کد مطلب : ۲۳۰۲۶
پاسخ حضرت آیت الله وحید خراسانی به پرسشی درباره علت توسل جستن به ائمه ی معصومین
متن پرسش مطرح شده و پاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:
آیا توسّل به اهل بیت و حاجت خواستن از ایشان با اینکه همهی امور در دست خداست منافات ندارد؟ پس چرا مردم از ائمه، حاجت میخواهند؟
مسألهی توسل یکی از مباحث بسیار عمیق در فرهنگ اسلام است و توضیح آن نیاز به بحث فراوانی دارد، ولی مختصراً به نکاتی اشاره مینمائیم اگر شیعه به ائمه، متوسل میشوند و از ایشان چیزی طلب مینمایند، از این جهت است که ائمه، حجّت خدا بوده و وسیله و واسطه بین خلق و خدای تعالی میباشند و هر عطایی که از ایشان برسد به اذن خدای تعالی و فضل اوست خدای تعالی در سورهی مائده آیهی ۳۵ میفرماید «وابتغوا الیه الوسیلة» برای تقرب به خدا وسیلهای بجویید.
و از ما خواسته است که در مقام در خواست از او وسیله و واسطهای قرار دهیم و بهترین واسطه و وسیله همان کسانی هستند که خدای تعالی ایشان را حجت قرار داده و در بالاترین درجات قرب قرار داشته و مقرب ترین و نزدیک ترین مخلوقات به خدای تعالی میباشند، لذا در دعای توسل اهل بیت: را شفیع خود در درگاه خدا قرار داده و به واسطهی ایشان به خدای تعالی رو مینمائیم.
آنچه از آیات قرآن کریم استفاده میشود این است که انبیاء بزرگ الهی، نیز به اذن خدای تعالی به روا نمودن حاجات مردم اقدام نموده و به اذن خدای تعالی اموری را که از عهدهی انسانها خارج است انجام میدادند، و این مطلب نه تنها شرک نیست بلکه عین توحید است، چرا که تمام این افعال به اذن الهی و دستور او صورت میگیرد.
لذا در قرآن کریم سورهی آل عمران آیهی ۴۹ آمده است که حضرت عیسی فرمودند «انی اخلق لکم من الطین کهیئة الطیر فانفخ فیه فیکون طیرا باذن الله و ابرئ الاکمه و الابرص و احی الموتی باذن الله. آیا میتوان حضرت عیسی علیه السلام را به شرک متهم نمود؟ از آنجا که به نصّ قرآن حضرت عیسی علیه السلام مردگان را به اذن خدای تعالی زنده مینماید و این مطلب شرک نمیباشد انجام این امور از اوصیاء پیامبران، و اولیاء الهی نیز شرک نبوده و عین توحید میباشد.
آیا توسّل به اهل بیت و حاجت خواستن از ایشان با اینکه همهی امور در دست خداست منافات ندارد؟ پس چرا مردم از ائمه، حاجت میخواهند؟
مسألهی توسل یکی از مباحث بسیار عمیق در فرهنگ اسلام است و توضیح آن نیاز به بحث فراوانی دارد، ولی مختصراً به نکاتی اشاره مینمائیم اگر شیعه به ائمه، متوسل میشوند و از ایشان چیزی طلب مینمایند، از این جهت است که ائمه، حجّت خدا بوده و وسیله و واسطه بین خلق و خدای تعالی میباشند و هر عطایی که از ایشان برسد به اذن خدای تعالی و فضل اوست خدای تعالی در سورهی مائده آیهی ۳۵ میفرماید «وابتغوا الیه الوسیلة» برای تقرب به خدا وسیلهای بجویید.
و از ما خواسته است که در مقام در خواست از او وسیله و واسطهای قرار دهیم و بهترین واسطه و وسیله همان کسانی هستند که خدای تعالی ایشان را حجت قرار داده و در بالاترین درجات قرب قرار داشته و مقرب ترین و نزدیک ترین مخلوقات به خدای تعالی میباشند، لذا در دعای توسل اهل بیت: را شفیع خود در درگاه خدا قرار داده و به واسطهی ایشان به خدای تعالی رو مینمائیم.
آنچه از آیات قرآن کریم استفاده میشود این است که انبیاء بزرگ الهی، نیز به اذن خدای تعالی به روا نمودن حاجات مردم اقدام نموده و به اذن خدای تعالی اموری را که از عهدهی انسانها خارج است انجام میدادند، و این مطلب نه تنها شرک نیست بلکه عین توحید است، چرا که تمام این افعال به اذن الهی و دستور او صورت میگیرد.
لذا در قرآن کریم سورهی آل عمران آیهی ۴۹ آمده است که حضرت عیسی فرمودند «انی اخلق لکم من الطین کهیئة الطیر فانفخ فیه فیکون طیرا باذن الله و ابرئ الاکمه و الابرص و احی الموتی باذن الله. آیا میتوان حضرت عیسی علیه السلام را به شرک متهم نمود؟ از آنجا که به نصّ قرآن حضرت عیسی علیه السلام مردگان را به اذن خدای تعالی زنده مینماید و این مطلب شرک نمیباشد انجام این امور از اوصیاء پیامبران، و اولیاء الهی نیز شرک نبوده و عین توحید میباشد.
مرجع : شفقنا