تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۰
۰
کد مطلب : ۲۲۶۸۹

آخرین توصیه‌های قاضی‌عسکر به زائران عمره

آخرین توصیه‌های قاضی‌عسکر به زائران عمره
همایش قبل از سفر عمره دانشگاهیان ویژه متأهلین دوشنبه، ۱۵ دی‌ماه، با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دانشگاه تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر در این نشست با تأکید بر اینکه شرافت انسانی اقتضا می‌کند که انسان به زندگی نگاه متعالی داشته باشد و درکش را از زندگی بالا ببرد، گفت: با چنین نگاهی است که می‌توان بهره‌ کافی را از زندگی برد. در سفر عمره می‌توان خیر دنیا و آخرت را یافت و انتخاب صحیح و درستی در این سفر داشته مسیر درست زندگی را انتخاب کرد.

وی به دانشجویان حاضر در مراسم توصیه کرد کتاب‌هایی را که بعثه توسط ستاد عمره دانشگاهیان در اختیار آنها قرار می‌دهد و کتاب‌هایی را که در سایت بعثه قرار داده شده است، مطالعه کنند و افزود: در این کتاب‌ها به اسرار حج اشاره شده است. تمرینی در این سفر به شما داده می‌شد که طی آن در میقات محرم می‌شوید، سلسله کارهایی بر شما حرام می‌شود، عبودیت حق را تمرین می‌کنید و بعد حول محور کعبه طواف می‌کنید و خدامحوری را انتخاب کرده و بعد پشت مقام ابراهیم نماز می‌گزارید و عملاً راه و رسم ابراهیم(ع) را برای زندگی خود انتخاب می‌کنید.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر با تأکید بر اینکه انسان می‌تواند زندگی ابدی را فدای چند روز زندگی دنیایی نکند، گفت: این انتخاب در این سفر قابل دست‌یابی است؛ لذا در روایت آمده است کسانی که دنیا و آخرت را می‌خواهند به سوی خانه خدا حرکت کنند.

نورانیت، برکت عمره است
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برکت دیگر عمره را نورانیت عنوان کرد و گفت: گناه زنگاری بر قلب انسان می‌نشاند که قلب دیگر حقایق را درک نمی‌کند و قصاوت می‌گیرد. اما قلبی که نورانی شد مانند قلب رئوف امیرالمؤمنین می‌شود که حاضر نیست خود سیر بخوابد و گرسنه‌ای وجود داشته باشد. این سفر انسان را نورانی می‌کند اما نورانیت وجود را کسی می‌فهمد که خود نورانی شده باشد.

وی متذکر شد: تا وقتی زائری که از عمره برگشته است آلوده نگاه نشده باشد، انسان‌های صاحب معرفت می‌تواند نورانیت عمره را در چهره وی ببینند و این دست‌آورد سفر شما است.

شما را ضیوف‌الرحمان می‌نامند
حجت‌الاسلام قاضی عسکر در ادامه سخنانش به میهمان خدا بودن زائران عمره اشاره کرد و گفت: خداوندی که آن همه صفات عظیم دارد، در عمره از شما پذیرایی می‌کند و میزبان شما شده است. لذا به شما گفته می‌شود ضیوف‌الرحمان و به اندازه‌ای خدا شما را دوست دارد که معمولاً وقتی فردی وارد خانه کسی می‌شود، به او گفته می‌شود مهمان اما حاجیان وقتی از خانه خود حرکت می‌کنند وارد ضیافت الله می‌شوند تا وقتی که به خانه خود بازگردند و هر قدمی که بر می‌دارند گناهانشان مانند برگ‌های درختان پاییزی فرومی‌ریزد و از سوی دیگر خدا به آنها ثواب و برکت می‌دهد.

وی از دیگر برکات این سفر را رفتن به مدینه، آشنا شدن با پیامبر(ص)، یافتن سیره ایشان، به دنبال پیامبر(ص) به عنوان یک الگو حرکت کردن، آشنا شدن با ائمه بقیع(ع)، آشنا شدن با تاریخ اسلام و آشنایی با حضرت زهرا(ص) و بزرگان صدر اسلام عنوان کرد.

بودن در شهری با ۶ معصوم و ۱۰ هزار صحابه
قاضی‌عسکر در ادامه تصریح کرد: شما در شهری قرار می‌گیرید که شش معصوم ما آنجا هستند، وجود مقدس پیامبر(ص)، فاطمه زهرا(س)، امام حسن مجتبی(ع)، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع) به غیر از این معصومین اصحاب، زنان، دختران، ابراهیم فرزند پسر حضرت رسول و بیش از ۱۰ هزار نفر از صحابه و یاران پیامبر در قبرستان بقیع دفن هستند. همه اینها ظرفیت بزرگی است. اما برای آشنا شدن با این همه فضیلت فرصت بسیار کوتاه است و باید از قبل زمینه را فراهم کنید.

وی به زائران توصیه کرد به آداب سفر عمره توجه کنند چرا که از همین آداب سفر مباحث بسیار ازشمندی را می‌توانند درک کنند و اظهار کرد: کسی که می‌خواهد به سفر برود باید مالش را حلال کند، حلالیت‌طلبی کند، در زندگیش ریا نباشد و ده‌ها نکته مهم در این آداب است و شما نیاز دارید که از هم اکنون کار خود را آغاز کنید.

توصیفی بی‌نظیر از جایی که شما خواهید رفت
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ضمن توصیه زائران به اقامه نماز شب، گفت: برخی عادت ندارند و ممکن است صبح‌ها تا نزدیک طلوع بخوابند اما در این سفر حیف است که این همه زحمت بکشید به مدینه بروید و در آنجا اینگونه استراحت کنید، در حالی که اگر یک ساعت قبل از اذان صبح بیدار شوید و به مسجد‌النبی بروید احساس می‌کنید که جایی که قدم می‌زنید زمانی حضرت رسول(ص)، حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س) و حسنین (ع) قدم زده‌اند و دارید جا پای جاپای آنها می‌گذارید و بعد وارد روضه پیغمبر می‌شوید و خانه پیامبر(ص)، خانه حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س)، محراب پیامبر(ص) و ... را می‌بینید. مکان‌هایی که محل رفت و آمد جبرئیل و فرشتگان خداست و جایی که پیامبر(ص) نماز شب می‌خواندند و شما در قنوت نماز شبتان به رسول‌الله همنوا می‌شود: «الهی العفو»

وی توصیه کرد: از هم اکنون خود را به خواندن نماز شب عادت بدهید و فرصت‌ها را دریابید. گرچه به دلیل شرایط عربستان شرایط بهره‌مندی را آنگونه که ما می‌خواهیم از ما می‌گیرند اما هر کسی بر اساس آن چیزی که خودش دنبال می‌کند می‌تواند به این حقیقت‌ها دست پیدا کند.

اسرار اعمال عمره/ لباس گناهمان را درمی‌آوریم و لباس طاعت می‌پوشیم
قاضی‌عسکر در ادامه در خصوص اسرار اعمال عمره گفت: ما لباسمان را عوض می‌کنیم چون در لباس جدیدمان گناه نکرده‌ایم. به ما گفته می‌شود که وقتی لباس دوخته خود را درمی‌آورید این نیت را بکنید که لباس گناهتان را از تن خارج می‌کنید و وقتی لباس احرام می‌پوشید نیتتان این باشد که لباس اطاعت و پیروی از خدا را به تن می‌کنید و بعد وارد خانه‌ای می‌شوید که یک چهاردیواری ساده است و حجرالاسود به عنوان نشانی برای پیوند با خداست و بعد هم طواف بر گرد کعبه به عنوان اینکه ما محور زندگیمان را خدا قرار داده‌ایم و بقیه اعمال؛ یعنی اگر با نگاه آسمانی به این سفر نگاه کند، متحول می‌شود.

وی در ادامه سخنانش به بیان ویژگی‌های اخلاقی و عبادی ائمه بقیع(ع) پرداخت و افزود: چهار امام در مقابل چشمان شما قرار دارند. شما خطاب به ائمه (ع) چه می‌گویید؟ می‌گویید آمده‌ایم اینجا برای زیارت شما، شما را می‌شناسیم، آمده‌ایم بگوییم کاملاً مطیع شما هستیم، با دوستان شما در صلح و با دشمنان شما دشمن هستیم و ... .(فرازهای زیارت جامعه کبیره).

با خدا معامله کنید / دعای مکارم‌الاخلاق را بخوانید
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تأکید کرد: شما می‌توانید به این دست‌آوردها دست بیابید و طوری برنامه‌ریزی کنید که همه این دست‌آوردها را از خدا بگیرید و با خدا عهد ببندید که تمام وجودتان را در اختیار خدا بگذارید و با خدا معامله کنید. حتماً در آنجا دعای مکارم‌الاخلاق را بخوانید.

وی در ادامه به بیان آسیب‌های سفر عمره پرداخت و گفت: این سفر آسیب‌های زیادی هم دارد؛ قرآن هم می‌فرماید که شیطان سوگند یاد کرده است که بر سر راه انسان‌ها بنشیند و آنها را منحرف کند. یکی از آسیب‌ها هدردادن فرصت‌ها است که مراقب باشید به این آسیب گرفتار نشوید. آسیب دیگر این است که انسان گرفتار مسائل حاشیه‌ای نشود. وهابیت می‌خواهد ما را گرفتار مسائل حاشیه‌ای کند و فرصت‌ها را از ما بگیرد.

قاضی‌عسکر افزود: وهابیت به دنبال بحث منطقی نیست و هر کس که وارد بحث می‌شود را دستگیر می‌کنند. مراقب باشید وهابیت اعصاب شما را بر هم نریزد. سال گذشته یک دانشجوی عزیز در بقیع اعصابش را به هم ریختند و موجب شدند با اینها درگیر شود و سپس وی را دستگیر کرده و او را به سه سال زندان محکوم کردند؛ اکنون چند ماه است که به دنبال آزاد کردن این دانشجو هستیم و البته قول داده‌اند که طی چند روز آینده آزاد شود.

وی در پایان سخنانش گفت: ما پرچمدار وحدت هستیم و نظام ما دنبال وحدت اسلامی است. برخی فکر می‌کنند در آنجا با یک فرد اهل سنت بحث می‌کنند و وی شیعه می‌شود؛ کی ما به دنبال این حرف‌ها بوده‌ایم! ما اهل منطق و استدلال هستیم. اهل سنت هم برادران ما هستند و ما بر سر مسائل علمی با هم صحبت می‌کنیم. بنای ما این نیست که با آنها درگیر شویم بلکه بنا یک زندگی مسالمت آمیز اسلامی را آنجا است.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما