تاریخ انتشار
شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۰
۰
کد مطلب : ۲۳۲۹۸

نرم‌افزار «بحار» به زودی عرضه می‌شود

نرم‌افزار «بحار» به زودی عرضه می‌شود
نرم‌افزار «بحار»؛ نرم‌افزار معجم موضوعی و لفظی کتاب بحار الأنوار است که در حال حاضر بیش از ۱۷ هزار و ۸۰۰ کلید‌واژه، ۹۴ هزار و ۹۰۰ نمایه ترکیبی، ۱۲۲ هزار و ۸۰۰ موضوع و ۱۳۳ هزار و دویست نشانی برداشت‌شده از بحارالأنوار را در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.

در نسخه جدید متن کامل ۲۳ عنوان کتاب روایی شیعه در ۱۶۷ جلد ارائه شده است. همچنین افزوده‌ شدن ۲۲ عنوان کتاب روایی شیعه در ۵۷ جلد، به همراه اطلاعات کتاب‌شناسی و مؤلف‌شناسی آنها، دستیابی به اطلاعات معجم موضوعی از طریق مدخل «ریشه» (شامل بیش از ۱۱۵۰۰ ریشه)، تغییر شیوه نشانی‌دهی با رویکرد تعیین محل دقیق موضوع در متن روایت، ارائه متن قرآن کریم با قابلیت جستجو و امکان بازیابی آیات در متن بحارالأنوار و دیگر کتب برنامه، ارتباط اطلاعات معجم موضوعی و متن بحار الأنوار با ترجمه‌ها و شرح‌های آن از موارد اضافه شده نسخه یک و نیم بحار به شمار می‌رود.

از امکانات و قابلیت‌های نرم‌افزار بحار می‌توان به امکان جستجوی مفهومی از طریق فهرست کلید واژه‌ها، نمایه‌ها و موضوعات، ارجاع اصطلاحات هم عرض در نظام مترادفات، تفکیک اصطلاحات چند معنایی در نظام مشترکات، ارائه فهرست مفاهیم وابسته در نظام مرتبطات، امکان ذخیره و چاپ متون دلخواه و فهرست‌ها، نمایش تمام متون با قابلیت‌های تحقیقاتی(نمایه‌زنی، حاشیه‌نویسی، رنگی کردن و علامت‌گذاری و ...) اشاره کرد.

ارتباط تمام واژه‌های کتاب با سه عنوان لغت‌نامه بزرگ(لسان‌العرب، العین و مجمع‌البحرین)، جستجوهای مختلف در متون و عناوین ابواب از طریق فهرست واژگان، ترکیب واژه‌ها و...، امکان انتخاب متن کتاب به یادداشت و ویرایش آنها، انتقال مستقیم متون برگزیده از برنامه به محیط word و به قسمت یادداشت و ویرایش آنها از دیگر قابلیت‌های این نسخه از نرم‌افزار بحار به شمار می‌رود.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما