تاریخ انتشار
شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۱
۰
کد مطلب : ۲۳۲۷۴

ارائه تصویر صحیح از امام رضا(ع) سهل ممتنع است

ارائه تصویر صحیح از امام رضا(ع) سهل ممتنع است
کارگروه پژوهشی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) با حضور محمدرضا جوادی یگانه رئیس پژوهشگاه فرهنگ،‌ هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس کارگروه پژوهشی جشنواره، سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، سیدمجتبی رضوی طوسی، معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، علی سروری دبیر کارگروه پژوهشی جشنواره و هشت نفر از مدیران جشنواره و ناظران در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

  ارائه تصویر صحیح از امام رضا(ع) امری سهل ممتنع است
  در ابتدای این نشست جوادی یگانه با برشمردن اهمیت برپایی جشنواره امام رضا(ع) گفت: این جشنواره مایه فخر ایرانیان است و وظیفه ما این است که تصویر صحیحی از امام رضا(ع) ارائه دهیم، این کار سهل ممتنع است و حساسیت‌ها و دشواری‌های خاص خود را دارد.

در این پنج ـ شش ماه ما چند جلسه برگزار کردیم که پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نیز قبول کرده که وظایفی را برعهده بگیرد. جوادی یگانه با اشاره به اینکه پژوهش و کتاب‌سازی کار دشواری نیست، ادامه داد: از 65 هزار عنوان کتابی که سالانه منتشر می‌شود، بسیاری از آنها کتابسازی است.

باید مراقب باشیم تا به نام فرهنگ رضوی کار اشتباه صورت نگیرد، در این جلسه‌ها نیز نقد جامعه، مجموعه و ... نیز صورت گیرد. وی در ادامه یادآور شد: بر اساس آنچه در دستور کار داریم همه نهادها باید طرح و برنامه خود را ارائه دهند، مسئولان می‌توانند برای مقالات اقدام و دستور مقالات را سفارش دهند اگر بشود حمایت انجمن‌های علمی را بگیریم تا یافته‌های پژوهش در جریان علم حضور یابند وگرنه خیلی همایش‌ها هستند که در کشور فراموش می‌شوند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ،‌ هنر و ارتباطات، کسب درجه علمی ـ پژوهشی توسط البته مجله فرهنگ رضوی را اتفاق مبارکی قلمداد کرد و افزود: با این حال داوری مجلات الان دشوار است و جدی‌ترین موضوع اینکه چاپ مقاله هم باید علمی و پژوهشی باشد، در هر حال این فضا فرصت خوبی است که یافته‌های جشنواره را به جامعه ارائه کنیم.

جوادی‌یگانه تأکید کرد: تشکیل اتاق فکر و تهیه گزارش مکتوب از پیشنهاد‌های آن را باید جدی بگیریم. همچنین در استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها،‌حوزه‌ها و نهادها می‌توانیم بخشی هم برای مقالات غیرداوری در نظر بگیریم و یک بخش را به دانشجویان اختصاص دهیم.

انتشار خروجی کارگروه‌های جشنواره امام رضا(ع) به صورت مکتوب
در ادامه نشست سیدجواد جعفری با تشکر از ریاست پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: جناب آقای جوادی با همه اشتغالات علمی و اجرایی قبول کردند که در این جلسات باشند. بنده روزی خدمت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی رفته بودم و درباره کارهای جشنواره توضیح می‌دادم ایشان تأکید کردند که یا کاری نکنیم یا کار فاخر ارائه دهیم.

وی با طرح دو سؤال درباره فعالیت‌های جشنواره امام رضا (ع) گفت: طبق دستورالعمل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اعضا، بنیاد هر کاری در حوزه جشنواره می‌خواهد انجام دهد باید در کارگروه‌ها زیر نظر معاونین وزیر پیش برود، ما هم همین کار را انجام می‌دهیم.

دبیر جشنواره امام رضا(ع) اظهار داشت: حاصل کارگروه‌های جشنواره به صورت کتاب منتشر می‌شود که میانگین ماهانه دو عنوان اثر در این رابطه منتشر می‌شود که خودش کم‌سابقه است. دو سؤال اینجا مطرح می‌کنم؛ نخست اینکه باید بیاندیشیم برای ارتقای برنامه‌ها چه کنیم و دوم اینکه برای اثربخشی چه کار انجام دهیم؟

انتشار ۴۵ اثر پژوهشی در جشنواره امام رضا(ع)
همچنین در ادامه این نشست رضوی طوسی عنوان کرد: بحث نظارت در هر حوزه تألیف کتاب و ... است، در این جشنواره نگاهمان این است که بنیاد امام رضا(ع) از ما نظارت بخواهد ما هم انجام می‌دهیم، پس ما در چینش برنامه دخالتی نداریم. یک بحث هم این است که مجری با بازرسی نباید ارتباط داشته باشد یعنی ناظر باید کار خود را انجام دهد لذا ما به لحاظ نظارتی قوی تر از پیش جلو می‌رویم.

سروری‌مجد نیز با بیان اینکه در سال‌های اخیر 45 اثر پژوهشی تولید شده که از این تعداد 35 اثر منتشر و برخی چاپ مجدد شده است، گفت: شش اثر و 10 طرح پژوهشی نیز در مرحله پژوهش و انتشار است. جمعاً هشت اداره کل و سازمان و 13 دانشگاه نیز با همت معاونت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در همایش‌ها حضور دارند.

وی با ارائه چند پیشنهاد تذکر داد: باید هر یک از مدیران بتوانند برای فعالیت خود درجه علمی ـ‌ پژوهشی قائل باشند. همچنین سال‌های پیش تجربه شده که چاپ چکیده مقالات قبل از همایش و چاپ مقالات سفارشی و پایان‌نامه‌های ارشاد مورد حمایت قرار بگیرد. همچنین پیشنهادی سال گذشته مطرح شد که در میان خود همایش‌ها نیز برترین‌ها را مورد استفاده قرار دهیم و از مشارکت دانشگاه‌ها نیز استفاده کنیم. برپایی کارگاه‌های روش تحقیق و نمایشگاه کتب در حاشیه همایش‌ها و انتشار مقالات دراین راستا با اهمیت است.

در ادامه این مراسم اعضای حاضر از جمله ابوالفضل خوش‌منش از وزارت علوم، علی حجتی از استان قم، سعید نوریان از استان اردبیل، صمد مؤمنی از تهران، زهرا شاهی از استان زنجان و علی هاشمی به عنوان ناظر و حجت‌الاسلام فیه اسفندیاری به بیان پیشنهادات و گزارش کار از فعالیت‌های خود پرداختند.

توجه به نگاه تخصصی،‌ رعایت التزامات جشنواره امام رضا (ع)، ارتباط بیشتر پژوهش با سطح جامعه، مشارکت مادی و معنوی استان‌ها با بنیاد امام رضا (ع)، توجه به وضعیت امامزادگان در سطح کشور، طراحی اتاق فکر و توجه به نظارت و تحقق مطالبات بنیاد امام رضا (ع) و غفلت نورزیدن از اهداف اولیه، چاپ و انتشار مقالات و ارتقاء علمی مهمترین آنها است.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما