تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۵
۰
کد مطلب : ۲۳۰۴۹

مراسم نکوداشت خدمات قرآنی آیت‌الله العظمی جوادی آملی برگزار شد

مراسم نکوداشت خدمات قرآنی آیت‌الله العظمی جوادی آملی برگزار شد
حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی شامگاه چهارشنبه در اختتامیه بیستمین جشنواره قرآن و حدیث جامعه المصطفی العالمیه و نکوداشت خدمات قرآنی آیت‌الله العظمی جوادی آملی اظهار کرد: جامعه المصطفی پنجره‌ای در درون حوزه‌های علمیه به جهان خارج است و وظیفه ما کارگزاران و فعالان این مرکز این است که پنجره‌ای به عالم بگشاییم و ذخایر بلند و تراث عظیم حوزه‌های علمیه را به جهان معاصر عرضه بکنیم.

وی با اشاره به فعالیت المصطفی در بیش از ۱۰۰ کشور جهان گفت: هم اکنون بیش از ۳۰ هزار نفر در این مرکز مشغول تحصیل هستند و این گستره بزرگ علمی و معرفتی برای اولین بار در تاریخ حوزه‌های علمیه اتفاق می‌افتد که از برکت امام راحل، انقلاب اسلامی و شهیدان سرافراز ماست.

امام جمعه جدید قم درباره جشنواره قرآن و حدیث المصطفی تصریح کرد: این حرکت قرآنی در پرتو اندیشه‌های حضرت امام راحل و راهنمایی‌های مقام معظم رهبری و مراجع عظام و با اتکاء به سرمایه‌های انقلاب اسلامی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه المصطفی بر وحدت اسلامی و آموزه‌های قرآن و نشر معارف بلند قرآن تاکید می‌کند، گفت: این مرکز برافراشتن پرچم قرآن را برای وحدت امت اسلام وظیفه خود می‌داند و هزاران دانش اندوخته المصطفی مبشر این پیام آزادی‌بخش و رهایی بخش هستند.

حجت‌الاسلام اعرافی برگزاری بیستمین جشنواره قرآن و حدیث المصطفی را نشان دهنده اهتمام والای این مرکز به قرآن و عترت دانست که بیش از ۱۳ هزار نفر در این جشنواره شرکت کردند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به معرفی الگوهای قرآنی در این جشنواره اظهار کرد: امسال آیت الله العظمی جوادی آملی به عنوان الگوی قرآنی معرفی شدند.

وی با تشریح امتناع آیت‌الله جوادی آملی از پذیرفتن لوح تقدیر این جشنواره گفت: ایشان با توجه به درجه بالای علمی و اخلاقی و عرفانی که دارند نیاز به تجلیل ندارند بلکه تجلیل از اندیشه والای این مرجع تقلید و شخصیت پاک و تاریخی ایشان، نیاز ما و طلاب و اساتید ماست.

چهره‌ای ناب در اندیشه فلسفی و کلامی

حجت‌الاسلام اعرافی با بیان اینکه شناسایی چهره‌های بزرگ علمی و حوزوی وظیفه ماست، به تشریح بخشی از ابعاد شخصیتی آیت‌الله جوادی آملی پرداخت و اظهار کرد: دنیای وسیع امروز نیازمند این الگوها و چهره‌های ناب است؛ الگوهایی که از متن حوزه‌های علمیه برخاسته‌اند و در دامن حوزه‌ها رشد یافته‌اند و انقلاب اسلامی این چهره‌ها را جهانی کرده است.

وی گفت: آیت‌الله جوادی آملی در اندیشه فلسفی و کلامی از چهره‌های ناب هستند و میراث تاریخی حوزه‌های علمیه در این استاد فرزانه جمع شده است.

امام جمعه قم احاطه چندضلعی آیت‌الله جوادی آملی به نحله‌های مختلف و نیز متون فلسفه‌ها را زبانزد دانست و تاکید کرد: ایشان با همت بلند خود از حرکت در روزگار خود و شناخت اندیشه‌های معاصر و تولیدات فکری و معرفتی و فلسفی باز نماندند.

به گفته وی، آیت‌الله جوادی آملی با نگاهی به عصر و زمانه و با پرتو افکندن بر زوایای گوناگون اندیشه‌های نوین روزگار ما به نوآوری‌های بزرگی پرداختند.

وی توجه بسیار مهم در حوزه مسائل معرفت شناسی جدید و فلسفه‌های مضاف را از نشانه‌های زمان شناسی و اندیشه ورزی و ابتکار و خلاقیت آیت‌الله جوادی آملی دانست و اضافه کرد: بازسازی اندیشه‌های حکمی گذشته ما برای پاسخ به پرسش‌های جدید معرفتی در آثار ایشان موج می‌زند.

حجت‌الاسلام اعرافی تاکید کرد: امت اسلام در روزگار ما نیاز به اندیشه استوار عقلی و حکمی مبتنی بر وحی دارد و حوزه‌های ما افتخار دارد که تولیدات عقلی عمیق مبنای حرکت آنها بوده است.

وی گفت: ما این چهره را نه برای تجلیل محض عرضه می‌کنیم بلکه برای این است که این راه را به جهان نشان دهیم.

روش اجتهادی ایشان زبانزد است

رئیس جامعه المصطفی العالمیه، اندیشه بلند قرآنی و تفسیری آیت‌الله جوادی آملی را از دیگر ابعاد شخصیتی این مرجع تقلید ذکر کرد و گفت: این اطمینان را باید به همه کسانی که دغدغه مباحث فلسفی دارند باید داد که عقلی که در حوزه رشد کرده و فلسفه‌ای که در اینجا وجود دارد راهگشایی به سمت آموزه‌های قرآنی است.

وی جامعیت روش آیت‌الله جوادی آملی در عرصه‌ها و قلمروهای قرآنی را مورد توجه قرار داد و افزود: تنوع منابع تفسیری و روش اجتهادی جامع ایشان زبانزد است، به ویژه که تفسیر قرآن به قرآن ایشان سایه افکن همه این مناهج است.

حجت‌الاسلام اعرافی تاکید کرد: در پرتو تعالیم بلند مرحوم علامه طباطبایی و ابتکارات آیت‌الله جوادی آملی شاهد ظرافت‌های پیچیده در تفسیر آیت‌الله جوادی آملی هستیم. این جوشش لطائف و اشارات و نکته سنجی های قرآنی در کلام ایشان الحام بخش است.

امام جمعه قم، اندیشه‌های فقهی آیت‌الله جوادی آملی را مورد توجه قرار داد و افزود: نگاه اجتماعی و سیاسی و نگاه منظومه‌ای ایشان به فقه از نکات برجسته است و ایشان میراث تاریخی فقه را حفظ کردند اما بر آن دیدگاه‌ها و نظریات نویی افزوده‌اند.

اندیشه‌های قرآنی آیت‌الله جوادی آملی الهام‌بخش است

وی با بیان اینکه اندیشه‌های قرآنی و آثار گرانقدر قرآنی ایشان باید الهام بخش حوزه‌ها و المصطفی باشد، تصریح کرد: همه کسانی که از سراسر جهان به شوق کسب علم به این جامعه المصطفی العالمیه آمده‌اند باید با این جلوه‌های عمیق قرآنی بیشتر آشنا شوند.

این استاد حوزه تاکید کرد: آیت‌الله جوادی آملی بدون اینکه هیچ گاه اظهاری کنند اما مطمئنیم مقاماتی از سلوک را طی کرده اند.

وی ادبیات قوی و نکته سنجی‌های ادیبانه آیت‌الله جوادی آملی را بسیار قابل توجه دانست و در زمینه شاگردپروری و مدیریت منابع انسانی در فرایند تعلیم و تعلم ایشان گفت: ایشان بیش از نیم قرن بر کرسی تدریس تکیه زده و این سابقه بلند در کمتر جایی جمع می‌شود و هزاران نفر در پرتو مدیریت انسانی ایشان به قله‌های بلند علمی رسیده‌اند.

حجت‌الاسلام اعرافی از همت بلند و پشتکار آیت‌الله جوادی آملی به عنوان دو بالی ذکر کرد که زمینه این همه توفیقات را فراهم کردند و در توصیه‌ای به طلاب گفت: طلاب بدانند با نظم، پشتکار، خستگی ناپذیری و همت بلند می‌شود قله‌های بلندی را فتح کرد.

شاگرد آیت‌الله جوادی آملی افزود: ادب وافر از ویژگی‌های دیگر آیت‌الله جوادی آملی است و ما همیشه مجذوب ادب سرشار ایشان بوده‌ایم.

حکیمی انقلابی و نکته‌سنج

وی نقد فاخر، به‌روز، صریح و منصفانه را از دیگر ویژگی‌های این مرجع تقلید ذکر کرد و یادآور شد: استاد انقلابی‌اند و در عین حال حکیم و نکته سنج و دقیق. شخصیتی که در ترویج اندیشه‌های امام راحل کوشیده‌اند و همراه و یار رهبری هستند و انقلابی‌بودن در سیره و سنت ایشان است.

وی با تاکید کرد اینکه بخش‌های زیادی از نیازهای معرفتی انقلاب توسط شخصیت‌های بزرگی همچون آیت‌الله جوادی آملی تامین شده، اظهار کرد: نگاه تمدنی نیاز امروز ماست و حوزه‌های ما باید به شکل گیری یک تمدن فاخر اسلامی بیندیشند که این نگاه در ایشان وجود دارد.

حجت‌الاسلام اعرافی اضافه کرد: دنیا هم بداند و بفهمد این میراث و تراث و اندیشه ناب، رهایی بخش است، حتی دولت‌های عالم اگر دقت کنند می‌فهمند که این اندیشه برای آنها هم مفید است، در حالی که گاهی مقاومت‌های جاهلانه می‌شود.

وی گفت: آنچه که در پیام اخیر مقام معظم رهبری خطاب به جوانان اروپا و آمریکا بوده نشان دهنده همین منطق و تراث است. ما منطق گفتگو و ارزش‌های بشری داریم و این پیام باید عمق پیدا کند.

مظهر و آموزگار سنتهای اخلاقی و ادبی حوزه

امام جمعه قم بیان و قلم، خطبه و خطابه، ابهت و مهربانی، بهادادن در کار گروهی، متانت و صبوری، رعایت آداب تعلیم و تعلم، آداب پژوهش و... را از دیگر ویژگی‌های آیت‌الله جوادی آملی برشمرد و گفت: ایشان مظهر و الحام بخش و آموزگار این سنت‌های اخلاقی و ادبی هستند.

حجت‌الاسلام اعرافی تاکید کرد: عرضه ابعاد ژرف و پهناور علمی شخصیت‌هایی از این دست باید انگیزه‌بخش طلاب جوان و اساتید ما باشد و ویژگی‌های اخلاقی چهره‌هایی مانند ایشان باید الگویی برای همه ما باشد.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما