تاریخ انتشار
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۷ ساعت ۱۲:۰۴
۰
کد مطلب : ۲۳۶۸
در گفت وگو با دبير هجدهمين كنگره سراسری شعر ميلاد آفتاب مطرح شد:

تاکید بر گسترش اندیشه قیام امام حسین(ع)

تاکید بر گسترش اندیشه قیام امام حسین(ع)
به گزارش خیمه، اصغر حاج‌حيدری (خواسته) افزود: «خمينی‌شهر ظرفيت بالايی برای عرض ارادت به آستان اهل بيت(ع) و به‌ويژه ابراز علاقه به حضرت اباعبدالله(ع) دارد، ولی بديهی است كه اين‌گونه احساسات مانند سيلاب هستند كه بايد توسط سدهايی مهار شوند تا بتوان از آنها استفاده بهينه كرد و اگر انديشه در كنار احساسات نباشد، چه بسا احساسات به راه اشتباه كشيده شوند.»

اين شاعر ادامه داد: «لذا ما در سال هفتاد و در شرايطی ميلاد آفتاب را پايه‌ريزی كرديم كه جنگ به پايان رسيده بود و همه آماده بودند تا در عرصه فرهنگ خدمت كنند. در آن سال اعياد شعبانيه مصادف با دهه فجر بود. نتيجه كنگره در همان سال اول هم مطلوب بود و قلم‌ها به كار افتاد و در طول هجده سال برگزاری اين كنگره شاعرانی تربيت شدند كه يكی از آنها سعيد بيابانكی است.»

وی افزود: «در طول اين سال‌ها ما برای پرورش قلم‌ها هر سال اين كنگره را بهتر از سال گذشته برگزار كرديم. تلاش ما بر اين بود كه شعرهايی خلق شوند كه احساس تنها نباشند و در آنها به انديشه و محتوای قيام اباعبدالله هم توجه شده باشد. اين كنگره با اين اهداف آغاز به كار كرد و تا امروز هم همين اهداف را دنبال می‌كند و تا حد مطلوبی هم ثمر داشته است. ولی ثمره كار فرهنگی در درازمدت بسيار چشمگيرتر است.»

حاج حيدری راز ماندگاری ميلاد آفتاب را در مردمی بودن اين كنگره دانست و گفت: «كنگره‌های فراوانی را در اين سال‌ها شاهد بوديم كه پس از چند دوره برگزاری تعطيل ‌شدند، ولی كنگره ميلاد آفتاب به واسطه مردمی بودنش تاكنون هجده دوره را بدون وقفه برگزار كرده است. ما از كنگره سوم به بعد و پس از جلسات فراوان به اين نتيجه رسيديم كه اين كنگره تنها در صورتی دوام خواهد داشت كه با كمك‌های مردمی برگزار شود. در سال سوم اين كمك‌ها 10 درصد بودجه كنگره را تشكيل می‌داد و هم اكنون اين سهم به 80 درصد افزايش پيدا كرده است.»

وی نشست شعر كودك را ابتكار نو كنگره ميلاد دانست و گفت: «هجدهمين دوره كنگره سراسری شعر ميلاد آفتاب با طرح نو نشست شعر كودك برگزار می‌شود. در روز پنج شنبه 17 مرداد و هم‌زمان با ولادت حضرت زين‌العابدين (ع)، از ساعت بيست و دو شاعران كودك، يعنی «مصطفی رحماندوست» و «افشين علاء» با همكاری تنی چند از شاعران كودك استان اصفهان برای كودكان به شعرخوانی خواهند پرداخت. اين نشست با دو هدف ارائه شعر مناسب كودكان به طور مستقل به ايشان و ديگر حمايت از بيماران مبتلا به بيماری‌های خاص برگزار می‌شود.»

حاج حيدری در تشريح برنامه‌های هجدهمين كنگره سراسری شعر ميلاد آفتاب افزود: «هجدهمين كنگره شعر ميلاد آفتاب از روز 15 مرداد با خيرمقدم‌گويی شريفيان، فرماندار خمينی‌شهر و ارائه گزارش توسط دبير كنگره و قرائت پيام حضرت اباعبدالله (ع) در خطبه منا كه در سال شصت خطاب به نخبگان بيان شده است آغاز به كار می‌كند. در كنگره امسال شاعرانی چون «محمدعلی بهمنی»، «سهيل محمودی»، «محمود اكراميان‌فر» و «محمد جواد غفورزاده(شفق)» در كنار شاعران طنزپردازی چون «شهرام شكيبا»، «ناصر فيض»، «مهدی استاد احمد»، «خليل جوادی» و «اميد مهدی‌نژاد» به شعرخوانی خواهند پرداخت و مانند سال‌های گذشته، گروه‌های موسيقی و گروه‌های شاهنامه‌خوانی به اجرای برنامه خواهند پرداخت.»

وی گفت: « هجدهمين كنگره سراسری شعر ميلاد آفتاب در روزهای پانزدهم، شانزدهم و هفدهم مرداد از ساعت 18 تا 20 در سالن سينما فرهنگ خمينی‌شهر برگزار می شود.»
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما