کد مطلب : ۲۳۷۳۷
چهارمین شب از مراسم عزاداری حضرت زهرا(س) در هیئت فاطمیون شهر ساوه برگزار شد
چهارمین شب از مراسم عزاداری حضرت زهرا(س) در هیئت فاطمیون شهر ساوه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین قرنی و مداحی حاج مهدی سلحشور برگزار شد.
نکاتی از سخنان حجت الاسلام قرنی؛
_ یک مرتبه از زیارت، زیارت قبور بود. دلیل انکار آن را در تفسیری که از انسان در بستر وجود تحت تأثیر اندیشه های مدرنتیه و افکار مادی مبنی بر جمسانی بودن حدوث که همه انسان را به تن می دانند و با از بین رفتن تن انسان هم از بین می رود . بنابراین جایی برای قبر و زیارت قبور بر این تفسیر باقی نمی ماند.
_ نظر الهیون این است که انسان مرگ ندارد و تن مرگ دارد. نه تنها با مردن انسان از بین نمی رود بلکه ضریب هوشیاری انسان با فروافتادن حجاب تن افزون تر می شود. در عالم ملکوت بحث فاصله مکانی و حتی زمانی مطرح نمی شود. بعد زمان و مکان از خصوصیت عالم جسم است. که این ها در عالم آخرت معنا دارد.
_زیارت بعد دیگری پیدا می کند. عده ای از ما بی تکلف و بی تعارف آنقدر که مشتاق زیارت ائمه هستیم فکر زیارت خود ائمه به ذهنمان هم نیامده است. در معارف الهی بحث زیارت خود ائمه بسیار مهم است. در خواب و رویا اگر در یک رویت و مشاهده قطعی امام و معصومی با انسان ارتباط برقرار شد و ظهور پیدا کرد خود اوست. چون شیاطین و جن نمی توانند به صورت معصوم ظاهر شوند.
_ یک اصل کلی به صورت تجربی در مقوله نفس مطرح است که اگر انسان یک چیزی را باور کرد و به آن ایمان آورد و این ایمان به مرتبه و حد عین الیقین و حق الیقین برسد به آن شی و یا آن چیز در مقابل او بروز و ظهور پیدا می کند و اینکه واقعیت نداشته باشد.
_ علی(ع) قطب عالم امکان است و حقیقت و یک واقعیت انسانی در عالم وجود است.
_ ما می خواهیم به جای زیارت قبر خود ائمه را زیارت کنیم اگر دنبال ائمه برویم و از منظر عرفان و برهان و قرآن و وجدان آنها را بشناسیم خود ائمه را می بینیم.
_ آیت الله نجفی مرعشی می فرمودند که مداومت زیاد به جامعه کبیره داشته باشید. اگر کسی به حق و حقیقت زیارت جامعه کبیره نائل شود تشرف با معرفت صورت می گیرد.زیارت جامعه کبیره زیارت قبر نیست. از کل زیارت جامعه کبیره فقط یک کلمه صحبت از قبر شده است و بقیه صحبت از قبر نیست.
_ قبر گودالی که می بینیم نیست. قبر عالمی است. ما حق نداریم چهره نگاری معصومین را با استناد به آیات و روایات داشته باشیم. زیارت خود ائمه هدی یک دریچه ای برای دیدن ائمه باشد. قله بلند زیارت ظهور و تجلی ائمه در زائر است. وقتی زبان و اخلاق و نگاه ما ائمه ای شود آن زمان زائر ائمه می شویم.
نکاتی از سخنان حجت الاسلام قرنی؛
_ یک مرتبه از زیارت، زیارت قبور بود. دلیل انکار آن را در تفسیری که از انسان در بستر وجود تحت تأثیر اندیشه های مدرنتیه و افکار مادی مبنی بر جمسانی بودن حدوث که همه انسان را به تن می دانند و با از بین رفتن تن انسان هم از بین می رود . بنابراین جایی برای قبر و زیارت قبور بر این تفسیر باقی نمی ماند.
_ نظر الهیون این است که انسان مرگ ندارد و تن مرگ دارد. نه تنها با مردن انسان از بین نمی رود بلکه ضریب هوشیاری انسان با فروافتادن حجاب تن افزون تر می شود. در عالم ملکوت بحث فاصله مکانی و حتی زمانی مطرح نمی شود. بعد زمان و مکان از خصوصیت عالم جسم است. که این ها در عالم آخرت معنا دارد.
_زیارت بعد دیگری پیدا می کند. عده ای از ما بی تکلف و بی تعارف آنقدر که مشتاق زیارت ائمه هستیم فکر زیارت خود ائمه به ذهنمان هم نیامده است. در معارف الهی بحث زیارت خود ائمه بسیار مهم است. در خواب و رویا اگر در یک رویت و مشاهده قطعی امام و معصومی با انسان ارتباط برقرار شد و ظهور پیدا کرد خود اوست. چون شیاطین و جن نمی توانند به صورت معصوم ظاهر شوند.
_ یک اصل کلی به صورت تجربی در مقوله نفس مطرح است که اگر انسان یک چیزی را باور کرد و به آن ایمان آورد و این ایمان به مرتبه و حد عین الیقین و حق الیقین برسد به آن شی و یا آن چیز در مقابل او بروز و ظهور پیدا می کند و اینکه واقعیت نداشته باشد.
_ علی(ع) قطب عالم امکان است و حقیقت و یک واقعیت انسانی در عالم وجود است.
_ ما می خواهیم به جای زیارت قبر خود ائمه را زیارت کنیم اگر دنبال ائمه برویم و از منظر عرفان و برهان و قرآن و وجدان آنها را بشناسیم خود ائمه را می بینیم.
_ آیت الله نجفی مرعشی می فرمودند که مداومت زیاد به جامعه کبیره داشته باشید. اگر کسی به حق و حقیقت زیارت جامعه کبیره نائل شود تشرف با معرفت صورت می گیرد.زیارت جامعه کبیره زیارت قبر نیست. از کل زیارت جامعه کبیره فقط یک کلمه صحبت از قبر شده است و بقیه صحبت از قبر نیست.
_ قبر گودالی که می بینیم نیست. قبر عالمی است. ما حق نداریم چهره نگاری معصومین را با استناد به آیات و روایات داشته باشیم. زیارت خود ائمه هدی یک دریچه ای برای دیدن ائمه باشد. قله بلند زیارت ظهور و تجلی ائمه در زائر است. وقتی زبان و اخلاق و نگاه ما ائمه ای شود آن زمان زائر ائمه می شویم.
مرجع : عقیق