کد مطلب : ۲۳۵۰۶
باید از سیرهی علما در بحث عزاداری آگاهی پیدا کنیم
مراسم عزاداری در ایام فاطمیه هر روز صبح با روضه خوانی حاج منصور ارضی درحسینیه لباسفروشها برگزار می شود.
سخنان حاج منصور ارضی در زیارت عاشورا ۱۰ اسفند در حسینیه صنف لباس فروشها
"وَتَعَبُّدَ الخاشِعینَ وَتَواضُعَهُمْ" و عبادت خاشعان و فروتنیشان . همهی مومنان بندگی خدا را میکنند اما اینجا خاشعان مورد نظر حضرت صادق علیه السلام هستند . همه بندگی میکنند اما آن که خشوع دارد به اصطلاح دارای کبر نیست تواضع دارد به عبادتش مغرور نمیشود فضای دلش همیشه خالیست میگوید معلوم نیست مرا ببخشد ،نه اینکه نا امید باشد همیشه بین خوف و رجاست . خاشعین بیشتر میترسند.
من وشما به محبتی که از اهل بیت علیهم السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها در دلمان است و اشکی که برای حضرات معصومین علیهم السلام میریزیم نمیترسیم.
به خاطر همین است که دستور آمده اگر برای نماز شب بیدار شدی این آیه را بخوان "الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىَ جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلًا سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ" همانان که خدا را [در همه احوال] ایستاده و نشسته و به پهلو آرمیده یاد مى کنند و در آفرینش آسمانها و زمین مى اندیشند [که] پروردگارا اینها را بیهوده نیافریده اى منزهى تو پس ما را از عذاب آتش دوزخ در امان بدار (آل عمران – ۱۹۱).
این آیه را که میخوانی یعنی آتش را میبینی و از روی خشوع گریه میکنی . گریهها با هم فرق دارند: هنگامی از روی دلسوزیست، وقتی از رو محبت و یک زمان هم روی خشوع است یک وقت هم از روی خشوع و تواضوع است.
اگر این توجهات را داشته باشی نیمه شب که برای مناجات از خواب بیدار میشوی یک مرتبه به خودت میای و ناله میزنی به خدا میگویی خدایا با این عقل که به من دادی من هر جوری حساب میکنم ارزش این را ندارم در خانه ات بیایم و نیمه شب با تو مناجات کنم. ناخود آگاه اشکت جاری میشود و شروع میکنی با خدا صحبت کردن. من که همیشه دنبال شیطان بودم اگر به همان مقدار دنبال تو بودم تا الان درست شده بودم. و متوسل میشوی به اهل بیت علیهم السلام و میگویی به حق فاطمه العفو به حق علی العفو بالحسن والحسین العفو و گریه میکنی . این از نشانههای بندگان خدا بود که خدمتتان عرض کردم .
باید خودمان هم در دین تفقه داشته باشیم
"وَحُکْمَ الْفُقَهآءِ وَسیرَتَهُمْ" فرزانگى مردمان فقیه و راه و روششان. دقت کنید وقتی یک فقیه یک دستورالعمل دینی به ما میدهد باید به آن عمل کنیم اما این دلیل نمیشود که خودمان هیچ تفقهی در دین داشته باشیم . حالا مقام معظم رهبری غیر اینکه فقیه و مرجع تقلید هستند رهبری جامعه را هم بر عهده دارند و حکمشان فصل الخطاب است.
درست فهمیدن احکام و حلال و حرام خدا دستور است تا به جایی که امام صادق علیه السلام میفرماید: "لو اتیت بشاب من شباب الشیعة لایتفقه لادبته" (اگر به جوانی از جوانان شیعه برخورد نمایم که در دین تفقه نمیکند. او را تادیب خواهم کرد).
آقای جوادی آملی حفظه الله میفرماید: فقه این نیست که اصول و مسائل رساله فقط خوانده شود بلکه انسان باید فقه را در همه زمینهها بفهمد. فقه در روضه چیست؟ فقه در این جامعه ای که امروز در آن زندگی میکنیم چیست؟ و تشخیص این مسائل اعلمیت را نشان میدهد.
بیداری اسلامی عامل پیروزی
در این اوضاع فعلی که موفقیت مسلمانان در وحدت است کسانی پیدا میشوند که با یک حرف بی ربط یا یک حرکت بی جا این وحدت را خدشه دار میکنند.
خدا را شکر امروز مسلمانان بیدار شدند و همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند انشاالله این جریان بیداری اسلامی باعث پیروزی مسلمانان در کشورهای منطقه خواهد شد. همه از دنیا میروند چه بهتر که وقتی قرار است همه بمیرند در راه اسلام کشته شوند.
به قول امام صادق علیه السلام "قَتْلاً فى سَبیلِکَ تَحْتَ رایَةِ نَبِیِّکَ مَعَ اَوْلِیاَّئِکَ" کشته شدن در راهت در زیر پرچم پیامبرت همراه با اولیایت (شیخ کلینی – اصول کافی) خدا کند مرگ ما اینگونه باشد .مقام معظم رهبری در رابطه با برهنه شدن برای سینه زنی نظری دادند ولی حکم نکردند اما یک سری از افراد جنجال سازی کردند و به جای جذب جوانان باعث دفع آنان میشوند.
مثلا در مورد کف زدن در اعیاد حکم داده شده که بهتر است با صلوات، حالا اگه کسی هم این کار رامیکند اگر با لهو ولعب نباشد اشکالی نداره ولی بهتر است با صلوات . دقت کنید حکم با یک نظریه فرق میکند. مانند این است که مثلا یک وقتی شما در شعر از سبک یک شاعر خاص پیروی میکنید . این تضادی با اصل ندارد.
بمیران مرا بر آن آیینى که على(ع)بر آن از دنیا رفت
باید بدانیم حکم الفقها چیست الان به ما میگویند باید این گونه باشیم : "اللَّهُمَّ أَحْیِنِی عَلَى مَا أَحْیَیْتَ عَلَیْهِ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ وَ أَمِتْنِی عَلَى مَا مَاتَ عَلَیْهِ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام" خدایا زنده بدار مرا بر آن دینى که على بن ابى طالب را بر آن زنده داشتى، و بمیران مرا بر آن آیینى که على بن ابى طالب (درود بر او) بر آن از دنیا رفت (تعقیبات نماز صبح) و اساس زندگی ما بدین صورت باشد اما شکل زندگی ما همین طور است؟ چقدر اصراف میکنیم؟ همهی اینها نزد خدا مشخص است.
هر کسی خودش بهتر از هر کسی میداند که چه کرده است و بعد از خدا و اهل بیت علیهم السلام بر احوال خودش آگاه است. فقیه را باید بشناسیم حکمش را باید بشناسیم سیره اش را ببینیم. باید از سیرهی علما در بحث عزاداری آگاهی پیدا کنیم و بدانیم هر عالم بزرگوار وارسته و مقام عالی در فقه و اصول چه قواعدی در عزای حضرت زهرا سلام الله علیها اباعبدالله علیه السلام داشته اند.
چیزی که ما میدانیم روضه خوانی میگرفتند به صورت ساده و این روضهها که به ما رسیده را میخواندند. توجه کنید حکم فقهی آنقدر ارزش دارد که امام صادق علیه السلام به آن قسم میخورد "وَحُکْمَ الْفُقَهآءِ وَسیرَتَهُمْ". کسی هم که به دستور فقیه خود عمل میکند با ارزش میشود . انشاالله که خدا به همهی شما خیر کثیر بدهد.
سخنان حاج منصور ارضی در زیارت عاشورا ۱۰ اسفند در حسینیه صنف لباس فروشها
"وَتَعَبُّدَ الخاشِعینَ وَتَواضُعَهُمْ" و عبادت خاشعان و فروتنیشان . همهی مومنان بندگی خدا را میکنند اما اینجا خاشعان مورد نظر حضرت صادق علیه السلام هستند . همه بندگی میکنند اما آن که خشوع دارد به اصطلاح دارای کبر نیست تواضع دارد به عبادتش مغرور نمیشود فضای دلش همیشه خالیست میگوید معلوم نیست مرا ببخشد ،نه اینکه نا امید باشد همیشه بین خوف و رجاست . خاشعین بیشتر میترسند.
من وشما به محبتی که از اهل بیت علیهم السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها در دلمان است و اشکی که برای حضرات معصومین علیهم السلام میریزیم نمیترسیم.
به خاطر همین است که دستور آمده اگر برای نماز شب بیدار شدی این آیه را بخوان "الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىَ جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلًا سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ" همانان که خدا را [در همه احوال] ایستاده و نشسته و به پهلو آرمیده یاد مى کنند و در آفرینش آسمانها و زمین مى اندیشند [که] پروردگارا اینها را بیهوده نیافریده اى منزهى تو پس ما را از عذاب آتش دوزخ در امان بدار (آل عمران – ۱۹۱).
این آیه را که میخوانی یعنی آتش را میبینی و از روی خشوع گریه میکنی . گریهها با هم فرق دارند: هنگامی از روی دلسوزیست، وقتی از رو محبت و یک زمان هم روی خشوع است یک وقت هم از روی خشوع و تواضوع است.
اگر این توجهات را داشته باشی نیمه شب که برای مناجات از خواب بیدار میشوی یک مرتبه به خودت میای و ناله میزنی به خدا میگویی خدایا با این عقل که به من دادی من هر جوری حساب میکنم ارزش این را ندارم در خانه ات بیایم و نیمه شب با تو مناجات کنم. ناخود آگاه اشکت جاری میشود و شروع میکنی با خدا صحبت کردن. من که همیشه دنبال شیطان بودم اگر به همان مقدار دنبال تو بودم تا الان درست شده بودم. و متوسل میشوی به اهل بیت علیهم السلام و میگویی به حق فاطمه العفو به حق علی العفو بالحسن والحسین العفو و گریه میکنی . این از نشانههای بندگان خدا بود که خدمتتان عرض کردم .
باید خودمان هم در دین تفقه داشته باشیم
"وَحُکْمَ الْفُقَهآءِ وَسیرَتَهُمْ" فرزانگى مردمان فقیه و راه و روششان. دقت کنید وقتی یک فقیه یک دستورالعمل دینی به ما میدهد باید به آن عمل کنیم اما این دلیل نمیشود که خودمان هیچ تفقهی در دین داشته باشیم . حالا مقام معظم رهبری غیر اینکه فقیه و مرجع تقلید هستند رهبری جامعه را هم بر عهده دارند و حکمشان فصل الخطاب است.
درست فهمیدن احکام و حلال و حرام خدا دستور است تا به جایی که امام صادق علیه السلام میفرماید: "لو اتیت بشاب من شباب الشیعة لایتفقه لادبته" (اگر به جوانی از جوانان شیعه برخورد نمایم که در دین تفقه نمیکند. او را تادیب خواهم کرد).
آقای جوادی آملی حفظه الله میفرماید: فقه این نیست که اصول و مسائل رساله فقط خوانده شود بلکه انسان باید فقه را در همه زمینهها بفهمد. فقه در روضه چیست؟ فقه در این جامعه ای که امروز در آن زندگی میکنیم چیست؟ و تشخیص این مسائل اعلمیت را نشان میدهد.
بیداری اسلامی عامل پیروزی
در این اوضاع فعلی که موفقیت مسلمانان در وحدت است کسانی پیدا میشوند که با یک حرف بی ربط یا یک حرکت بی جا این وحدت را خدشه دار میکنند.
خدا را شکر امروز مسلمانان بیدار شدند و همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند انشاالله این جریان بیداری اسلامی باعث پیروزی مسلمانان در کشورهای منطقه خواهد شد. همه از دنیا میروند چه بهتر که وقتی قرار است همه بمیرند در راه اسلام کشته شوند.
به قول امام صادق علیه السلام "قَتْلاً فى سَبیلِکَ تَحْتَ رایَةِ نَبِیِّکَ مَعَ اَوْلِیاَّئِکَ" کشته شدن در راهت در زیر پرچم پیامبرت همراه با اولیایت (شیخ کلینی – اصول کافی) خدا کند مرگ ما اینگونه باشد .مقام معظم رهبری در رابطه با برهنه شدن برای سینه زنی نظری دادند ولی حکم نکردند اما یک سری از افراد جنجال سازی کردند و به جای جذب جوانان باعث دفع آنان میشوند.
مثلا در مورد کف زدن در اعیاد حکم داده شده که بهتر است با صلوات، حالا اگه کسی هم این کار رامیکند اگر با لهو ولعب نباشد اشکالی نداره ولی بهتر است با صلوات . دقت کنید حکم با یک نظریه فرق میکند. مانند این است که مثلا یک وقتی شما در شعر از سبک یک شاعر خاص پیروی میکنید . این تضادی با اصل ندارد.
بمیران مرا بر آن آیینى که على(ع)بر آن از دنیا رفت
باید بدانیم حکم الفقها چیست الان به ما میگویند باید این گونه باشیم : "اللَّهُمَّ أَحْیِنِی عَلَى مَا أَحْیَیْتَ عَلَیْهِ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ وَ أَمِتْنِی عَلَى مَا مَاتَ عَلَیْهِ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام" خدایا زنده بدار مرا بر آن دینى که على بن ابى طالب را بر آن زنده داشتى، و بمیران مرا بر آن آیینى که على بن ابى طالب (درود بر او) بر آن از دنیا رفت (تعقیبات نماز صبح) و اساس زندگی ما بدین صورت باشد اما شکل زندگی ما همین طور است؟ چقدر اصراف میکنیم؟ همهی اینها نزد خدا مشخص است.
هر کسی خودش بهتر از هر کسی میداند که چه کرده است و بعد از خدا و اهل بیت علیهم السلام بر احوال خودش آگاه است. فقیه را باید بشناسیم حکمش را باید بشناسیم سیره اش را ببینیم. باید از سیرهی علما در بحث عزاداری آگاهی پیدا کنیم و بدانیم هر عالم بزرگوار وارسته و مقام عالی در فقه و اصول چه قواعدی در عزای حضرت زهرا سلام الله علیها اباعبدالله علیه السلام داشته اند.
چیزی که ما میدانیم روضه خوانی میگرفتند به صورت ساده و این روضهها که به ما رسیده را میخواندند. توجه کنید حکم فقهی آنقدر ارزش دارد که امام صادق علیه السلام به آن قسم میخورد "وَحُکْمَ الْفُقَهآءِ وَسیرَتَهُمْ". کسی هم که به دستور فقیه خود عمل میکند با ارزش میشود . انشاالله که خدا به همهی شما خیر کثیر بدهد.
مرجع : عقیق