تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۳۴۶۶

مداحان در حین مداحی، اهل بیت(ع) را ناظر بر اعمال خویش بداند

مداحان در حین مداحی، اهل بیت(ع) را ناظر بر اعمال خویش بداند
عباس حیدرزاده، استاد دانشگاه اراک در کارگاه آموزشی که با هدف تبیین روش‌های روضه‌خوانی در ایام فاطمیه، برگزار شد؛ ضمن بیان مقدمه‌ای از تاریخچه روضه‌خوانی در کشور، گفت: مداحی یک هنر آمیخته به علم است که با انجام آن مخاطب تحت تأثیر قرارگرفته و برای دانستن ویژگی‌های اهل بیت(ع)، زندگی و سیره آنان آماده می‌شود.

وی افزود: پس از آمادگی لازم مخاطب برای شنیدن این مداح است که با بیان اشعاری گویا می‌تواند ضمن بیان مقتل مورد نظر، علت شهادت اهل بیت(ع) و هدف آن بزرگواران از قیام و یا دفاعشان را برای مخاطب تبیین کند.

حیدرزاده اظهارکرد: مداح اهل بیت(ع) باید به گونه‌ای به اجرای مداحی بپردازد که حق مطلب را به درستی ادا کند و در این مورد اهل بیت(ع) را ناظر بر کار خود بداند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: برای اجرای خوب، مداحی، انتخاب نوع شعر بسیار مهم است؛ چراکه اگر صوت مداح حوب باشد اما اشعار مناسبی انتخاب نشده باشد به هدف اصلی که تبیین خصوصیات اهل بیت(ع) و هدف آنان از دفاع و یا مقابله با دشمنان است، نخواهیم رسید و تغییر و تحول رفتاری در مخاطب حاصل نخواهد شد.

محمد هادی طیبی، رئیس کانون مداحان و شعرای آئینی اراک نیز در ادامه توضیحاتی پیرامون ادامه این برنامه در سال آینده ارائه کرد.

یادآور می‌شود؛ این سومین کارگاه آموزشی تخصصی است که پس از انتخابات کانون مداحان جدید در سال جاری برگزار شد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما