تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۴
۰
کد مطلب : ۲۳۷۶۱
مصحف فاطمی چیست؟

چرا حضرت زهرا (س) را فاطمه می نامند؟

چرا حضرت زهرا (س) را فاطمه می نامند؟
حجت الاسلام مهدی تخاوری، مدیر مدرسه علمیه شفق تهران با بیان اینکه مرگ، سختی های زیادی دارد که در روایت به آنها اشاره شده از جمله سختی های لحظه جان دادن، سختی های لحظه ای که انسان وارد عالم قبر می شود، سختی هایی که در عالم برزخ، صراط، میزان و ... برای انسان پیش خواهد آمد، گفت: روایات مرگ را می توان به دو دسته تقسیم کرد: روایاتی که سختی ها و راه های مبارزه با آن ها را بیان می کند و از سوی دیگر، برخی روایات وسیله کلی معرفی می کند تا به واسطه تمسک به آن، بتوانیم سختی های کلی مرگ را حذف و یا کم کنیم.

وی افزود: یکی از مواردی که به صورت کلی بیان و در روایت هم به آن تاکید شده، محبت اهل بیت است؛ یعنی اگر کسی محبت اهل بیت را به معنای واقعی کلمه داشته باشد به واسطه آن، سختی های مرگ برایش آسان می شود.

حجت الاسلام تخاوری تصریح کرد: در روایات بر محبت همه اهل بیت سفارش شده و از میان اهل بیت، سه معصوم هستند که بیشتر از همه محبت ایشان مورد تاکید قرار گرفته است: نخست امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام؛ پیامبر اکرم صل الله علیه وآله می فرماید: «الا و من احب علیا دفع الله عنه هول منکر و نکیر..... الا و من احب علیا لاینصب له میزان و لاینشر له دیوان»؛ معصوم دومی که در روایت اهل بیت تاکید زیادی به محبتش شده، وجود نازنین فاطمه زهرا سلام الله علیها است که روایات زیادی هم در این باب آمده به عنوان مثال روایتی داریم که پیغمبرگرامی اسلام فرمودند: « هرکس فاطمه دختر من را دوست بدارد دربهشت با من است و محبت حضرت فاطمه زهراسلام الله علیها، در صد جا اثر دارد که آسان ترین آن صد جا، مرگ، قبر، حساب و ... است». معصوم سوم که محبتش در روایات مورد تاکید بسیار است، وجود نازنین اباعبدالله علیه السلام است. پیغمبر خدا صل الله علیه وآله فرمود: «احب الله من احب حسینا».

مدیر مدرسه علمیه شفق با تأکید بر اینکه درمورد صحیفه حضرت زهرا «سلام الله علیها» یک روایت از وجود نازنین امام صادق علیه السلام داریم مبنی بر اینکه بعد از رحلت پیغمبر صل الله علیه وآله ، جبرئیل برحضرت زهرا «سلام الله علیها» نازل می شد، نکاتی را به ایشان عرضه می داشت، حضرت زهرا «سلام الله علیها» این نکات را به حضرت امیرالمؤمنین عرضه می داشتند، ایشان نیز همه این صحبت ها را نوشتند و بدین ترتیب صحیفه فاطمی شکل گرفت.

وی ادامه داد: این صحیفه از احکام و بایدو نبایدها چیزی نگفته، بلکه اخباری از آینده نسل حضرت زهرا «سلام الله علیها» بیان شده است؛ امام خمینی «رحمه الله علیه» درباره این مصحف میگفت: یکی از مختصات و اختصاصات خاص حضرت زهرا «سلام الله علیها» این است که جبرئیل برآن بانو نازل می شد و این نزول جبرئیل باعث آرام شدن حضرت زهرا «سلام الله علیها » می گردید.

این استاد حوزه با بیان اینکه حضرت زهرا «سلام الله علیها» چندین اسم، لقب و کنیه داشتند، اظهار داشت: مشهورترین نام و صفت حضرت، فاطمه است که از ریشه فطم به معنای جداکنده است؛ یعنی کسی که شیعیانش را از آتش جهنم جدا می کند. البته در مورد وجه تسمیه فاطمه نقل های دیگری نیز وجود دارد: مثلا گفته اند «فطم» یعنی خدا علمش را به حضرت زهرا داد و از دیگران جداکرد؛ در واقع به واسطه علمی که از طرف خدا به حضرت داده شد این بزرگوار از علم بقیه مردم بی نیاز شد.

حجت الاسلام تخاوری افزود: مهمترین ویژگی حضرت زهرا «سلام الله علیها» شفاعت این بزرگوار است. طبق روایات، برای گروه هایی از مردم، اذن شفاعت داده شده مانند شهید، عالم ... ؛ آیت الله مصباح گفتند: آن کسی که بیشتر از همه می تواند در روز قیامت شفاعت کند وجود نازنین حضرت زهرا«سلام الله علیها» است و این مقام و درجه والایی است که در بین اهل بیت حتی پیغمبرگرامی اسلام هم چنین مقام و درجه ای برایشان بیان نشده است.

وی گفت: راه شیعه حقیقی حضرت شدن را شخص بانو فرمودند: نقل شده بانویی خدمت حضرت زهرا «سلام الله علیها» رسید و سؤال کرد: چطور می توانیم شیعه شما باشیم؟ حضرت فرمودند: اگر به آن چیزهایی که ما به آن امر کردیم عمل کنید و آن چیزهایی که ما از آن نهی کردیم، عمل نکنید، شیعه ما هستید؛ در غیر این صورت، شیعه ما نیستید.

مدیر مدرسه علمیه شفق در پایان با بیان اینکه، طبق فرمایش حضرت صدیقه طاهره (س)، ملاک شیعه بودن، عمل به فرمایشات اهل بیت و ترک آن چیزهایی که اهل بیت نهی کردند، خاطرنشان کرد: اگر به این توصیه عمل کردیم، شیعه حقیقی هستیم و اگر انجام ندهیم و صرف دوست داشتن باشد که البته قسمت و رتبه اول شیعه گری، همین دوست داشتن است، شیعه نیستیم بلکه محب هستیم و طبق روایت، مقام شیعه بالاتر از محب است.
مرجع : شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما