تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۸
۰
کد مطلب : ۲۳۹۶۶

فرهنگ عاشورا کاربردی ترین فرهنگ جهانی است

فرهنگ عاشورا کاربردی ترین فرهنگ جهانی است
به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان، در دیدار با رییس و کارکنان اداره تبلیغات اسلامی کاشان، اعضای کانون مداحان و اعضای شورای هیئات مذهبی شهرستان کاشان، استفاده از سلاح های نظامی برای پیروزی بر دشمنان اسلام را کار ساز ندانست و با اشاره به این که دشمن مجهز به سلاح های پیشرفته تر و بیشتری است افزود: ما باید هنر استفاده از سلاح اسلام و عاشورا و کربلا را برای پیروزی بر دشمن که فاقد چنین سلاحی است داشته باشیم.

وی از هیئات مذهبی به‌عنوان بزرگترین سرمایه اسلام و شیعه نام برد و افزود: مداحان باید این هنر داشته باشند که از ظرفیت های هیئات مذهبی بیشترین بهره برداری را برای احیای فرهنگ عاشورا داشته باشند و بتوانند سوژه های فرهنگی و تربیتی فرهنگ عاشورا و کربلا را به مخاطبین خود القاء کنند.

نماینده ولی فقیه در کاشان همچنین تأکید کرد: خطبایی که برای مجالس عزاداری دعوت می شوند باید قبل از آن صلاحیت شان تأئید شود چرا که برخی از خطبا در شأن جلسات عزاداری نیستند.


آیت الله نمازی در ادامه بر لزوم مطالعه و ارتقای سطح آگاهی مداحان تأکید کرد و تصریح کرد: ارتقای آگاهی مداحان با مطالعه می تواند در آگاهی دادن به مخاطب موثر و مثمرثمر باشد.
وی با اشاره به این که عزاداری ها دارای یک ظاهر و یک باطن است و ظاهر آن برپایی مجالس عزاداری برای اهل بیت(ع) است اما باطن آن، ایجاد انقلابی درونی است یاد آورشد: جوانان زیادی در ماه های عزاداری جذب هیئات مذهبی و مساجد می شوند که در ماه های دیگر سال این چنین نیست، لذا مجالس عزاداری محلی برای تعلیم و تربیت جوانان توسط مداحان است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که مداحان باید از این ظرفیت برای تربیت جوانان استفاده کنند یاد آورشد: مداحان ازمؤلفه سلیقه، حافظه و صوت احسن برای ایجاد تحول درونی برخوردار هستند که این هنری است که خداوند به آنها داده است و مداحان برای شکر این نعمت ارزشمند باید بتوانند جوانان را به امام حسین(ع) وصل کنند.

آیت الله نمازی روح عاشورا را در بندگی به خدا دانست و افزود: این فرهنگ عاشورا است که امروز در جهان کاربردی ترین فرهنگ است و دشمن به دنبال گرفتن فرهنگ عاشورایی است.

شیعه مسلح به سه عنصرفرهنگ کربلا، فرهنگ انتظار و مرجعیت تقلید است

وی افزود: بعد از دفاع مقدس و شکست دشمنان اسلام در جنگ نظامی با جمهوری اسلامی، رییس جمهور آمریکا از برخی مسؤولان خواست تا دلایل شکست نظامی با ایران را بررسی کنند و از همین جا بود که تهاجم فرهنگی دشمن جایگزین تهاجم نظامی شد، چرا که آنها به این نتیجه رسیدند که شیعه مسلح به سه عنصرفرهنگ کربلا، فرهنگ انتظار و مرجعیت تقلید است.

به گفته وی، دشمن برای پیروزی در تهاجم فرهنگی خود بر علیه جمهوری اسلامی ایران به دنبال تضعیف این سه عنصر بود و از ابتدا به دنبال تضعیف مرجعیت و در ادامه معرفی مداحان بی سواد برای بی محتوا کردن عزاداری ها بود.


آیت الله نمازی گفت: در چنین شرایطی متوجه می شویم چرا این همه به تعظیم شعائر دینی و احیای فرهنگ عاشورایی توصیه شده است و ما نیز فرهنگ عاشورایی را باور داریم و شعارنمی دهیم چرا که معتقدیم در آینده نزدیک امام حسین(ع) با همین علی اصغر کوچک خود دنیا را فتح خواهد کرد.

وی یادآورشد: همایش بزرگ شیرخوارگان حسینی و بیعت مادران و شیرخوارگان آنها با امام حسین در اولین جمعه از ماه محرم بر همین اساس است و در آینده همین شیرخوارگان حسینی از اسلام و کربلا و عاشورا دفاع خواهند کرد.

عاشورا و کربلا یک حادثه و یک واقعه تاریخی نیست

به گفته وی، عاشورا و کربلا یک حادثه و یک واقعه تاریخی مانند دیگر وقایع تاریخی که بعد از چند سالی به دست فراموشی سپرده شود نیست، کربلا را همه دنیا می شناسند و شاهد این ادعا نیز راه پیمایی میلیونی اربعین حسینی است که توانست تمامی معیارهای به هم بریزد و مرزها را بردارد و بدون گذرنامه از همه کشورهای جهان با پیاده عازم کربلا شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه رسالت هیئات مذهبی، رؤسای هیئات مذهبی و مداحان را رسالت خطیر خواند و افزود: یکی از سرمایه های بی پایانی که خداوند در اختیار شیعه گذاشته است عزداری اهل بیت(ع) به‌ویژه عزداری های ماه محرم و صفراست.

آیت الله نمازی تأکید کرد: آنچه که امروز اسلام را بعد از ۱۴۰۰ سال در برابر همه تهدیدات و تهاجمات دشمن حفظ کرده است، سرمایه کربلا و عاشورا است و توطئه های دشمنان اسلام چیز جدیدی نیست و از صدر اسلام تا به امروز وجود داشته است.

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: دشمنان اسلام تلاش زیادی برای خاموش کردن نور اسلام داشته اند اما بر خلاف تصور و توطئه های آنها که می خواستند اسلام را در دل تاریخ دفن کنند، روز به روز بر عزت و عظمت اسلام افزوده شده است.
مرجع : سازمان تبلیغات اسلامی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما