تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۷
۰
کد مطلب : ۲۳۹۷۸

مداح اهل بیت (ع): شخصیت و خدمات مرحوم آهی ناشناخته است

مداح اهل بیت (ع): شخصیت و خدمات مرحوم آهی ناشناخته است
عابدی روز سه شنبه در حاشیه مراسم تشییع پیکر مرحوم آهی پیرغلام اهل بیت عصمت و طهارت(ع) افزود: آن مرحوم یکی از پایه گذاران خانه مداحی بود و بسیاری از تسهیلات فراهم شده برای مداحان؛ با تلاش های وی و برخی شخصیت های تاثیرگذار بوده است.

این پیشکسوت عرصه مداحی، با اشاره به تلاش های مرحوم آهی برای تاسیس بنیاد دعبل نیز گفت: وی عده ای از مداحان را در سراسر کشور بیمه کرد و هرچند نتوانست همه مداحان اهل بیت(ع) را بیمه کند، ولی تلاش های او در این زمینه بسیار قابل توجه است.

عابدی با اشاره به تلاش های مرحوم آهی برای برخی مداحان از کارافتاده و مستمری بگیر اظهار داشت: این پیرغلام، کارهای بسیاری برای مداحان انجام داده که در جامعه همچنان ناشناخته مانده است.

وی ضمن برشمردن برخی مسوولیت های فرهنگی و سیاسی مرحوم آهی در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: مرحوم آهی به رغم این که سن بالایی داشت ولی در عرصه مدیریت، انسانی توانا بود و بنده در حدود ۱۰ سال از نزدیک در کنار او بودم و مدیریت او را می دیدم.

عابدی، از تقوا و علم مرحوم آهی یاد کرد و افزود: وی غیر از مداحی و شاعری دارای فضل و علم و تلاش در تحصیلات حوزوی بود و اگرچه در کسوت مداحی بود ولی یک فاضل درس خوانده و روحانی بدون عمامه بود و انسانی باسواد و با فضیلت به شمار می رفت.

وی با اشاره به نظم این استاد اخلاق برای حضور در جلسات گفت: اگرچه وی تا هفته های آخر از بیماری رنج می برد، نه تنها در جلسات حاضر می شد بلکه از اولین نفرات شرکت کننده بود، در حالی که عذر وی کاملا موجه بود.

این مداح اهل بیت (ع) همچنین گفت: اگرچه آن مرحوم پیر بود ولی قلبی جوان داشت و به عنوان یک مدیر و دست اندرکار، گاهی با بعضی از مداحان جوان صحبت می کرد و با تذکرات خود برخی از مسائل را به آنان یادآوری می کرد.

عابدی همچنین از قریحه مرحوم آهی برای سرودن اشعار آیینی سخن گفت و افزود: ۵۰ سال پیش از دیوان شعر وی یک شعر درباره حضرت علی(ع) حفظ کردم و معتقدم وی سلیقه خاصی در سبک شعر داشت به گونه ای که از به کار بردن برخی کلمات مانند می، مطرب و شراب پرهیز می کرد.

وی اضافه کرد: البته روش مرحوم آهی باعث شد تا بعضی کلمات در میان اشعار شاعران بیش از حد ترویج نشود و هرچند این اصطلاحات از نظر عرفانی دارای توجیهاتی است ولی سبب شد تا اینگونه اشعار کمتر در میان جوانان و نوجوانان ترویج شود.

پیکر مرحوم آهی امروز از مقابل مسجد امیرالمومنین(ع) واقع در خیابان کرمان، تقاطع بزرگراه امام علی(ع) بر دوش پیشکسوتان مداحی، جامعه مداحان و مردم تهران تشییع شد و سپس در قطعه ۳۰۱ بهشت زهرا(س) به نام قطعه روضه الحسین(ع) به خاک سپرده شد.

مراسم یادبود این پیشکسوت عرصه مداحی از سوی خانواده آهی روز پنجشنبه جاری از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در مهدیه تهران برگزار می شود و همچنین مراسمی از سوی خانه مداحان روز چهارشنبه آینده (۲۶ فروردین) از ساعت ۹ تا ۱۱ با حضور جامعه مداحان و ستایشگران اهل بیت(ع) در خانه مداحان برپا می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما