدرتمندتر شیون عدالت خواهانه و رساتر شنیده شدن اعتراض‌ها به وضعیت قبل از انتظار است که می‌تواند بین این نوع از شعر و مخاطب ارتباط مستحکم‌تر و کاربردی تری برقرار کند.
مرجع : خبرگزاری کتاب ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما