کد مطلب : ۲۳۵۵۸
شاعران خطوط قرمز شعر آئینی را بشناسند
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی جشنواره بینالمللی شعر فجر، محفل شعرخوانی قم با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر علمی، دبیر اجرایی، معاون فرهنگی اداره ارشاد قم، شاعران، مداحان و همچنین علاقهمندان شعر آئینی روز گذشته، ۱۲ اسفند در قم برگزار شد.
در آغاز این نشست، حامد حجتی، معاون فرهنگی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در سخنانی، ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره(س)، حضور شاعران آئینی را در این جلسه گرامی داشت.
وی با بیان این نکته که جشنواره بینالمللی شعر فجر، حنجره شعر انقلاب اسلامی است، افزود: جشنواره بینالمللی شعر فجر حنجره فریادهای خاموش شده که به قم و به ایام فاطمیه ختم شده و این تلاقی بسیار با اهمیت است. اگر انقلاب اسلامی محقق شد، اگر حکومت اسلامی در کشور ما به وجود آمد، زیربناهایی وجود داشته که این زیربناها در محضر حضرت فاطمه(س) بنا شده است.
حجتی تصریح کرد: هر چه که نگاه انقلابی دارد، در محضر حضرت فاطمه(س) نشو و نما یافته است؛ حضرت فاطمه در اسلام منزلتی بسیار ارجمند دارد و در تاریخ اسلام، جایگاه و منزلت ایشان انقلابی است و اساساً حضرت صدیقه طاهره(س) سرمنشأ انقلابیگری بودهاند.
در ادامه این برنامه، استاد محمدعلی مجاهدی، شاعر آیینی پیشکسوت در سخنانی ضمن قدردانی از بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، مجری نهمین دوره جشنواره بینالمللی شعر فجر برای برگزاری این محفل در قم اظهار کرد: امیدوارم نهمین دوره جشنواره شعر فجر در پایان کولهباری از رهآوردهای قابل ارائه با خود داشته باشد.
وی افزود: ما امروز با شنیدن شعر گروهی از بهترینهای شعر آئینی و شعر فاطمی، روح خود را پرواز میدهیم و از حضرت صدیقه طاهره میخواهیم زیر بال ما را بگیرد و قطرهای از دریای معرفت را به ما بچشاند.
استاد مجاهدی اظهار کرد: شعر فاطمی یک قطعه از پازل شعر ولائی در قلمروی شعر آئینی است و از پر آسیبترین انواع شعر آئینی به شمار میرود. علیرغم قلههای مرتفع و دستنیافتنی که در این قلمرو رصد میشوند و چشمنواز هستند، دامچالههایی هم مشاهده میشود که انسانیت را با خفت و خواری و فقط با گریه و زاری معرفی میکنند.
این پیشکسوت شعر آئینی تصریح کرد: حضرت زهرا(س) اسوه همیشگی اعتراض است. ما باید از فرهنگ فاطمی درس بگیریم؛ درس دفاع از حریم امامت، دفاع از حق، دست رد زدن به سینه زیادهخواه، نادیده گرفتن بدعت، ستیزه کردن با هنجارشکنیها.
شاعر مجموعه «ایستاده باید مرد» با انتقاد از انتشار کتابهای شعر آئینی که در توصیف اهل بیت به اغراق روی آوردهاند، ادامه داد: در ۵-۶ سال اخیر مجموعه شعرهای والایی از ارشاد مجوز گرفته و منتشر شده و کتابهای شعر آئینی بسیار دیگری هم منتشر شده که باید توقیف، جمعآوری و خمیر شود. کتابهایی که امروز حربهای در دست وهابیت شده است.
مجاهدی گفت: با خدا خواندن حضرت زهرا(س)، ایشان بزرگ یا کوچک نمیشود، فقط ابزاری در دست دشمن قرار میگیرد. حضرت فاطمه(س) بنده مقرب خداست و حتی یک لحظه به غیر از خدا نیندیشیده و تمام وقت دلشوره امت اسلام را داشت و نگران همسایگان بود.
داور ادوار پیشین جشنواره شعر فجر افزود: عزیزان شاعر در سرودن شعر آئینی باید مؤلفههای بسیاری را رعایت کنند. مؤلفههایی که توجه به آنها الزامی است و نباید از خطوط قرمزی که در این حوزه ترسیم شده عبور کرد. بسیاری از این مؤلفهها در شعر آئینی و به خصوص شعر فاطمی، جنبههای پرهیزی دارد. چه ایرادی دارد شاعران با این بایدها و نبایدها آشنا شوند؟
این استاد پیشکسوت شعر آئینی در پایان، غزلی فاطمی خواند که شعر او با استقبال حاضران مواجه شد.
در آغاز این نشست، حامد حجتی، معاون فرهنگی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در سخنانی، ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره(س)، حضور شاعران آئینی را در این جلسه گرامی داشت.
وی با بیان این نکته که جشنواره بینالمللی شعر فجر، حنجره شعر انقلاب اسلامی است، افزود: جشنواره بینالمللی شعر فجر حنجره فریادهای خاموش شده که به قم و به ایام فاطمیه ختم شده و این تلاقی بسیار با اهمیت است. اگر انقلاب اسلامی محقق شد، اگر حکومت اسلامی در کشور ما به وجود آمد، زیربناهایی وجود داشته که این زیربناها در محضر حضرت فاطمه(س) بنا شده است.
حجتی تصریح کرد: هر چه که نگاه انقلابی دارد، در محضر حضرت فاطمه(س) نشو و نما یافته است؛ حضرت فاطمه در اسلام منزلتی بسیار ارجمند دارد و در تاریخ اسلام، جایگاه و منزلت ایشان انقلابی است و اساساً حضرت صدیقه طاهره(س) سرمنشأ انقلابیگری بودهاند.
در ادامه این برنامه، استاد محمدعلی مجاهدی، شاعر آیینی پیشکسوت در سخنانی ضمن قدردانی از بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، مجری نهمین دوره جشنواره بینالمللی شعر فجر برای برگزاری این محفل در قم اظهار کرد: امیدوارم نهمین دوره جشنواره شعر فجر در پایان کولهباری از رهآوردهای قابل ارائه با خود داشته باشد.
وی افزود: ما امروز با شنیدن شعر گروهی از بهترینهای شعر آئینی و شعر فاطمی، روح خود را پرواز میدهیم و از حضرت صدیقه طاهره میخواهیم زیر بال ما را بگیرد و قطرهای از دریای معرفت را به ما بچشاند.
استاد مجاهدی اظهار کرد: شعر فاطمی یک قطعه از پازل شعر ولائی در قلمروی شعر آئینی است و از پر آسیبترین انواع شعر آئینی به شمار میرود. علیرغم قلههای مرتفع و دستنیافتنی که در این قلمرو رصد میشوند و چشمنواز هستند، دامچالههایی هم مشاهده میشود که انسانیت را با خفت و خواری و فقط با گریه و زاری معرفی میکنند.
این پیشکسوت شعر آئینی تصریح کرد: حضرت زهرا(س) اسوه همیشگی اعتراض است. ما باید از فرهنگ فاطمی درس بگیریم؛ درس دفاع از حریم امامت، دفاع از حق، دست رد زدن به سینه زیادهخواه، نادیده گرفتن بدعت، ستیزه کردن با هنجارشکنیها.
شاعر مجموعه «ایستاده باید مرد» با انتقاد از انتشار کتابهای شعر آئینی که در توصیف اهل بیت به اغراق روی آوردهاند، ادامه داد: در ۵-۶ سال اخیر مجموعه شعرهای والایی از ارشاد مجوز گرفته و منتشر شده و کتابهای شعر آئینی بسیار دیگری هم منتشر شده که باید توقیف، جمعآوری و خمیر شود. کتابهایی که امروز حربهای در دست وهابیت شده است.
مجاهدی گفت: با خدا خواندن حضرت زهرا(س)، ایشان بزرگ یا کوچک نمیشود، فقط ابزاری در دست دشمن قرار میگیرد. حضرت فاطمه(س) بنده مقرب خداست و حتی یک لحظه به غیر از خدا نیندیشیده و تمام وقت دلشوره امت اسلام را داشت و نگران همسایگان بود.
داور ادوار پیشین جشنواره شعر فجر افزود: عزیزان شاعر در سرودن شعر آئینی باید مؤلفههای بسیاری را رعایت کنند. مؤلفههایی که توجه به آنها الزامی است و نباید از خطوط قرمزی که در این حوزه ترسیم شده عبور کرد. بسیاری از این مؤلفهها در شعر آئینی و به خصوص شعر فاطمی، جنبههای پرهیزی دارد. چه ایرادی دارد شاعران با این بایدها و نبایدها آشنا شوند؟
این استاد پیشکسوت شعر آئینی در پایان، غزلی فاطمی خواند که شعر او با استقبال حاضران مواجه شد.
مرجع : ایکنا