تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۹
۰
کد مطلب : ۲۳۶۲۶

دانشگاه‌ها شعر آئینی معاصر را به رسمیت نمی‌شناسند

دانشگاه‌ها شعر آئینی معاصر را به رسمیت نمی‌شناسند
اسماعیل امینی، شاعر و مدرس ادبیات دانشگاه تهران درباره کیفیت آثار منتشر شده در حوزه شعر آئینی گفت: در حوزه شعر کتاب‌های خوب و درجه یک بسیاری وجود دارد، اما کتاب‌های معمولی و ضعیف بسیاری نیز چاپ می‌شوند که این امر به حوزه شعر آسیب وارد می‌کند و خریدار نمی‌تواند به کتاب‌هایی که در این حوزه هستند، اعتماد کند.

وی با اشاره به استفاده از اشعار آئینی شاعرانی چون حافظ و سعدی در متون درسی، افزود: یکی از دلایل ضعیف بودن اغلب کتاب‌های حوزه شعر در این حوزه آن است که نقد و بررسی جدی آثار انجام نمی‌شود و ارزیابی‌های اداری براساس آمار و کمیت است، نه محتوا و کیفیت.

امینی ادامه داد: درست است که از حیث نظری و نظریه‌پردازی نوپا هستیم، اما در بازخوانی متون سابقه بیشتری داریم که این تا حدی موضوع ضعف نظریه‌پردازی را جبران می‌کند، اما تقویت حوزه نظریه‌پردازی باید از دانشگاه‌ها آغاز شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا دانشگاه شعر را جدی نمی‌گیرد، بیان کرد: دانشگاه‌ها شعر امروز و معاصر را به رسمیت نمی‌شناسند و این نوع شعر نه در تدریس جایی دارد و نه در متون پژوهشی؛ چرا که تثبیت نشده و کمتر در رابطه با آن اقدامات جدی انجام شده است.

این نویسنده در ادامه عنوان کرد: برنامه‌های درسی ۸۰ سال پیش تدوین شده‌اند و شعر امروز و معاصر جایگاهی در آن ندارد؛ هر چند کارشناسی ارشد شعر معاصر، شعر مقاومت و حتی شعر طنز طراحی شده، اما فقط شعر مقاومت است که چند سالی است آغاز و تثبیت شده، اما سایر مباحث در مرحله آزمایشی قرار دارند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما