تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۶
۰
کد مطلب : ۲۲۶۲۳

مداحی اهل بیت در حقیقت ستایشگری نیکی، معنویت و جهاد است

مداحی اهل بیت در حقیقت ستایشگری نیکی، معنویت و جهاد است
حجت الاسلام محمد علی الیاسی، رییس اداره تبلیغات اسلامی نکا جمعه در حاشیه برگزاری انتخابات کانون مداحان این شهرستان گفت: شناساندن شخصیت و سیره متعالی اهل بیت(ع) مهم ترین رسالت مداحان و شعرای آیینی است که باید در کنار برنامه های شناختی از مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این که مداحی و ستایشگری خاندان پیامبر اکرم(ص) هنر عظیمی است، خاطرنشان کرد: مداحان نقش تأثیرگذاری در ترویج فرهنگ و معارف ناب ائمه معصومین(ع) را بر عهده دارند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی نکا با اشاره به این که مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) می‌توانند با انتخاب اشعار معرفتی بسیاری از دغدغه‌های علما و به‌ویژه مقام معظم رهبری را در مقابله با تهاجم فرهنگی و توطئه‌های دشمنان علیه اسلام و مذهب تشیع برطرف کنند، افزود: نقش مداح نقش ایمان آفرین، فرهنگ‌ساز و مستحکم کننده‌ی پیوند قلبی بین پیروان و آن محبوبان است.

حجت الاسلام الیاسی ادامه داد: تأکید اصلی مداح، مرثیه‌سرا و نوحه سرا اثر گذاری بر نگرش عاطفی مخاطبان است اما درج گزاره‌های معرفتی و تعالیم عمیق عملی اهل بیت(ع) و آموزه‌های انقلابی در مدح و مرثیه و نوحه آن را به کمال مطلوب می‌رساند.

وی با بیان این که مداحی و ستایشگری ائمه معصومین(ع) در حقیقت ستایشگری نیکی، معنویت و جهاد است، بیان داشت: حقایق اهل بیت(ع) باید برای مردم بیان شود و گفتن، بیان کردن، روشن کردن و حقایق را در معرض بینایی و دانایی انسان‌ها قرار دادن از وظایف مهم مداحان در عصر حاضر است.

رییس اداره تبلیغات اسلامی نکا افزود: مقام والای ائمه اطهار(ع) در خور آن است که زبان‌ های فصیح‌ترین و بلیغ‌ترین گویندگان، شعرا و سرایندگان آن اندیشه‌ها را در قالب کلمات بیاورند و سرشارترین ذوق‌ها و جوشان‌ترین طبع‌های فیاض و سیال هنرمندان و شاعران آنها را به صورت شعر و سخن منظوم با بهترین گویش‌ها و حنجره‌ها بیان کنند.

حجت الاسلام الیاسی با بیان این که اشعاری که برای مداحی از سوی مداحان انتخاب می‌شود باید از سطح خوب و اثر گذار برخوردار باشد، افزود: شعر باید هم هنرمندانه سروده شده باشد و هم معانی و مفاهیم خوبی داشته باشد و الفاظ خوب و کلمات مناسب در آن به کار رفته باشد.

وی با بیان این که شعری که از سوی مداحان بیان می‌شود، باید آموزنده باشد و برای مستمع مفید و سودمند باشد و معرفت دینی مخاطب نسبت به ائمه معصومین(ع) بیشر شود، خاطرنشان کرد: شعر، باید علاوه بر شور، شعور هم ایجاد کند و مداحان با انتخاب اشعار قوی و خواندن آن در محافل و مراسم های مذهبی در تفهیم مفاهیم و معارف اسلامی و ترویج فرهنگ معصومین(ع) و یا ایجاد بینش سیاسی و یا هر آنچه امروز جامعه اسلامی به آن نیاز دارد، نقش مؤثری دارند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی نکا با تأکید بر این که مداحان باید اشعاری را انتخاب کنند که مفاهیم بلند اسلامی در آن متبلور باشد، ادامه داد: مداحان باید به بیان الگوهای عملی زندگی ائمه اطهار(ع) بپردازند و آن را در قالب اشعار زیبا و آموزنده به مردم ارایه بدهند تا بدین طریق در اذهان و اعماق دل مخاطبین نفوذ کند.

حجت الاسلام الیاسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری سومین انتخابات کانون مداحان در نکا همزمان با سراسر کشور گفت: جذب و آموزش نیروهای مستعد، سازماندهی و صدورکارت شناسایی، ارتقاء معرفتی و علمی مداحان از طریق آموزش های تخصصی، تغذیه فکری مناسب به مداحان، نظارت بر نحوه عملکرد و ویژگی های فنی وشأنی مداحان، از مهم ترین مأموریت های کانون مداحان است.

این مسؤول فرهنگی و دینی ادامه داد: یکی از راه های تقویت مبانی دینی، ورود به موقع مداحان و شعرای آیینی در عرصه های مختلف و شناساندن زندگی اهل بیتی و سبک زندگی اسلامی به جامعه است که امیدواریم بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی نکا با بیان این که ۲۱۱ مداح و شاعرآیینی در این اداره دارای پرونده هستند، ادامه داد: در سومین دوره انتخابات کانون مداحان و شعرای آیینی امروز، ۱۵۲نفر یعنی ۷۱درصد افراد شرکت کردند.

وی افزود: ۲۱ کاندیدا برای انتخابات کانون مداحان و شاعران آیینی نکا حضور داشتند که از این تعداد ۱۳ نامزد از آقایان و هشت نفر از بانوان مداح و شعرای آیینی بودند.

حجت الاسلام الیاسی، هدف از برگزاری انتخابات کانون مداحان را ترویج فرهنگ اهل بیت عنوان کرد و گفت: مداحان در ترویج فرهنگ و سیره اهل بیت(ع) نقش مؤثری دارند و تلاش می کنیم برای بهره برداری متمرکز از توانایی های بالقوه و پشتیبانی آنها در رفع مشکلات موجود، بستر سازی کنیم.

وی گفت: ‌دراین دوره انتخابات کانون مداحان نکا، محمدعلی صفرپور، محمد برزگرنژاد، ام لیلا بهمنی، محسن سلطانی، سیده خدیجه عزیزی بعنوان اعضای اصلی و علی عظیمی و مقداد قلی پور زرندینی بعنوان اعضای علی البدل توسط اعضا انتخاب شدند.
مرجع : رسا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما